Kruza Richárd

Canon PowerShot SX-20 IS ismertető

Klikk ide! Felbontás: 12.1 megapixel (4000x3000 pixel)
Optikai zoom: 20x (28-560 mm)
Videorögzítés: 720p HD, 30 fps, sztereó hanggal
LCD kijelzõ: 2,5", 270 000 pixel
Memóriakártya: SD/MMC
Energiaellátás: 4db AA
Aktuális bruttó kisker. ára: kb. 100 000 Ft
Az ultrazoom gépeket lényegében a kompromisszumok kategóriájába sorohatjuk. Extrém nagyítási lehetőség, jó képminőség, funkciók széles palettája és elérhető vételár: ez az amit megkövetelünk tőlük. Mégis nagyon népszerűek, és fontos helyet foglalnak el a gyártók termékskáláján. A Canon új gépe képviseli ennek a kategóriának az aktuális technikai csúcsát.

Kívülről

Külsejét tekintve a fejlesztők egyáltalán nem csináltak semmit, mivel teszgépünk szinte teljesen megegyezik elődjével. Azért csak "szinte", mert egyetlen különbség azért mégis van: kicsit nagyobb a gép jobb oldalán lévő csatlakozóajtó, mivel ez esetben HDMI aljzat van alatta, ami kicsit több helyet foglalt el a korábbinál.

Űgy tűnik tehát, hogy igen elégedettek lehettek a külcsínnel és az ergonómiával a tervezők. A gép valóban szép, szinte szemet gyönyörködtető, az összhatás éppen súrolja a jóizlés határait. Formavilága az SLR gépeket idézi, még egy objektív-kioldógomb imitáció is megtalálható a megfelelő helyen. A fekete és szürke szín jól harmonizál, a feliratozás sokszínűsége már egy kicsit sok. Ez persze ízlés dolga, és mivel nem profi gépről van szó, az ilyesminek végül is lehet létjogosultsága.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A külső borítás teljes egészében műanyag, az oldalsó részek része festve vannak. Ez önmagában olcsóságot sugall, ráadásul a festett részek kopásra hajlamosak, ami miatt az ilyen felépítésű gépeken bizony jócskán megmarad néhány év múlva a használat nyoma. Ettől eltekintve a kidolgozottság jó, a külső felépítésbe nem lehet belekötni.

A gép fogása viszonylag kellemes és stabil, mivel a markolat elég vaskos. Belső oldalán van ugyan gumiborítás, ami nagyon dícséretes, viszont nagyon sima a felülete és nemigen tapad: alig lehet észrevenni hogy ez valójában gumi. Ráadásul a hüvelykujj felőli részen semmilyen borítás nincs: ezek, és a sima, csúszós felületek miatt késztetést érez az ember arra, hogy megszorítsa a gépet annak érdekében, hogy ki ne csússzon a kézből.

A gép kezelőszerveinek kiosztása viszont valóban remek. A szuper tervezésnek köszönhetően a módtárcsát még egykezes fogásnál is lehet tekergetni. A profi Canon gépeihez hasonló tárcsa jól kézre esik, ráadásul egybe van építve az iránygombokkal, és a többi kezelőszerv kiosztása is kiváló. A középső "Func. Set" a legfontosabb funciókat teszi elérhatővé, melyek között a tárcsa segítségével nagyon egyszerű navigálni.

Menürendszer, üzemmódok

Miközben a kezelőszervek kívülről nagyon hasonítanak a Canon EOS gépekére, a menüszerkezet megjelenése és logikája inkább a Canon kompaktokéhoz igazodik. Használata egyértelmű, intuitív módon lényegében minden szükséges funkciót meg lehet találni.

Nem csak kívülről, hanem tudásban is nagyon hasonlít elődjére a PowerShot SX-20 IS. Az automata funkciók mellett a szokásos manuális (P, S, A, M) módok is megtalálhatóak a módtárcsán. Emellett az automata módok teljes palettája is a rendelkezésünkre áll: a kiindulópont a módtárcsa, mivel a lényeges funkciók ide csoportosulnak. Az automata témaválasztási mód, melyet a Canon "SmartAuto"-nak nevezett el, a "látottak" kielemzése után 22 eltárolt beállítás közül választja ki a szerinte legmegfelelőbbet. Természetesen kézzel is választhatunk a témamódok közül, összesen 16 féle áll rendelkezésünkre.

