Berta Sándor
Lefotózott személyenként 1 eurót kellene fizetnie a Google-nak?
A Google különböző szolgáltatásait a világ egyik államában sem támadták annyira, mint Németországban. A vállalatnak ezúttal egy újabb felvetéssel kell szembenéznie.
Újabb elképzelés nehezítheti a webes konszern és Németország kapcsolatát. A Google Earth oldalán már ma is látható, hogy hol van az illető tartózkodási helyéhez legközelebbi hotel, bár vagy benzinkút. Érthető, hogy a szolgáltatás felkeltette a reklámipar figyelmét, amely szeretne újabb bevételforrásokhoz jutni. "Az egész mögött egyértelműen kereskedelmi szándék húzódik meg. Ez olyan, mintha kitennék az üzletem elé egy reklámplakátot" - jelentette ki Johannes Singhammer CSU-képviselő.
A politikus úgy gondolja, ha a Google hasznot húz az utcák és a lakosok fotózásából, akkor valamilyen módon kárpótolnia kell őket. Ez szerinte történhetne úgy is, hogy a cég köteles lenne minden az autói által lefényképezett állampolgár után 1 euró jelképes díjat fizetni. Azt az adott települések döntenék el, hogy igényt tartanak-e az összegre vagy sem. Singhammer azzal érvel, hogy ha egy boltos kitesz az üzlete elé egy reklámtáblát, akkor a jelenlegi jogszabályok alapján a település pénzt kérhet a közterület ilyen célú használatáért.
Vagyis, ha ezt vesszük alapul, akkor ha a Google Street View autói lefotózzák az utcákat és a lakosokat, illetve a házaikat, majd a felvételeket összekötik más szolgáltatásokkal (Google Earth stb.), akkor gyakorlatilag ugyanez a helyzet áll elő. A bajor politikus a javaslatát már továbbította a Német Városok és Települések Szövetségének. Ugyan választ még nem kapott, de a reakciók egyértelműen pozitívak voltak és a vélemény az, hogy a dolog - akár törvénymódosítással is, de - kivitelezhető.
Franz Josef Pschierer bajor pénzügyminisztériumi államtitkár ugyanakkor koránt sincs elragadtatva az ötlettől és nem tartja megvalósíthatónak. Hozzátette: amíg a Google kitakarja az emberek arcát, az autók rendszámtábláit, addig nem tehetnek semmit. "Ez ugyanolyan, hogy a turistáknak sem tilthatjuk meg, hogy fényképeket készítsenek a templomainkról, majd megjelentessék a fotókat az interneten. A Google projektjében én inkább előnyöket látok, elsősorban a turizmus miatt. Bajorország egy gyönyörű hely és nincs ellenemre, ha ezt megmutatják a világhálón is. Végül is egy nyitott államban élünk" - közölte Pschierer.
Mindemellett nem csak Singhammer nevéhez fűződik a Google "megadóztatására" vonatkozó elképzelés. Az észak-németországi Stade városában ugyanis a helyi politikusok minden lefényképezett kilométeren után 20 eurós díjat vetnének ki a Google-ra. Az ötlet hasonlít a ratingeni felvetésre.
Újabb elképzelés nehezítheti a webes konszern és Németország kapcsolatát. A Google Earth oldalán már ma is látható, hogy hol van az illető tartózkodási helyéhez legközelebbi hotel, bár vagy benzinkút. Érthető, hogy a szolgáltatás felkeltette a reklámipar figyelmét, amely szeretne újabb bevételforrásokhoz jutni. "Az egész mögött egyértelműen kereskedelmi szándék húzódik meg. Ez olyan, mintha kitennék az üzletem elé egy reklámplakátot" - jelentette ki Johannes Singhammer CSU-képviselő.
A politikus úgy gondolja, ha a Google hasznot húz az utcák és a lakosok fotózásából, akkor valamilyen módon kárpótolnia kell őket. Ez szerinte történhetne úgy is, hogy a cég köteles lenne minden az autói által lefényképezett állampolgár után 1 euró jelképes díjat fizetni. Azt az adott települések döntenék el, hogy igényt tartanak-e az összegre vagy sem. Singhammer azzal érvel, hogy ha egy boltos kitesz az üzlete elé egy reklámtáblát, akkor a jelenlegi jogszabályok alapján a település pénzt kérhet a közterület ilyen célú használatáért.
Vagyis, ha ezt vesszük alapul, akkor ha a Google Street View autói lefotózzák az utcákat és a lakosokat, illetve a házaikat, majd a felvételeket összekötik más szolgáltatásokkal (Google Earth stb.), akkor gyakorlatilag ugyanez a helyzet áll elő. A bajor politikus a javaslatát már továbbította a Német Városok és Települések Szövetségének. Ugyan választ még nem kapott, de a reakciók egyértelműen pozitívak voltak és a vélemény az, hogy a dolog - akár törvénymódosítással is, de - kivitelezhető.
Franz Josef Pschierer bajor pénzügyminisztériumi államtitkár ugyanakkor koránt sincs elragadtatva az ötlettől és nem tartja megvalósíthatónak. Hozzátette: amíg a Google kitakarja az emberek arcát, az autók rendszámtábláit, addig nem tehetnek semmit. "Ez ugyanolyan, hogy a turistáknak sem tilthatjuk meg, hogy fényképeket készítsenek a templomainkról, majd megjelentessék a fotókat az interneten. A Google projektjében én inkább előnyöket látok, elsősorban a turizmus miatt. Bajorország egy gyönyörű hely és nincs ellenemre, ha ezt megmutatják a világhálón is. Végül is egy nyitott államban élünk" - közölte Pschierer.
Mindemellett nem csak Singhammer nevéhez fűződik a Google "megadóztatására" vonatkozó elképzelés. Az észak-németországi Stade városában ugyanis a helyi politikusok minden lefényképezett kilométeren után 20 eurós díjat vetnének ki a Google-ra. Az ötlet hasonlít a ratingeni felvetésre.