Berta Sándor

Minden ötödik brit diák kiberzaklatás áldozata

A jelenlegi 4,4 millió brit 11 és 16 év közötti tanulóból már 340 000 volt legalább egyszer kiberzaklatás áldozata.

Ez derült ki a Beatbullying nevű szigetországi szervezet legfrissebb virtuális erőszakról szóló jelentéséből. A Beatbullying elsősorban a kiberzaklatási ügyek áldozatainak lelki gondozását és a fiatalok felvilágosítását vállalta. A szervezet idén márciusban megnyitott virtuális tanácsadóirodájában dolgozó kibermentoroktól eddig 214 000 tinédzser kért segítséget.

A Beatbullying munkatársai tavaly november és idén február között összesen 2100 diákot kérdeztek meg. A tapasztalatok összesítéséből kiderült, hogy a kiberzaklatásra leginkább az MSN program használata közben kerül sor. De szintén veszélyesnek számítanak ilyen szempontból a Bebo, a Facebook és a MySpace közösségi portál is. A megkérdezettek 61 százaléka mondta azt, hogy már legalább egy alkalommal tanúi voltak kiberzaklatásnak. Ugyanennyien ismernek hamis profilokat, gyűlöletkeltő oldalakat vagy úgynevezett Happy Slapping anyagokat. Utóbbiak olyan felvételek, amelyeken megalázott és megvert fiatalok láthatók. Ezek a filmek mobiltelefonokon terjednek.

A virtuális zaklatások általában a blogokban és a fórumokban, illetve a chateken és a közösségi honlapokon zajlanak. Ezeknél általában egy személyt vagy egy kisebb csoportot tudatosan és célzottan támadnak mások, becsmérelik, sértegetik őket és gúnyos vagy éppen sértő karikatúrákat, illetve fotókat hoznak róluk nyilvánosságra. A leggyakoribb forma azonban az SMS-ben, az e-mailben vagy a szóban elhangzó fenyegetés, cikizés. A támadások célpontjai a legtöbb esetben a lányok és egyre gyakrabban terjednek el a szexuális témájú anyagok, amiket a fiatal elkövetők általában maguk készítenek el.

Nagy-Britanniában különösen azokat a diákokat támadják, akik szegények, például ingyen kapnak iskolai ebédet vagy akik bevándorlók gyermekei. Szintén népszerű célpontoknak számítanak a mentálisan sérült, nehéz helyzetben lévő vagy éppen mozgássérült gyerekek. A szakemberek a jelenség egyik legnagyobb veszélyének azt látják, hogy a technika miatt ma már gyakorlatilag bárkiről bármi perceken belül feltehető a világhálóra vagy eljuttatható a mobilhálózatba. A folyamatokat ezután már szinte lehetetlen kontrollálni. A következmények általában a szociális elszigeteltség, a stressz és a pszichikai problémák. A legsúlyosabb esetekben az áldozatok öngyilkosságot követnek el, vagy később fegyvert szerezve lemészárolják az egész osztályt.

Az áldozatok 32 százaléka úgy nyilatkozott, hogy megszakítja, blokkolja kapcsolatát az elkövetőkkel, 31 százalékuk egyszerűen levegőnek nézi az illetőt és csak 28 százalékuk kérte egy felnőtt segítségét. A támadók fele-fele arányban fiúk és lányok. Utóbbiak inkább a sértő szövegeket részesítik előnyben, a fiúk a fenyegető hívásokat és üzeneteket kedvelik. A megkérdezettek 16 százaléka ismerte el, hogy már követett el kiberzaklatást, de lett ő is ilyen eset áldozata. Az elkövetők 40 százaléka jópofa tréfaként fogta fel az esetet.

"A szülőknek és az iskoláknak tisztában kell lenniük azzal, hogy azáltal, hogy a fiatalok is hozzáférhetnek az internetezésre alkalmas számítógépekhez és a mobiltelefonokhoz, azt kockáztatják, hogy kiberzaklatás áldozatává válnak" - jelentette ki Christopher Cloke, az Anti-Bullying Alliance (ABA) nevű szervezet elnöke. A szakember hozzátette, hogy ugyan tudták, hogy rossz a helyzet a felsősöknél, de arra nem számítottak,hogy a kisebbeknél is ennyire súlyos a probléma.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • physis #18
    Köszönöm a biztatást. Meg köszönöm a lehetőséget is, hogy adódott a téma. Nem volt külön fáradság, mert amúgy is, korábbi más okból is össze kellett volna gyűjtenem a szempontokat magam számára.

