Kruza Richárd
Alkalmazkodik a navigációs ágazathoz a Nav N Go
Bár néhány év alatt hihetetlen növekedést produkált a magyar Nav N Go, tart a piac változásaitól. A megoldást az MMKlaszter-hez való csatlakozásban látja.
Első hallásra meglepőnek tűnő együttműködés kezdődött el a magyar Nav N Go és a Mobilitás és Multimédia Klaszter (MMKlaszter) között. A bejelentés szerint a frissen alakult kooperáció mindkét fél részére előnyös lehet, annak ellenére, hogy a Nav N Go rendkívül sikeres, és elsőre egyáltalán nem úgy tűnik, hogy bármilyen szakmai vagy egyéb jellegű segítségre szorulna.
Vahl Tamás, a Nav N Go ügyvezető igazgatója a sajtótájékoztatón a Nav N Go sikertörténetét egy lottóötöshöz hasonlította, aminek köszönhetően nemigen van olyan navigációs rendszert használó, aki ne találkozott volna a Nav N Go termékeivel. Az elmúlt évek során több dologban mutatott példát a magyar cég: 2005-ben jelent meg első térképük, a 2006-ban kiadott, elsőként megjelent kelet-európai térképcsomagjuk ráfért egy 1 GB-os kártyára, 2007-ben jött a 3D-s megjelenítés, 2009-ben pedig megjelent az iGo Amigo. A cég partnerei között olyan cégek szerepelnek mint a HP, Sony PSP, Clarion, Pioneer és Asus, az idei évtől pedig az iPhone is beállt a sorba.
Az elhangzottak szerint a vállalat néhány év alatt elért sikere nem volt előre látható, termékei mégis bejárták a világot, ami miatt Magyarország joggal lehet büszke rá. A külföldi ismertség tehát megvan, azonban az évi 30 millió eurós bevételnek csupán nagyon kis szeletkéjét, 5%-át teszi ki a hazánkban generált forgalom. Ennek fő oka természetesen az, hogy Magyarország igen kis felvevőpiacnak számít, ami azt jelenti, hogy magyar cégként, csupán a hazai piacból lényegében nem tudna fennmaradni a Nav N Go. A "lottóötös"-effektus akkor adódott, amikor termékei meghódították a nemzetközi piacot, és két év alatt a dolgozók száma 15-ről 150-re emelkedett. Ez nyilvánvalóan azt mutatja, hogy bármilyen zseniális találmány vagy termék esetében az üzleti sikert valójában a külföld jelenti, mert a magyar piacon egy ilyen vagy hasonló cég akár éhen is halhatna.
Annak ellenére, hogy a cég rövidke múltja alatt sikerei meredeken ívelnek felfelé, vezetősége attól tart, hogy a változó navigációs technológia, termékek, és az emiatt átformálódó felvevőpiac miatt hullócsillaggá válhat az elkövetkezendő néhány évben. A jelenlegi fejlettségi stádiumot reprezentáló 3D-s megjelenés például már nem számít biztos jövőnek, mivel enélkül is kiváló, használható kezelői felületet lehet alkotni a navigációban - emiatt bizonyosan nem fog akkora sikert hozni mint a korábbi fejlesztések.
Ebben a szakmában a jelenlegi helyzet tehát bizonyosan változni fog: Vahl Tamás szerint az a probléma, hogy a navigációs termékek fejlesztése a gyógyszeriparhoz hasonlóan különösen tőkeigényes, mivel körülbelül csupán minden tizedik fejlesztés kerül be termékként a mindennapokba. Eközben a többi kilenc is ugyanolyan erőforrásokat igényel, tehát nagyon nagy a pénzügyi kockázat. A PNA/PND eszközök, vagyis a ma még széles körben használt "klasszikus" navigációs készülékek az elkövetkezendő időszakban bizonyosan háttérbe fognak szorulni.
