Berta Sándor
Közvéleménykutatásra is használható a Twitter
Amerikai kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy a mikroblog-szolgáltatás kiválóan alkalmazható közvéleménykutatási eszközként.
Noah Smith, a Carnegie Mellon Egyetem nyelvtechnológiai szakértője, Brendan O'Connor, az egyetem Nyelvtechnológiai Intézetének végzős hallgatója, illetve Bryan R. Routledge és Ramnath Balasubramanyan Ph.D. hallgatók tweet-üzeneteket elemeztek ki és a kapott eredményeket összehasonlították más felmérések eredményeivel. A szakemberek szerint egyértelműen kimutathatóak voltak bizonyos egyezések, így kijelenthető, hogy a Twitter-bejegyzésekből kialakítható az emberek hangulatképe és kimutathatók politikai tendenciáik.
A kutatók számítógépes programok segítségével közel egymilliárd (!), 2008-ból és 2009-ből származó csiripelést elemeztek ki. A szövegelemző eljárásokkal olyan bejegyzéseket kerestek, amelyek gazdasági vagy politikai kijelentéseket, valamint különböző minősítéseket tartalmaztak. Az így kapott eredményeket összevetették a Gallup és más kutatóintézetek felméréseinek, valamint a Reuters és a Michigani Egyetem Index of Consumer Sentimentének (ICS) adataival. Kiderült, hogy nagyon nagy arányban megegyeznek a piackutatók és az ő eredményeik. Mindez azt jelenti, hogy a Twitter-üzenetekből is kideríthető az emberek véleménye a gazdasági fejlődésről vagy éppen Barack Obama amerikai elnökről. "Ugyanakkor az is igaz, hogy ez a módszer jelenleg még nem alkalmas a hagyományos piackutatás kiegészítésére vagy leváltására" - ismerte el Noah Smith. A szakember ezt azzal indokolta, hogy egyrészt a szociális médiák még a fejlődésük elején járnak, másrészt még nem kiforrottak a tweetek kiértékelésére használható eszközök. Ettől függetlenül a különböző tendenciák már most is nagyon jól felismerhetők.
"A naponta termelődő több, mint hétmillió Twitter-üzenet lehetővé teszi a számunkra, hogy megállapítsuk, milyen jelenleg a lakosság hangulata. Az eredmények sok úgynevezett zörejt tartalmaznak, de ez a felméréseknél is így van. Amíg azonban a véleménykutatók megtanulták ezeket a eltéréseket kiegyenlíteni, addig mi csak most próbáljuk ezeket felismerni és megismerni. Emiatt is nagyon örülök annak, hogy egyáltalán olyan információkat tudtunk kinyerni a szociális médiákból, amelyek egyeznek a felmérések adataival" - tette hozzá Noah Smith.
A szakember és kollégái egy blogokról és szociális médiákról szóló konferencián akarják ismertetni az eredményeiket. A rendezvényt az Association for the Advancement of Artificial Intelligence szervezi.
Noah Smith, a Carnegie Mellon Egyetem nyelvtechnológiai szakértője, Brendan O'Connor, az egyetem Nyelvtechnológiai Intézetének végzős hallgatója, illetve Bryan R. Routledge és Ramnath Balasubramanyan Ph.D. hallgatók tweet-üzeneteket elemeztek ki és a kapott eredményeket összehasonlították más felmérések eredményeivel. A szakemberek szerint egyértelműen kimutathatóak voltak bizonyos egyezések, így kijelenthető, hogy a Twitter-bejegyzésekből kialakítható az emberek hangulatképe és kimutathatók politikai tendenciáik.
A kutatók számítógépes programok segítségével közel egymilliárd (!), 2008-ból és 2009-ből származó csiripelést elemeztek ki. A szövegelemző eljárásokkal olyan bejegyzéseket kerestek, amelyek gazdasági vagy politikai kijelentéseket, valamint különböző minősítéseket tartalmaztak. Az így kapott eredményeket összevetették a Gallup és más kutatóintézetek felméréseinek, valamint a Reuters és a Michigani Egyetem Index of Consumer Sentimentének (ICS) adataival. Kiderült, hogy nagyon nagy arányban megegyeznek a piackutatók és az ő eredményeik. Mindez azt jelenti, hogy a Twitter-üzenetekből is kideríthető az emberek véleménye a gazdasági fejlődésről vagy éppen Barack Obama amerikai elnökről. "Ugyanakkor az is igaz, hogy ez a módszer jelenleg még nem alkalmas a hagyományos piackutatás kiegészítésére vagy leváltására" - ismerte el Noah Smith. A szakember ezt azzal indokolta, hogy egyrészt a szociális médiák még a fejlődésük elején járnak, másrészt még nem kiforrottak a tweetek kiértékelésére használható eszközök. Ettől függetlenül a különböző tendenciák már most is nagyon jól felismerhetők.
"A naponta termelődő több, mint hétmillió Twitter-üzenet lehetővé teszi a számunkra, hogy megállapítsuk, milyen jelenleg a lakosság hangulata. Az eredmények sok úgynevezett zörejt tartalmaznak, de ez a felméréseknél is így van. Amíg azonban a véleménykutatók megtanulták ezeket a eltéréseket kiegyenlíteni, addig mi csak most próbáljuk ezeket felismerni és megismerni. Emiatt is nagyon örülök annak, hogy egyáltalán olyan információkat tudtunk kinyerni a szociális médiákból, amelyek egyeznek a felmérések adataival" - tette hozzá Noah Smith.
A szakember és kollégái egy blogokról és szociális médiákról szóló konferencián akarják ismertetni az eredményeiket. A rendezvényt az Association for the Advancement of Artificial Intelligence szervezi.