Berta Sándor
Az Adobe bepanaszolta az Apple-t
Könnyen előfordulhat, hogy az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) és az igazságügyi minisztérium kartellvizsgálatot indít Steve Jobs cége ellen a flash technika bojkottja miatt.
Az amerikai versenyhatóságok mérlegelik a lehetőséget, hogy az Adobe Systems keresete alapján vizsgálatot indítanak az Apple ellen. A hivatalos indoklás az lehet, hogy az Apple az iPhone, az iPad és az iPod touch készülékeivel zárt rendszereket kínál eladásra és ezáltal jogellenes módon korlátozza, illetve akadályozza a szabadpiaci versenyt és annak szereplőit. Az információt a brit Financial Times szellőztette meg, de hasonló beszámolókat közölt a Bloomberg gazdasági hírügynökség, a The Wall Street Journal és a The New York Post is.
A vizsgálat egyelőre még nem indult el, mert sem az FTC, sem az igazságügyi minisztérium nem határozott erről. Ennek az az oka, hogy számos kérdés még tisztázatlan: a két szervezet képviselőinek még nem sikerült megállapodniuk arról, hogy melyikük az illetékes, az amerikai jogrendszer ugyanis mindkét hivatalt felruházza kartellvizsgálatok lefolytatásával. A végső döntés várhatóan a jövő héten születhet meg, de persze korántsem biztos, hogy bármelyikük is lép az ügyben. Mindez azt jelentheti, hogy Steve Jobs alaposan mellélőtt az Adobe és a flash ellen több éve folytatott és az elmúlt hónapokban felerősített kampányával.
Az Adobe szerint az Apple eltiltotta a fejlesztőket attól, hogy az ő szoftvereit is felhasználják az iPhone és az iPad mobileszközökhöz készülő programok létrehozásához. Tény, hogy az Apple első embere egyfolytában támadja a flash technikát, Jobs az iPad bemutatóján sem játszott le a készüléken Flash-videókat. Februárban kiderült, a közjáték nem véletlenül történt, a flash állítólagos hibái vezettek oda, hogy az Apple száműzte termékeiről az Adobe technológiáját és szoftverét. Végül, Jobs néhány napja nyílt levélben bírálta az Adobe megoldását.
Az Apple közel sincs könnyű helyzetben, hiszen már korábban is többször támadták üzleti modelljei, például az iTunes és a forgalmazott zenei fájlok digitális másolásvédelme miatt. Utóbbi ugyanis csak korlátozott lejátszási lehetőségeket tesz lehetővé. A megoldással az Apple nyomás gyakorolt nem csak a piacra, de konkurenseire is. A mobil cégeknek például szinte megalázónak nevezhető egyeztetéseken kell részt venniük azért, hogy a konszern partnereivé válhassanak. Az Apple vezetőjének stílusa szintén sokak szemét szúrja. Amint azt a The New York Post írta: "Jobs éveken át az a kis fickó volt, aki Washingtont igyekezett megvédeni a Microsoft ütéseitől, de most megtapasztalja, hogy milyen a másik oldalon lenni." Mindez találó, hiszen a kreatív Dávidból egyre inkább egy agresszív Góliát lett.
Az amerikai versenyhatóságok mérlegelik a lehetőséget, hogy az Adobe Systems keresete alapján vizsgálatot indítanak az Apple ellen. A hivatalos indoklás az lehet, hogy az Apple az iPhone, az iPad és az iPod touch készülékeivel zárt rendszereket kínál eladásra és ezáltal jogellenes módon korlátozza, illetve akadályozza a szabadpiaci versenyt és annak szereplőit. Az információt a brit Financial Times szellőztette meg, de hasonló beszámolókat közölt a Bloomberg gazdasági hírügynökség, a The Wall Street Journal és a The New York Post is.
Csak a helye látszik |
Az Adobe szerint az Apple eltiltotta a fejlesztőket attól, hogy az ő szoftvereit is felhasználják az iPhone és az iPad mobileszközökhöz készülő programok létrehozásához. Tény, hogy az Apple első embere egyfolytában támadja a flash technikát, Jobs az iPad bemutatóján sem játszott le a készüléken Flash-videókat. Februárban kiderült, a közjáték nem véletlenül történt, a flash állítólagos hibái vezettek oda, hogy az Apple száműzte termékeiről az Adobe technológiáját és szoftverét. Végül, Jobs néhány napja nyílt levélben bírálta az Adobe megoldását.
Az Apple közel sincs könnyű helyzetben, hiszen már korábban is többször támadták üzleti modelljei, például az iTunes és a forgalmazott zenei fájlok digitális másolásvédelme miatt. Utóbbi ugyanis csak korlátozott lejátszási lehetőségeket tesz lehetővé. A megoldással az Apple nyomás gyakorolt nem csak a piacra, de konkurenseire is. A mobil cégeknek például szinte megalázónak nevezhető egyeztetéseken kell részt venniük azért, hogy a konszern partnereivé válhassanak. Az Apple vezetőjének stílusa szintén sokak szemét szúrja. Amint azt a The New York Post írta: "Jobs éveken át az a kis fickó volt, aki Washingtont igyekezett megvédeni a Microsoft ütéseitől, de most megtapasztalja, hogy milyen a másik oldalon lenni." Mindez találó, hiszen a kreatív Dávidból egyre inkább egy agresszív Góliát lett.