Berta Sándor
Keveseket érdekelnek az új csúcsdomének
A világhálón való navigációt új, a jelenlegieknél hosszabb csúcsdomén-nevekkel könnyítené meg az ICANN. A vállalatokat azonban még nem érdeklik az új TLD-k.
Az ICANN elképzelései alapján hamarosan valósággá válhatnak az új csúcsdomének (TLD-k), mint a .budapest vagy a .debrecen. Az új doménnevek lehetnének akár város-, termék- vagy éppen cégnevek is, így jóval könnyebben tájékozódhatnának az interneten az emberek, és célzottabban lehetne megjeleníteni az online tartalmakat és szolgáltatásokat. A felhasználók azt hihetnék, hogy a nagyszerű ötletet sokan támogatják és máris megkezdődött a harc a különböző település-, termék- és vállalatneveket tartalmazó TLD-k regisztrálásáért, de a helyzet közel sem ez.
A cégek attól tartanak, hogy az új megoldások miatt az internet áttekinthetetlenné válik és hogy az eddiginél is több pénzt kell majd kiadniuk márkavédelemre. A metropoliszok viszont érdeklődnek a megoldás iránt, hiszen új reklámlehetőséget látnak benne. Mindez a szakemberek szerint nem véletlen. "Korábban a világhálón szörfölő embereket elsősorban a külföldi témák érdekelték, de ma sok minden helyi szinten történik" - közölte Johannes Lenz-Hawliczek, a dotBerlin cég munkatársa.
A dotBerlin meg akarja szerezni a német főváros TLD-jét, hogy utána szállodáknak vagy éttermeknek eladhassa a .berlin végződésű doménneveket. A Minds & Machines nevű amerikai vállalat azonban szintén érdeklődik a TLD iránt, így a kérdésben a berlini szenátusnak kell majd döntenie. Az ICANN álláspontja ugyanis ebben a kérdésben egyértelmű: a hivatalos szervek engedélye nélkül nem adhatók ki a földrajzi utalású TLD-k.
A vállalatok közül eddig egy, a Canon vezetői jelezték, hogy érdekli őket az új megoldás. A társaság szóvivője ezt azzal indokolta, hogy így a jelenleginél sokkal könnyebben mutathatnák be a márkát az interneten. Emellett úgy hiszik, hogy ilyen módon ügyfeleik is egyszerűbben, az online keresők használata nélkül, érhetnék el az őket érdeklő termékinformációkat. A BITKOM szakmai szervezet becslése azonban rámutatott, hogy az új TLD-k regisztrálása és fenntartása nem olcsó mulatság. Csak az éves költségek elérhetik a 200 000 eurót. Az ICANN minden regisztrálási ajánlatot megvizsgál, és 90 napon belül dönt az elfogadásról vagy az elutasításról.
Egyelőre még kérdéses, hogy mikor jelenhetnek meg az első .berlin vagy .canon végződésű doménnevek. Az ICANN az idei év végén indítja el az új TLD-k első regisztrálási szakaszát.
Az ICANN elképzelései alapján hamarosan valósággá válhatnak az új csúcsdomének (TLD-k), mint a .budapest vagy a .debrecen. Az új doménnevek lehetnének akár város-, termék- vagy éppen cégnevek is, így jóval könnyebben tájékozódhatnának az interneten az emberek, és célzottabban lehetne megjeleníteni az online tartalmakat és szolgáltatásokat. A felhasználók azt hihetnék, hogy a nagyszerű ötletet sokan támogatják és máris megkezdődött a harc a különböző település-, termék- és vállalatneveket tartalmazó TLD-k regisztrálásáért, de a helyzet közel sem ez.
A cégek attól tartanak, hogy az új megoldások miatt az internet áttekinthetetlenné válik és hogy az eddiginél is több pénzt kell majd kiadniuk márkavédelemre. A metropoliszok viszont érdeklődnek a megoldás iránt, hiszen új reklámlehetőséget látnak benne. Mindez a szakemberek szerint nem véletlen. "Korábban a világhálón szörfölő embereket elsősorban a külföldi témák érdekelték, de ma sok minden helyi szinten történik" - közölte Johannes Lenz-Hawliczek, a dotBerlin cég munkatársa.
A dotBerlin meg akarja szerezni a német főváros TLD-jét, hogy utána szállodáknak vagy éttermeknek eladhassa a .berlin végződésű doménneveket. A Minds & Machines nevű amerikai vállalat azonban szintén érdeklődik a TLD iránt, így a kérdésben a berlini szenátusnak kell majd döntenie. Az ICANN álláspontja ugyanis ebben a kérdésben egyértelmű: a hivatalos szervek engedélye nélkül nem adhatók ki a földrajzi utalású TLD-k.
A vállalatok közül eddig egy, a Canon vezetői jelezték, hogy érdekli őket az új megoldás. A társaság szóvivője ezt azzal indokolta, hogy így a jelenleginél sokkal könnyebben mutathatnák be a márkát az interneten. Emellett úgy hiszik, hogy ilyen módon ügyfeleik is egyszerűbben, az online keresők használata nélkül, érhetnék el az őket érdeklő termékinformációkat. A BITKOM szakmai szervezet becslése azonban rámutatott, hogy az új TLD-k regisztrálása és fenntartása nem olcsó mulatság. Csak az éves költségek elérhetik a 200 000 eurót. Az ICANN minden regisztrálási ajánlatot megvizsgál, és 90 napon belül dönt az elfogadásról vagy az elutasításról.
Egyelőre még kérdéses, hogy mikor jelenhetnek meg az első .berlin vagy .canon végződésű doménnevek. Az ICANN az idei év végén indítja el az új TLD-k első regisztrálási szakaszát.