Helyettük jönnek a navigációs rendszerekkel gyárilag felszerelt gépkocsik, mobiltelefonok és egyebek, valamint nem kis port kavart a szakmában most megjelent ingyenes Google navigációs alkalmazás. Ezek a jelek azt mutatják, hogy változik az iparág, és az ilyen jelenségekhez alkalmazkodni kell. Az új termékek kifejlesztésénél nagyon alapos döntéseket kell hozni, ezt pedig nagyon megnehezíti a gyorsan változó piac.
A Nav N Go tehát szeretne az események elébe lépni, és egy potenciális jövőbeli mélyrepülés helyett jövőjének sikeres építése érdekében támogatást kapni, ezért csatlakozott az MMKlaszterhez, Magyarország legnagyobb innovációs inkubátorához. A szervezet 2007-ben alakult a magyarországi mobil és multimédiás technológiák szereplőinek és kutatás-fejlesztési kapacitásának összefogására, valamint a hazai találmányok világpiaci bevezetésére.
A 2007-ben alakult, jelenleg 62 tagból álló szervezet célja a klasztertagok innováció-menedzsmenttel, üzleti tervezéssel és forrásszervezéssel való szakmai támogatása annak érdekében, hogy fejlesztéseikkal sikeresen tudjanak belépni a magyar és a nemzetközi piacra. Lemák Gábor, az MMKlaszter igazgatója elmondta, hogy a partnerek felkutatásában, a termékek piaci bevezetésében és forrásszervezésben fogják támogatni a Nav N Go-t.
Elhangzott továbbá, hogy Magyarországon sok cég és magánszemély rendelkezik jó ötletekkel, találmányokkal. Ezek nagy része eljutott oda, hogy rendelkezik egy nagy munkával elkészített prototípussal, de fogalma sincs, hogyan lehet továbblépni, és anyagi erőforrásokkal sem rendelkezik. Emiatt a gyártást, piacra vezetést nem tudják megoldani. Feltalálók között jól ismert problémáról van szó - a Nav N Go gyors sikere kivételes és egyedi példa. Az esetek döntő többségében a találmány gazdájának partnerre lenne szüksége: Lemák Gábor szerint az MMKlaszter éppen ebben kínál együttműködést és segítséget.
Első hallásra meglepőnek tűnő együttműködés kezdődött el a magyar Nav N Go és a Mobilitás és Multimédia Klaszter (MMKlaszter) között. A bejelentés szerint a frissen alakult kooperáció mindkét fél részére előnyös lehet, annak ellenére, hogy a Nav N Go rendkívül sikeres, és elsőre egyáltalán nem úgy tűnik, hogy bármilyen szakmai vagy egyéb jellegű segítségre szorulna.
Vahl Tamás, a Nav N Go ügyvezető igazgatója a sajtótájékoztatón a Nav N Go sikertörténetét egy lottóötöshöz hasonlította, aminek köszönhetően nemigen van olyan navigációs rendszert használó, aki ne találkozott volna a Nav N Go termékeivel. Az elmúlt évek során több dologban mutatott példát a magyar cég: 2005-ben jelent meg első térképük, a 2006-ban kiadott, elsőként megjelent kelet-európai térképcsomagjuk ráfért egy 1 GB-os kártyára, 2007-ben jött a 3D-s megjelenítés, 2009-ben pedig megjelent az iGo Amigo. A cég partnerei között olyan cégek szerepelnek mint a HP, Sony PSP, Clarion, Pioneer és Asus, az idei évtől pedig az iPhone is beállt a sorba.
Az elhangzottak szerint a vállalat néhány év alatt elért sikere nem volt előre látható, termékei mégis bejárták a világot, ami miatt Magyarország joggal lehet büszke rá. A külföldi ismertség tehát megvan, azonban az évi 30 millió eurós bevételnek csupán nagyon kis szeletkéjét, 5%-át teszi ki a hazánkban generált forgalom. Ennek fő oka természetesen az, hogy Magyarország igen kis felvevőpiacnak számít, ami azt jelenti, hogy magyar cégként, csupán a hazai piacból lényegében nem tudna fennmaradni a Nav N Go. A "lottóötös"-effektus akkor adódott, amikor termékei meghódították a nemzetközi piacot, és két év alatt a dolgozók száma 15-ről 150-re emelkedett. Ez nyilvánvalóan azt mutatja, hogy bármilyen zseniális találmány vagy termék esetében az üzleti sikert valójában a külföld jelenti, mert a magyar piacon egy ilyen vagy hasonló cég akár éhen is halhatna.
