Gyurkity Péter
Akadozhat, összeomolhat a GPS
Erre figyelmeztet a tengerentúlon a kormányzati szervek munkáját felügyelő testület, amely az új műholdak fellövésének csúszása, valamint a vezetés tökéletlensége miatt tart a komolyabb gondoktól.
A Government Accountability Office (GAO) által elkészített és most közölt részletes jelentésben rávilágítanak a légierő által irányított program hiányosságaira és a várhatóan jövőre bekövetkező komoly problémákra. Eszerint amennyiben nem kapják össze magukat és nem hozzák be a súlyos csúszást, 2010-től a GPS-rendszerben gyorsan észrevehető fennakadások, illetve akár nagyobb méretű gondok keletkezhetnek.
Első helyen említik az úgynevezett GPS IIF programot, amelynek végrehajtása jelenleg is zajlik. Ez eddig 870 millió dollárral többe került, mint amit az előzetes jelentések alapján vártak, mostanra pedig három évvel maradnak el az eredeti ütemterv fontosabb állomásaitól. Az első ilyen műhold fellövésére csak idén novemberben kerül majd sor, és a külső megfigyelők csak remélni tudják, hogy minden gond nélkül megy majd. Amennyiben további súlyos késedelmekre kerül sor, a jelenleg aktív, ám fokozatosan elöregedő műholdak kiesése komoly gondokat okozhat majd jövőre.
A másik hasonló, aggodalomra okot adó program a GPS IIIA, amellyel kapcsolatban azonban a légierő meglehetősen derűlátó: szerintük ezt a fázist három évvel gyorsabban hajtják majd végre, mint a IIF programot, ezt azonban a GAO finoman csak optimista tervnek nevezte. További csúszások esetén jövőre már nem tudják majd garantálni az USA kormánya által vállalt minimum szolgáltatási szintet, amely nemcsak a polgári, de a katonai alkalmazásoknál is visszaüthet.
A GAO szerint itt is arról van szó, mint az űrprogram esetében: nincs egy központi irányító testület vagy platform, amely felügyelné annak minden részletét és vállalná a teljes felelősséget. Az igazgatók és egyéb vezetők gyakori cseréje sem tesz jót a stabilitásnak és a tervezhetőségnek, a jelenség tehát felülről lefelé terjed - és meglehetősen gyakori a tengerentúli kormányzati szerveknél.
A Government Accountability Office (GAO) által elkészített és most közölt részletes jelentésben rávilágítanak a légierő által irányított program hiányosságaira és a várhatóan jövőre bekövetkező komoly problémákra. Eszerint amennyiben nem kapják össze magukat és nem hozzák be a súlyos csúszást, 2010-től a GPS-rendszerben gyorsan észrevehető fennakadások, illetve akár nagyobb méretű gondok keletkezhetnek.
Első helyen említik az úgynevezett GPS IIF programot, amelynek végrehajtása jelenleg is zajlik. Ez eddig 870 millió dollárral többe került, mint amit az előzetes jelentések alapján vártak, mostanra pedig három évvel maradnak el az eredeti ütemterv fontosabb állomásaitól. Az első ilyen műhold fellövésére csak idén novemberben kerül majd sor, és a külső megfigyelők csak remélni tudják, hogy minden gond nélkül megy majd. Amennyiben további súlyos késedelmekre kerül sor, a jelenleg aktív, ám fokozatosan elöregedő műholdak kiesése komoly gondokat okozhat majd jövőre.
A másik hasonló, aggodalomra okot adó program a GPS IIIA, amellyel kapcsolatban azonban a légierő meglehetősen derűlátó: szerintük ezt a fázist három évvel gyorsabban hajtják majd végre, mint a IIF programot, ezt azonban a GAO finoman csak optimista tervnek nevezte. További csúszások esetén jövőre már nem tudják majd garantálni az USA kormánya által vállalt minimum szolgáltatási szintet, amely nemcsak a polgári, de a katonai alkalmazásoknál is visszaüthet.
A GAO szerint itt is arról van szó, mint az űrprogram esetében: nincs egy központi irányító testület vagy platform, amely felügyelné annak minden részletét és vállalná a teljes felelősséget. Az igazgatók és egyéb vezetők gyakori cseréje sem tesz jót a stabilitásnak és a tervezhetőségnek, a jelenség tehát felülről lefelé terjed - és meglehetősen gyakori a tengerentúli kormányzati szerveknél.