Berta Sándor
A portálok helyét átveszik a hálózatok
Napjainkban már nem a mindent egy helyen kínáló portálok, hanem az olyan közösségi oldalak határozzák meg a webes fejlődés irányát, mint a Facebook vagy a Twitter. Eljött az összefüggő hálózatok kora.
Vajon ki emlékszik még az AOL, az Altavista, a Netscape, a Fireball, vagy éppen a Lycos nevére? Pedig ezek néhány évvel ezelőtt még meghatározó cégek voltak, senki sem gondolta, hogy nélkülük létezhet majd az internet. Ugyanez történhet néhány esztendő múlva akár a Facebookkal is, hiszen az új jelöltek már ugrásra készen az ajtóban sorakoznak. Elég például csak a Spotify zenei szolgáltatásra vagy éppen a Foursquare hálózatra gondolni.
A világháló az a terület, ahol pillanatokon belül egy cég vagy egy szolgáltatás ismert és népszerű lehet, ugyanakkor nagyon nehéz éveken vagy évtizedeken át meg is maradni ezen a piacon. A MySpace 2006-ban még a vezető közösségi honlapnak számított, de semmi sem menthette meg attól, hogy a Facebook megelőzze. A Google piaci megjelenéséig úgy tűnt, hogy a portálok jelentik a kaput az internethez. A keresők azonban megváltoztatták ezt a rendszert, hirtelen nem lett szükség honlapokra, elég volt csak beírni a keresőkbe a minket érdeklő információkat.
Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója így nyilatkozott erről a jelenségről: "Jelenleg egyetlen oldalból folyamatosan egy olyan szolgáltatássá változunk át, amely számos alkalmazást - legyen szó asztali vagy éppen mobiltelefonos programokról - egyetlen helyen összpontosít. Vagyis egy honlap helyett inkább egy olyan webes platform akarunk lenni, amely a szociális kapcsolatokat mutatja be."
Napjainkban egyértelműen a különböző online szolgáltatásokat, az internetes videókat és játékokat kínáló cégek állnak nyerésre. A kommunikáció egyre fontosabbá válik, az emberek azonnal kapcsolatba akarnak és tudnak lépni egymással, az e-mail éppen ezért veszít a jelentőségéből. A felhasználók egyre több időt töltenek ezekben hálózatokban, barátságok köttetnek, kapcsolatok alakulnak ki. Az igazi áttörés azonban még hátravan. Az új rendszer ugyanis csak akkor teljesedik majd ki, ha a mobil készülékeken is megjelennek és elterjednek a közösségi szolgáltatások. Ehhez viszont még néhány évet várni kell, és szükség van mindenekelőtt megfizethető csomagokra, megfelelő sávszélességre és arra, hogy minden mobil készülékben legyen GPS-modul.
Vajon ki emlékszik még az AOL, az Altavista, a Netscape, a Fireball, vagy éppen a Lycos nevére? Pedig ezek néhány évvel ezelőtt még meghatározó cégek voltak, senki sem gondolta, hogy nélkülük létezhet majd az internet. Ugyanez történhet néhány esztendő múlva akár a Facebookkal is, hiszen az új jelöltek már ugrásra készen az ajtóban sorakoznak. Elég például csak a Spotify zenei szolgáltatásra vagy éppen a Foursquare hálózatra gondolni.
A világháló az a terület, ahol pillanatokon belül egy cég vagy egy szolgáltatás ismert és népszerű lehet, ugyanakkor nagyon nehéz éveken vagy évtizedeken át meg is maradni ezen a piacon. A MySpace 2006-ban még a vezető közösségi honlapnak számított, de semmi sem menthette meg attól, hogy a Facebook megelőzze. A Google piaci megjelenéséig úgy tűnt, hogy a portálok jelentik a kaput az internethez. A keresők azonban megváltoztatták ezt a rendszert, hirtelen nem lett szükség honlapokra, elég volt csak beírni a keresőkbe a minket érdeklő információkat.
Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója így nyilatkozott erről a jelenségről: "Jelenleg egyetlen oldalból folyamatosan egy olyan szolgáltatássá változunk át, amely számos alkalmazást - legyen szó asztali vagy éppen mobiltelefonos programokról - egyetlen helyen összpontosít. Vagyis egy honlap helyett inkább egy olyan webes platform akarunk lenni, amely a szociális kapcsolatokat mutatja be."
Napjainkban egyértelműen a különböző online szolgáltatásokat, az internetes videókat és játékokat kínáló cégek állnak nyerésre. A kommunikáció egyre fontosabbá válik, az emberek azonnal kapcsolatba akarnak és tudnak lépni egymással, az e-mail éppen ezért veszít a jelentőségéből. A felhasználók egyre több időt töltenek ezekben hálózatokban, barátságok köttetnek, kapcsolatok alakulnak ki. Az igazi áttörés azonban még hátravan. Az új rendszer ugyanis csak akkor teljesedik majd ki, ha a mobil készülékeken is megjelennek és elterjednek a közösségi szolgáltatások. Ehhez viszont még néhány évet várni kell, és szükség van mindenekelőtt megfizethető csomagokra, megfelelő sávszélességre és arra, hogy minden mobil készülékben legyen GPS-modul.