SG.hu
Reklámkérdésekről egyeztetne az IVSZ
A reklámokkal kapcsolatos elvárások egyértelművé válását szeretnék elérni az elektronikus hírközlési szolgáltatók.
Az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) Távközlési tagozata szervezésében 2009.október 26-án közös klubnap megrendezésére került sor a hazai elektronikus hírközlési szolgáltatók képviselői részvételével, amelyre meghívták a Gazdasági Versenyhivatal képviselőit, az NHH Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjét (HFJK), és az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) főtitkárát. A klubnap annak érdekében került megszervezésre, hogy a hírközlési szolgáltatók ismertethessék a reklámozási tevékenységük során szerzett tapasztalataikat és az érzékelt problémákat, továbbá az iparági szereplők és a hatóságok képviselői között kialakulhasson a párbeszéd a közös megoldáskeresés érdekében.
A 3 évvel ezelőtt létrejött Távközlési tagozat, mely - a hírközlési piac teljes árbevételének 91%-át megtestesítő - tagjai között szerepelnek a legnagyobb hazai elektronikus hírközlési szolgáltatók, alternatív szolgáltatók és berendezés szállítók - az Antenna Hungária, Dataplex, Huawei, Interware, Invitel, Magyar Telekom, Nokia Siemens Networks, Pannon, Vodafone, ZTE , az iparág egyik legfontosabb érdekképviseleti szervezetévé fejlődött. Több fontos, az iparágat érintő változás és esemény esetén adott hangot véleményének.
A hazai elektronikus hírközlési piacon nagyon kiélezett a verseny, ebből adódóan is, ez az iparág a hazai reklámköltések szempontjából is az elsők között szerepel. Megfigyelhető, hogy a gazdasági válság hatására ugyan csökkenő mértékű, de még mindig jelentős összeget fordít reklámozásra a hírközlési szektor. Azonban, az a tapasztalat, hogy sok esetben a reklám valós figyelemfelkeltő funkcióját átértelmező és túl szigorú szabályozói megítélés gátat szab a kreativitásnak, ennek következtében komoly gyakorlati akadályokba ütközik azok elkészítése is.
Bár az EU-n belül a szabályozási keretek megegyeznek, azonban a Távközlési tagozat tagvállalatai mégis úgy érzékelik, hogy a reklámok magyarországi megítélése, és a velük kapcsolatos elvárások - sok esetben - szigorúbbak, mint nemzetközi téren. Az iparág szereplőinek álláspontja szerint a fogyasztók tudatosságának növekedése és az elektronikus hírközlési szolgáltatásokkal kapcsolatos ismereteik bővülése okán ezen a téren mindenképpen változtatás szükséges.
A klubnap keretében - néhány nemzetközi példa felhasználásával - a tagvállalatok bemutatták, hogy a hazai hírközlési szolgáltatók milyen problémákba és elvárásokba ütköznek a reklámozási tevékenységük során. Ezt követően ismertetésre kerültek annak a kutatásnak az eredményei, amelyet a fogyasztói tudatosság szintjének felmérésére végeztetett a Távközlési tagozat. Ezt fontos mérföldkőnek tekintik a hírközlési szolgáltatók, hiszen ennek a kutatásnak az adatai minden eddiginél bővebb információkkal szolgálnak számukra az elektronikus hírközlési szolgáltatásokra szerződő előfizetők reklámokkal kapcsolatos hazai fogyasztói tudatossági szintjére vonatkozóan.
A kvalitatív kutatási fázis eredménye szerint a fogyasztók tisztában vannak a TV reklámok figyelemfelkeltő szerepével, és nem várják, hogy az a termékről / szolgáltatásról minden részletre kiterjedő információt közöljön. A kvantitatív felmérésből kiderült, hogy a telekommunikációs vásárlásokat megelőzően a fogyasztók átlagosan kettő információforrásból tájékozódnak a kívánt terméket/szolgáltatást illetően.
Továbbá, hogy a TV reklám az egyéb kommunikációs eszközökkel (újsághirdetés, rádióhirdetés, plakát) együtt kevésbé járul hozzá a döntéshozáshoz, mint a szolgáltatótól származó információk (ügyintéző, tájékoztató anyagok, honlap), amelyek egyben a legrészletesebb tájékoztató felületek is. A fogyasztók utolsó vásárlásukhoz kapcsolódó elégedettsége gyakorlatilag független volt attól, hogy milyen előzetes tájékozódási formát választottak, illetve hogy arra mennyi időt szántak.