    Remélem, megoldódik maga az az alaphelyzet, amit említettél (civil törvények nélküli állapot a környezetben).
  • Utokverek #17
    Ezzel az érveléssel és összeszedettséggel szemben nem tudok semmi használhatót felmutatni, maximum az én saját érzéseimet, amit már kifejtettem.
    Jó néha ilyen hsz-eket is olvasni, és köszönöm, hogy rászántad az időt.

    Habár ez sem általánosítható mindenkire, sajnos saját környezetemben egyre inkább azt veszem észre, hogy nincsenek meg azok a gátak, szabályozások, nincsenek betartatva, amik kellenek egy normálisan működő rendszerhez, és ha magadnak nem oldod meg a problémáidat, akkor senki sem fogja neked, és ilyenkor nem árt, ha megtanultál kiállni magadért és nem hagyod annyiban.

  • physis #16
    Úgy tudom, a gyerekek kirúghatósága kényes kérdés. Én eddig arra gondoltam, hogy ott lehetne meghúzni meg a határt, hogy:

    * ha az áldozat súlyos neurotikus tüneteket mutat, és nagy az esélye annak, hogy poszttraumás stressz alakul ki benne hosszabb távon

    V A G Y

    * az elkövető pszichopata vonásokkal rendelkezik, vagy más okból, de dominál az ügyben a kegyetlenség mint motiváció

    akkor azonnal szeparálnám az elkövetőt az áldozattól. Egyébként, ettől függetlenül pedig próbálnám átültetni a gyakorlatba Vekerdy alább idézett javaslatait.
  • physis #15
    Tömören összefogaltad az, amit én is elkezdtem összeszedni. Azért mégis elküldöm:

    _______________________

    Sajnos nem ismerem a ,,gyerek világának'' természettörvényeit, de egyelőre, amíg nem tudok a témáról többet, nagyon is elképzelhetőnek tartom, hogy éppen egy fordított törvény érvényesül:

    Vagyis: az a gyerek, aki már kiskorában megszokja, hogy a világot személytelen és mechanikus törvények kormányozzák, amelynek célja egy általános egyensúly, és amely személytelenül és mechanikusan lenyiszálja, esetleg megbünteti a kegyetlenségeket, szóval az a gyerek felnőttkorában esetleg éppen hogy lojálisabb, alkalmazkodóbb lesz. Kb. ilyen alapon:

    ,,engem megvédtek gyerekkoromban, éppen ezért most felnőttként hajlandó vagyok elviselni ezt a kis kellemetlenséget, és nem teszek feljelentést, van elég lelki tartalékom, hogy elviseljem. Most én engedek más javára, hiszen az én gyerekkoromban meg mások engedtek az én javamra.''


    ,,Nekem is megadták gyerekként az a alapvető civil együttélési szabályokat és védelmet, én is megadom felnőttként azt másoknak''


    Az a gyerek pedig, akinek a gondjai elől a felnőttek azzal a jellegzetes szemérmetességgel félrefordították a fejüket, szóval az a gyerek pedig olyan kevés lelki tartalékkal fog rendelkezni, hogy felnőttként elviselhetetlenül neurotikus lesz (és ez még a jobbik eset, ha ugyan nem lesz egyenesen pszichopata). Aztán felnőttként fogja kisajtolni az élettől azt, amit gyerekként nem kapott meg: akkor tényleg minden apróságba bele fog kötni, feljelentést tenni, kompromisszumot elutasítani, másik nézőpontjába nem belelátni.

    Vekerdy véleményét nem ismerem közvetlen erről a témáról. De más témában azt a hasonlatot mondta, hogy nem az az ember lesz erős, akit gyerekkorában ,,gyakorlásként'' éheztettek, hanem az, akit jól tápláltak. Ha tudná, hogy a gyerek koncentrációs táborba kerül, akkor nem ,,gyakoroltatná'', hanem inkább nagyon is etetné mindenféle jó táplálékkal meg gyümölccsel, hogy ellenálló legyen meg legyen ereje.

