SG.hu
Ellenőrzi az internetkorlátozást az NHH
A Nemzeti Hírközlési Hatóság közzétette 2010-es piacfelügyeleti tervét, amelyben kiemelt feladatként szerepel az internetszolgáltatók által a le- és feltöltési sebesség lassításának illetve korlátozásának vizsgálata.
A mobiltelefon-szolgáltatók, illetve a UPC a hálózat és a szolgáltatás biztonságának fenntartására hivatkozással azon előfizetők esetében, akik jelentős adatforgalmat bonyolítottak, az általuk igénybe vehető sebességet korlátozták. A törvény tételesen meghatározza, hogy mely esetekben kerülhet sor a szolgáltatás korlátozására, minőségi vagy más jellemzőinek csökkentésére. Az NHH szerint azonban a szolgáltatók által alkalmazott lassításra nem a jogszabályban meghatározott esetek miatt kerül sor, hanem azért, mert - technológiai megvalósítástól függően - az internetszolgáltatás igénybevételére csak meghatározott korlátok között kerülhet sor, az egyes felhasználók adatforgalma befolyásolja a többiekét.
Ha valaki például egy adott területen (cellában) hosszabb ideig magas adatforgalmat generál, azzal a többi előfizető által felhasználható sávszélességet csökkenti. Viszont nagyobb adatmennyiség le- vagy fel töltése azonban önmagában nem jogsértő, így ez a szolgáltatás korlátozására nem adhat okot. A szolgáltatók akkor járnak el megfelelően, ha az előfizetői szerződés megkötésekor a leendő előfizető tudomására hozzák, hogy a szolgáltatás csak ezekkel, a hálózat biztosította technikai feltételekkel vehető igénybe, vagyis a szolgáltatásnak ez az alapvető jellemzője.
Az NHH célja egyrészt biztosítani az előfizetői jogok érvényesülését a szolgáltatás minőségével és korlátozásával kapcsolatban, másrészt felhívni a fogyasztók figyelmét arra, hogy szerződéskötéskor e körülménnyel kapcsolatban kérjenek részletes tájékoztatást a szolgáltatóktól, illetve azt is vegyék figyelembe, hogy a reklámokban, általános szerződési feltételekben feltüntetett "korlátlan" jelző nem az elérhető sávszélességre vonatkozik, hanem csak arra, hogy a szolgáltató nem avatkozik be a szolgáltatás minőségébe, illetve nem köti ki a letölthető adatmennyiség pontos értékét.
Az NHH leszögezi, hogy korlátlan internet-hozzáférés sem a használható sávszélesség, sem a valóban letölthető adatmennyiség vonatkozásában nem létezik. A sávszélességnek határt szab a hálózat átviteli képessége, az adatmennyiséget pedig meghatározza az adott pillanatban rendelkezésre álló sávszélesség és az az időtartam, míg e sávszélességet valaki igénybe veszi.
Az NHH 2010 folyamán kiemelten fogja vizsgálni az internetes egyedi előfizetői szerződéseket is. E speciális szerződésfajta (ún. blankettaszerződés) amellett, hogy létrehozza az előfizetői jogviszonyt, tartalmazza a szerződés teljesítése során gyakorolható jogokat. A hatóság tapasztalatai szerint az egyedi előfizetői szerződések hiányosságai jellemzően a szolgáltatói kötelezettségekhez kapcsolódnak. Ezen a területen számában és mértékében a legtöbb bírság kiszabására került sor. A vizsgálatok során egyértelmûen kiderült, hogy szerződések jogszerûsége sokat javult, míg 2007-ben a szolgáltatók átlagos hibaszáma (a figyelembe vehető 16 szempont szerint) 7,5; 2008-ban 5,5 és 2009-ben 2,9 volt.
Annak ellenére, hogy jelentős a javulás, a legrosszabb szerződéseket az internetszolgáltatás területén találta a hatóság. Az internetszolgáltatók átlagos hibaszáma 2007-ben 9,6; 2008-ban 7,6 és 2009-ben 4,6 volt. Tekintettel arra, hogy az internetszolgáltatók egyedi előfizetői szerződései voltak a legrosszabbak, ezért számos szolgáltatót vonnak be az ellenőrzésbe. Az NHH a piacfelügyeleti tevékenysége keretében 2008-ban 215 bírságoló határozattal 206,3 millió forint, 2009 első félévében 170 bírságoló határozattal 91 millió forint bírságot szabott ki.