Az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) Távközlési tagozata szervezésében 2009.október 26-án közös klubnap megrendezésére került sor a hazai elektronikus hírközlési szolgáltatók képviselői részvételével, amelyre meghívták a Gazdasági Versenyhivatal képviselőit, az NHH Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjét (HFJK), és az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) főtitkárát. A klubnap annak érdekében került megszervezésre, hogy a hírközlési szolgáltatók ismertethessék a reklámozási tevékenységük során szerzett tapasztalataikat és az érzékelt problémákat, továbbá az iparági szereplők és a hatóságok képviselői között kialakulhasson a párbeszéd a közös megoldáskeresés érdekében.
A 3 évvel ezelőtt létrejött Távközlési tagozat, mely - a hírközlési piac teljes árbevételének 91%-át megtestesítő - tagjai között szerepelnek a legnagyobb hazai elektronikus hírközlési szolgáltatók, alternatív szolgáltatók és berendezés szállítók - az Antenna Hungária, Dataplex, Huawei, Interware, Invitel, Magyar Telekom, Nokia Siemens Networks, Pannon, Vodafone, ZTE , az iparág egyik legfontosabb érdekképviseleti szervezetévé fejlődött. Több fontos, az iparágat érintő változás és esemény esetén adott hangot véleményének.
A hazai elektronikus hírközlési piacon nagyon kiélezett a verseny, ebből adódóan is, ez az iparág a hazai reklámköltések szempontjából is az elsők között szerepel. Megfigyelhető, hogy a gazdasági válság hatására ugyan csökkenő mértékű, de még mindig jelentős összeget fordít reklámozásra a hírközlési szektor. Azonban, az a tapasztalat, hogy sok esetben a reklám valós figyelemfelkeltő funkcióját átértelmező és túl szigorú szabályozói megítélés gátat szab a kreativitásnak, ennek következtében komoly gyakorlati akadályokba ütközik azok elkészítése is.
Bár az EU-n belül a szabályozási keretek megegyeznek, azonban a Távközlési tagozat tagvállalatai mégis úgy érzékelik, hogy a reklámok magyarországi megítélése, és a velük kapcsolatos elvárások - sok esetben - szigorúbbak, mint nemzetközi téren. Az iparág szereplőinek álláspontja szerint a fogyasztók tudatosságának növekedése és az elektronikus hírközlési szolgáltatásokkal kapcsolatos ismereteik bővülése okán ezen a téren mindenképpen változtatás szükséges.
A klubnap keretében - néhány nemzetközi példa felhasználásával - a tagvállalatok bemutatták, hogy a hazai hírközlési szolgáltatók milyen problémákba és elvárásokba ütköznek a reklámozási tevékenységük során. Ezt követően ismertetésre kerültek annak a kutatásnak az eredményei, amelyet a fogyasztói tudatosság szintjének felmérésére végeztetett a Távközlési tagozat. Ezt fontos mérföldkőnek tekintik a hírközlési szolgáltatók, hiszen ennek a kutatásnak az adatai minden eddiginél bővebb információkkal szolgálnak számukra az elektronikus hírközlési szolgáltatásokra szerződő előfizetők reklámokkal kapcsolatos hazai fogyasztói tudatossági szintjére vonatkozóan.
A kvalitatív kutatási fázis eredménye szerint a fogyasztók tisztában vannak a TV reklámok figyelemfelkeltő szerepével, és nem várják, hogy az a termékről / szolgáltatásról minden részletre kiterjedő információt közöljön. A kvantitatív felmérésből kiderült, hogy a telekommunikációs vásárlásokat megelőzően a fogyasztók átlagosan kettő információforrásból tájékozódnak a kívánt terméket/szolgáltatást illetően.
Továbbá, hogy a TV reklám az egyéb kommunikációs eszközökkel (újsághirdetés, rádióhirdetés, plakát) együtt kevésbé járul hozzá a döntéshozáshoz, mint a szolgáltatótól származó információk (ügyintéző, tájékoztató anyagok, honlap), amelyek egyben a legrészletesebb tájékoztató felületek is. A fogyasztók utolsó vásárlásukhoz kapcsolódó elégedettsége gyakorlatilag független volt attól, hogy milyen előzetes tájékozódási formát választottak, illetve hogy arra mennyi időt szántak.