Annak ellenére, hogy a cég rövidke múltja alatt sikerei meredeken ívelnek felfelé, vezetősége attól tart, hogy a változó navigációs technológia, termékek, és az emiatt átformálódó felvevőpiac miatt hullócsillaggá válhat az elkövetkezendő néhány évben. A jelenlegi fejlettségi stádiumot reprezentáló 3D-s megjelenés például már nem számít biztos jövőnek, mivel enélkül is kiváló, használható kezelői felületet lehet alkotni a navigációban - emiatt bizonyosan nem fog akkora sikert hozni mint a korábbi fejlesztések.
Ebben a szakmában a jelenlegi helyzet tehát bizonyosan változni fog: Vahl Tamás szerint az a probléma, hogy a navigációs termékek fejlesztése a gyógyszeriparhoz hasonlóan különösen tőkeigényes, mivel körülbelül csupán minden tizedik fejlesztés kerül be termékként a mindennapokba. Eközben a többi kilenc is ugyanolyan erőforrásokat igényel, tehát nagyon nagy a pénzügyi kockázat. A PNA/PND eszközök, vagyis a ma még széles körben használt "klasszikus" navigációs készülékek az elkövetkezendő időszakban bizonyosan háttérbe fognak szorulni.
Helyettük jönnek a navigációs rendszerekkel gyárilag felszerelt gépkocsik, mobiltelefonok és egyebek, valamint nem kis port kavart a szakmában most megjelent ingyenes Google navigációs alkalmazás. Ezek a jelek azt mutatják, hogy változik az iparág, és az ilyen jelenségekhez alkalmazkodni kell. Az új termékek kifejlesztésénél nagyon alapos döntéseket kell hozni, ezt pedig nagyon megnehezíti a gyorsan változó piac.
A Nav N Go tehát szeretne az események elébe lépni, és egy potenciális jövőbeli mélyrepülés helyett jövőjének sikeres építése érdekében támogatást kapni, ezért csatlakozott az MMKlaszterhez, Magyarország legnagyobb innovációs inkubátorához. A szervezet 2007-ben alakult a magyarországi mobil és multimédiás technológiák szereplőinek és kutatás-fejlesztési kapacitásának összefogására, valamint a hazai találmányok világpiaci bevezetésére.
A 2007-ben alakult, jelenleg 62 tagból álló szervezet célja a klasztertagok innováció-menedzsmenttel, üzleti tervezéssel és forrásszervezéssel való szakmai támogatása annak érdekében, hogy fejlesztéseikkal sikeresen tudjanak belépni a magyar és a nemzetközi piacra. Lemák Gábor, az MMKlaszter igazgatója elmondta, hogy a partnerek felkutatásában, a termékek piaci bevezetésében és forrásszervezésben fogják támogatni a Nav N Go-t.
Elhangzott továbbá, hogy Magyarországon sok cég és magánszemély rendelkezik jó ötletekkel, találmányokkal. Ezek nagy része eljutott oda, hogy rendelkezik egy nagy munkával elkészített prototípussal, de fogalma sincs, hogyan lehet továbblépni, és anyagi erőforrásokkal sem rendelkezik. Emiatt a gyártást, piacra vezetést nem tudják megoldani. Feltalálók között jól ismert problémáról van szó - a Nav N Go gyors sikere kivételes és egyedi példa. Az esetek döntő többségében a találmány gazdájának partnerre lenne szüksége: Lemák Gábor szerint az MMKlaszter éppen ebben kínál együttműködést és segítséget.