SG.hu

A webáruházak húzzák a futárszolgálatokat

A folyamatosan bővülő hazai e-kereskedelem egyik legnagyobb feladata a mai napig a fogyasztók bizalmának elnyerése, amelyben nem csupán a különböző fizetési módoknak, hanem az áruk vásárlókhoz történő eljuttatásának is komoly szerepe van.

Miközben a piac áttekinthetősége, az árak gyors összehasonlíthatósága megköveteli az alacsony költségeket, a termékek szinte azonnali és pontos kiszállítása alapvető elvárás lett. A személyes átvétel helyett, elsősorban a nagyobb értékű áruk esetén hódítanak a futárszolgálatok, közülük is azok, amelyek gyorsak, olcsók és megbízhatók. Az új tendencia kiutat jelenthet a válságos napokat élő iparág számára.

A KutatóCentrum és a MASMI Hungary Piackutató adatai szerint a 18-64 éves korcsoport legalább hetente internetező körének 12 százaléka havi rendszerességgel vásárol a világhálón, és ezek a számok folyamatosan növekednek. Az NRC E-Commerce Trend report 2009 tanulmányából az is kiolvasható, hogy a hazai e-kereskedelem slágerterméke még mindig a könyv, de előkelő helyen szerepel a melegétel, a számítástechnikai, szórakoztató elektronikai cikkek és a ruhaneműk is.

Az internetes áruházak, úgy tűnik, a portékák kézzelfoghatóságának hiánya ellenére is sikerrel veszik fel a versenyt a nagyobb, hagyományos kereskedésekkel. Ennek hátterében a kényelem mellett elsősorban az áll, hogy az online boltok üzlethelyiség és kiszolgáló személyzet nélkül sokszor ugyanazt a terméket kedvezőbb áron kínálják, ráadásul a jó vétel a könnyű ár-összehasonlítás miatt gyorsan beazonosítható. Ezen a ponton válik kardinális kérdéssé a termék eljuttatása a fogyasztókhoz, hiszen azon túl, hogy a szállítási költség kisebb értékű áruk esetén a tranzakció komoly részét teheti ki, a vásárlót visszariaszthatja, ha a terméket bizonytalanul, vagy csak hosszú idő után veheti kézbe.

A gyorsaság, a pontosság és az alacsony díjszabás azonban olyan elvárások, amelyeket egy ponton túl már csak a munkafolyamatok optimalizált megszervezésével, illetve automatizálással lehet elérni. Egy angliai futárszolgálat (a CityLink) esete ugyanakkor azt példázza, hogy apró változtatások is komoly fejlődést eredményezhetnek. Ez a vállalat például olyan vonalkód-rendszerre váltott, amely a gyorsaság növelése mellett a megbízhatóság és pontosság új szintjét biztosítja a vállalat számára.

"A brit példa is jól mutatja, hogy egy ilyen idő és minőség-érzékeny iparágban, mint a kézbesítés, a korszerű folyamatok elengedhetetlenek." nyilatkozta a vonalkód nyomtatókat szállító Citizen Systems regionális vezetője, Mészöly Imre. "A gyorsan és hibátlanul előállított, szélsőséges körülmények között is tökéletesen olvasható címzés, valamint a küldemények automatizált nyomon követése nemcsak időben, de pénzben is jelenthet megtakarítást, ami akár el is döntheti a versenyképességért vívott küzdelmet."

Magyarországon a GKI eNET felmérése szerint 2008-ban a megrendelt áruk "kiszállítása" a vásárlások közel felénél (47 százalékánál) valamely futárszolgálat közreműködésével, a tranzakciók 45%-ánál személyes helyszíni átvétel történt. Az értékesítést végző cégek alkalmazottai intézték a kiszállítások 6%-át, míg a Magyar Posta részesedése mindössze 2% volt. Ezek az adatok jól tükrözik az üzletek és a fogyasztók szállítási alternatívákkal szembeni minőségi/gyorsasági, illetve megbízhatósági elvárásait, és arra is rámutatnak, hogy megfelelő hatékonyság mellett dinamikus növekedési potenciál kínálkozik a kézbesítő cégek számára.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Throme #4
    Sokat lehetett hallani, hogy pl újságok mellékletei (CD, DVD) nem érkeznek meg vagy az áru sérült. Ezek mind a postára vonatkoztak.

    Futárcégeknél interneten is követheted az áru/termék hollétét, még határon kívül is...

    Nekem eddig szerencsém volt a postai küldeményekkel. Ha én küldök akkor ajánlottan megy, ha kapok, akkor csak utánvét!

    Futárszolgáltatással csak az a gondom, hogy ők is akkor melóznak mikor én. Munkahely függő hol nézik rossz szemmel ha valaki oda rendelget privát dolgokat. Vagy kell a családba egy nyugdíjas aki át tudja venni...

    A cikkben szereplő 2% pedig sokat elárul...
  • TeDDyRuSh #3
    Az a baj, hogy a 70 ezres fizuját akkor is megkapja, ha 3 hónapig rejtegeti a szekrényében, remélve, hogy valamilyen módon bele fog szarni a vásárló a dologba.

    Respekt viszont azért, mert amikor neten utánaérdeklődtem az ügyfélszolgálaton, hogy mikor érkezik a cucc, akkor rövid időn belül jött a válasz, hogy merre van most éppen és megkaptam a futár mobilszámát, hogy rá tudjak csörögni.
  • jasszka #2
    a postáról annyit, h tavaly kínából rendeltem telefont, 2 nap alatt Budapestre érkezett, a posta elkavarta.
    küldtek újat, az is 2 nap múlva landolt, de a postának majdnem 3 hónap volt hogy 30 km-rel errébb hozza...
    csoda ha mindenki futárszolgálatokkal köt szerződést?
  • bakagaijin #1
    Ebben csak az a szomorú, hogy ezt a szoláltatást alapvetően a postának kéne ellátnia (mint azt teszi is pl. Németországban vagy Svédországban).