    Az, hogy ,,a gyerek igenis álljon ki a jogaiért'', talán tényleg jó ötlet, de szerintem csak nagyon különleges feltételek között működik. Vagyis csak akkor, ha eszközei is vannak hozzá. Természetesen arányosabb bekalibrált, jó egyensúllyal kimódolt eszközrendszerre, infrastruktúrára gondolok. Ilyen nagyon ritkán áll elő spontán módon. Általában éppen a felnőttek dolga, hogy ezt az infrastruktúrát a gyerekközöség kezébe adják. Nem az amerikai déli államok iskolai pálcázására gondolok, hanem jól kialakított, bekalibrált, ,,civil'' ízű fékek és ellensúlyok rendszerére. Persze ez szépen hangzik, kérdés, hogyan lehet átültetni a gyerekek világának mindennapi gyakorlatába. Ezért is érdekel, amiről Vekerdy beszél (1, 2), bár egyelőre nem tudok rálátni.

    Szóval én nem hiszem, hogy a ,,gyerekek védjék meg magukat''. A felnőtteknek nem szabad szemérmetesen félrefordítaniuk a fejüket, lerázni a felelősséget. A gyakorlat inkább az, hogy a gyerekek kevésé gondolkoznak absztrakt módon, ezért eszközkészletük behatárolt. Ez még önmagában véve nem lenne baj, de a zaklatás áldozatai többnyire erősen neurotikusak is (vagy eleve azok, vagy pedig a korábbi zaklatások miatt, másodlagosan válnak azzá). A neurotikus ember pedig még azokat az eszközöket sem tudja jól elhasználni, amelyek egyébként rendelkezésére állnának.

    Ezen kívül, még stabil lelkialkatú gyereknek sincsen meg feltétlenül az esélye arra. hogy megvédje magát. A napiszaron zajló cyberbullying-ot tanulmnyozva, arra jutottam, hogy a támadások jó része ellen nem is lehet védekezni, mert alapból hülyeség. Csokor a napiszaron elhangozott ordas hülyeségekből:

    * ,,Amit a netre felteszel, azzal szabadon felhasználható'',
    * ,,Ha nem írod a képed alá, hogy jogvédett, akkor az szabad felhasználású lesz'',
    * ,,A napiszar jogtiszta''

    ez valószínűleg általában is személteti a cyberbullying ,,színvonalát'': mindezek ordas hazugságok jogi értelemben, az állítások igazságértéke egyszerűen nem is számít. A tartalmatlan moralizálást nem is említem. A napiszar egyszerűen túl masszív ahhoz, hogy egy gyerek ,,megvédje magát'' ott. Ott állati primitívségű szociálpszichológiai törvények működnek (projekció, csoportkövetés, azonosulás). Itt még a jog legtudósabb professzora sem tudná megvédeni magát, nemhogy egy gyerek. A napiszar pedig csak egy kiragadott példa a cyberbullying lehetséges alakzatai közül. A cyberbullying egyes más alakzatait még csak megelőzni sem lehet, még a legnagyobb gondossággal sem.

    Egyébként sajnos a cyberzaklatás (cyberbullying) témájában nincs szakértelmem. Megpróbálok esettanulmányokat levonni a youtube-on és a napiszaron elérhető anyagból. Beleképzelem magam az áldozatok és a támadók helyébe. A tapasztalatom az, hogy az áldozatok nem képesek -- gyerekként -- kiemelni az eset lényegét, mindenképp felnőtt segítségére van szükségük.

    Pl. a youtube lehetőséget teremt arra, hogy kétféle módon is töröltetni lehessen sértő, zaklató videókat. Az egyik a privacy complaint, a másik a copyright infringement. Éppen az a tapasztalatom, hogy erre a gyerekek maguktól nem jönnek rá. Igenis kell a felnőtt segítség. Én már segítettem gyerekeknek töröltetni videót Youtube-ról.

    Ami a napiszart illeti, feltehetőleg az újdonság ereje miatt képes még egyáltalán létezni. Nem találtak még fogást rajta, mert nehéz kategorizálni ezt a furcsa tevékenységet. Valószínűleg az alábbi témakörök fedik le jól működése lényegét:

    Cyberbullying

    Ipari méretekben, haszonszerzés végett, kizárólagos tevékenységként (főprofilként) folytatott cyberbullying.

    Sajnos a cyberbullying túlságosan új jelenség ahhoz, hogy önálló jogi kategória legyen. Egyelőre szakemberek vizsgálják a hatásait. Úgy tűnik, veszélyes: nevelő értéke nincsen, egyes esetekben pedig tragédiába fordulhat (labilis alkatú, mondjuk neurotikus vagy poszttraumás stresszben szenvedő érintett esetén).