A mobiltelefon-szolgáltatók, illetve a UPC a hálózat és a szolgáltatás biztonságának fenntartására hivatkozással azon előfizetők esetében, akik jelentős adatforgalmat bonyolítottak, az általuk igénybe vehető sebességet korlátozták. A törvény tételesen meghatározza, hogy mely esetekben kerülhet sor a szolgáltatás korlátozására, minőségi vagy más jellemzőinek csökkentésére. Az NHH szerint azonban a szolgáltatók által alkalmazott lassításra nem a jogszabályban meghatározott esetek miatt kerül sor, hanem azért, mert - technológiai megvalósítástól függően - az internetszolgáltatás igénybevételére csak meghatározott korlátok között kerülhet sor, az egyes felhasználók adatforgalma befolyásolja a többiekét.
Ha valaki például egy adott területen (cellában) hosszabb ideig magas adatforgalmat generál, azzal a többi előfizető által felhasználható sávszélességet csökkenti. Viszont nagyobb adatmennyiség le- vagy fel töltése azonban önmagában nem jogsértő, így ez a szolgáltatás korlátozására nem adhat okot. A szolgáltatók akkor járnak el megfelelően, ha az előfizetői szerződés megkötésekor a leendő előfizető tudomására hozzák, hogy a szolgáltatás csak ezekkel, a hálózat biztosította technikai feltételekkel vehető igénybe, vagyis a szolgáltatásnak ez az alapvető jellemzője.
Az NHH célja egyrészt biztosítani az előfizetői jogok érvényesülését a szolgáltatás minőségével és korlátozásával kapcsolatban, másrészt felhívni a fogyasztók figyelmét arra, hogy szerződéskötéskor e körülménnyel kapcsolatban kérjenek részletes tájékoztatást a szolgáltatóktól, illetve azt is vegyék figyelembe, hogy a reklámokban, általános szerződési feltételekben feltüntetett "korlátlan" jelző nem az elérhető sávszélességre vonatkozik, hanem csak arra, hogy a szolgáltató nem avatkozik be a szolgáltatás minőségébe, illetve nem köti ki a letölthető adatmennyiség pontos értékét.
Az NHH leszögezi, hogy korlátlan internet-hozzáférés sem a használható sávszélesség, sem a valóban letölthető adatmennyiség vonatkozásában nem létezik. A sávszélességnek határt szab a hálózat átviteli képessége, az adatmennyiséget pedig meghatározza az adott pillanatban rendelkezésre álló sávszélesség és az az időtartam, míg e sávszélességet valaki igénybe veszi.
Az NHH 2010 folyamán kiemelten fogja vizsgálni az internetes egyedi előfizetői szerződéseket is. E speciális szerződésfajta (ún. blankettaszerződés) amellett, hogy létrehozza az előfizetői jogviszonyt, tartalmazza a szerződés teljesítése során gyakorolható jogokat. A hatóság tapasztalatai szerint az egyedi előfizetői szerződések hiányosságai jellemzően a szolgáltatói kötelezettségekhez kapcsolódnak. Ezen a területen számában és mértékében a legtöbb bírság kiszabására került sor. A vizsgálatok során egyértelmûen kiderült, hogy szerződések jogszerûsége sokat javult, míg 2007-ben a szolgáltatók átlagos hibaszáma (a figyelembe vehető 16 szempont szerint) 7,5; 2008-ban 5,5 és 2009-ben 2,9 volt.
Annak ellenére, hogy jelentős a javulás, a legrosszabb szerződéseket az internetszolgáltatás területén találta a hatóság. Az internetszolgáltatók átlagos hibaszáma 2007-ben 9,6; 2008-ban 7,6 és 2009-ben 4,6 volt. Tekintettel arra, hogy az internetszolgáltatók egyedi előfizetői szerződései voltak a legrosszabbak, ezért számos szolgáltatót vonnak be az ellenőrzésbe. Az NHH a piacfelügyeleti tevékenysége keretében 2008-ban 215 bírságoló határozattal 206,3 millió forint, 2009 első félévében 170 bírságoló határozattal 91 millió forint bírságot szabott ki.