    Szerzői jog

    Egy ,,hézagot'' kihasználva, a napiszar-jellegű masszív cyberbullying esetekre valószínűleg rá lehet húzni a szerzői jog megsértését. Ez az érvelés nem egészen nyilvánvaló, megpróbálom a lényegét itt meg itt összegezni.

    A közösségi oldalak szabályzata általában előírja, hogy a felhasználók mentesítsék az iwiw-et, myvip-et egy esetleges kár következményeitől (tehát pl. nem perelhető a myvip és az iwiw). Azonban -- a közhiedelemmel ellentétben -- sem az iwiw, sem a myvip nem köti meg a felhasználók kezét abban, hogy a képeikkel visszaélő harmadik személy ellen mit tehetnek (napiszar, csibefasz).

    A közösségi portálok szabályzata nem köti meg a felhsználók kezét abban sem, hogy szerzői jogaikat megtartsák, érvényesítsék, akár bíróság előtt is. A művek szerzői jogi védelme Magyaroszágon automatikusan áll elő puszta megalkotásuknál fogva (nem kell ehhez őket külön ,,levédetni'', ,,bejegyeztetni''), az Egyesült Államok szerzői jogi türvényei pedg nagyjából ugyanolyanok, mint a mieink (Berni Konvenció). A közösségi portálok pedig -- a Wikipédiával ellentétben -- nem várják el, hogy a felhasználó automatikusan lemondjon szerzői jogairól.
  • TreDoR #14
    Ez egy k*rva nagy f@szság. Nem megy a gyerek senkihez panaszkodni, mert mindenki magasról leszarja. Nem a kiállás a lényeg, hanem a kiszolgáltatottság, 1 vs 10-ben nem fogsz senkinek bepofázni, és persze megúszni sem lehet, mert több évet kell mellettük ellened (kivéve persze, ha mondjuk évente iskolát váltasz). Általánosban, középben engem is gyakran csesztettek (bár én még egésszen jól jártam, voltak akikre sokkal jobban rászálltak), ahhoz a korszakomhoz képest a felnőttkor Kánaán, azt csinálok amit akarok, akkor amikor akarom. Ha esetleg "falakba ütközöm", akkor tudok lépéseket tenni azért, hogy áttörjem (ott erre esélyem sem volt). Simán kimaradhatott volna az életemből az a több évnyi szenvedés, nekem nem hiányzik.
  • hol9672 #13
    Ez érdekes, mert messze nem ösztönös szerintem a csordaszellem, azt csak a kisiskolás kortól lehet megfigyelni, egy óvodában, vagy egy bölcsiben sokkal individualistábbak a gyerekek.
  • mcganyol #12
    - Minden ötödik brit diák kiberzaklatás áldozata
    - A jelenlegi 4,4 millió ... tanulóból már 340 000 volt ...zaklatás áldozata.

    most csak én számolom úgy, hogy ez azt jelenti, hogy minden tizenkettedik?:)
  • Mike at home #11
    hogy? szalad a rendőrért, meg minden apró-cseprő dologért feljelent másokat
  • Utokverek #10
    Hehh, a magusozás nekem is megvolt, csak én közben adtam is magamnak az anyagot rendesen, de valahogy engem senki nem cinkelt. Meg én se nagyon másokat, szóval ez nálunk nem volt meg, gimiben legalábbis már nem.
    Mindenesetre, baromság az egész, egy gyerek igenis tanulja meg elviselni mások szemétségeit, felnőttkorában úgyis kapni fog az arcába rendesen, csak akkor már teljesen legitim keretek között, és ha gyerekkorában azt tanulja meg, hogy van kihez futni, és majd jól elfenekelik azt, aki sértette a lelkivilágát/érdekeit, akkor hogyan fog kiállni később a saját dolgaiért?

    #7: Naja, idejönnének, egyből mennénk a fele banda trollelvonó-kurára :D
  • pixx #9
    Sokszor voltam én is csúfolódás áldozata, egyszer szakközépben, mert az akkor még igen népszerű MAGUS könyveket olvastam, igazából a többieknek az volt a bajuk, hogy a szünetben olvasok...meg is jegyezte az egyik "te folyton csak olvasol!" el is durrant az agyam, és visszavágtam "hogy én legalább tudok olvasni!"...
    Onnantól kezdve nem volt téma a következő 2 évben ez...de teljesen egyetértek veled a csordaszellem nagyon erős még a tinik körében is...
    Teszem hozzá azóta ezek az osztálytársaim mind megjárták a drog elvonót, és nem egy rendőrségi ügyük is volt ebből kifolyólag. :)