A gép továbbfejlesztett TTL rendszerű autofókusza a márkától megszokott módon - főleg nagylátószögben - gyors és pontos. Zoomoláskor, extrém állásban viszont érezhetően lassul, bár ilyenkor is pontos marad. Kevés fényben nagyon jól működik a fókuszlámpa, persze igen korlátozott távolságon belül, lényegében beltéren.

Az optikai képstabilizálás a megszokott módon kiválóan működik - a Canon esetében a rendszer az egyik lencsetag elmozdításával kompenzálja kezünk remegését. Erre ekkora zoomteljesítmény mellett szükség is van: tele állásban a legtöbb esetben nélküle csak állvánnyal tudnánk éles képeket készíteni. Ehhez alkalmazhatjuk a "Motion Detection Technology" nevezetű funkciót is, mely a mozgó témák kimerevítését szolgálja. Tudni kell azonban, hogy szükség esetében nem tesz mást, mint jócskán felemeli az ISO érzékenységet, ami nagyon nem tesz jót a képminőségnek, de erről később. Az érzékenységet egyébként ISO 80 és 3200 között válaszhatjuk ki, utóbbi esetében csökkentett felbontás mellett.

HD (720p) videó: a felvételt bármilyen pillanatban elindíthatjuk a hátlapon található dedikált gombbal. Jó hír, hogy felvétel közben lehet zoomolni. Akár a digitális videokameráknál, fotókat is készíthetünk felvétel közben, ilyenkor a kimerevített kép a videofelvételen is látható lesz. A 720p minőséget 30 fps sebességgel rögzíti a gép, de használhatjuk a 640x480 vagy 320x240 pixeles felbontást is. A felvételek hosszát a memóriakártya mérete határolja be, illetve az elkészített videofájl maximum 4 GB lehet. A felvételek minősége jobb mint az átlag, a hang pedig sztereó. Jó lenne egy mikrofonbemenet is az ilyen gépekre, mert a hangminőség hagy némi kívánnivalót maga után.

i-Contrast: a Canon így nevezi a dinamikatartományt növelő funkciót. Ennek lényege, hogy a gép megvizsgálja, mennyire növelhető az expozíció információvesztés nélkül, majd a világos részeket "visszasötétíti", így visszaállítva az eredeti expozíciót. A dolog tulajdonképpen a digitális fotózás egyik legkritikusabb pontjára próbál valamiféle megoldást nyújtani. Az eredmény így néz ki:

Klikk ide! Klikk ide!
i-Contrast be/ki

Látható tehát, hogy a dolog valóban hatásos, azonban a két kép között van egy lényeges különbség: i-Contrast esetében ISO 80 helyett ISO 160-as értéket alkalmazott a gép, ami persze logikus. Ez a funkció tehát szintén a képzaj növekedésével jár kéz a kézben. Amennyiben ez esetleg gondot okoz, az automata mód mellett ki is kapcsolharjuk az i-Contrast-ot.

Hat féle fehéregyensúly program van a gépben, plusz az automata és a kézi mód is rendelkezésre áll. Automata módban a rendszer nagyon jól működik, még vegyes fényben is igen jól megtalálja a helyét. A fénymérés a szokásos három féle módban történik: kiértékelő, középre súlyozott és szpot. A exponálási időt 15 és 1/3200 másodperc között alkalmazhatjuk. Természetesen arcfelismerés és arc-exponálás is van a gépben, ehhez további megjegyzést nem fűzök.

Kijelző, kereső

A 2.5 collos, 230 ezer pixeles "Pure Color II" nevezetű LCD kijelző képminősége normál használat mellett megfelelő, manuális élességállítási módban viszont már nem elég a felbontás. A fényerő öt fokozatban állítható. A képernyő mérete kicsit alulmarad a mai átlaghoz képest, nagy előny viszont, hogy kihajtható:
Klikk ide!

Alapállásból bal oldalra lehet kihajtani, ahol tengelye körül 270 fokban forgathatjuk el. Ez nagy előny, kiváltképp ha a fotós hozzá van szokva a mozgatható kijelzőhöz, azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy ennél jobb az olyasmi fel-le mozgatási lehetőség, melyet a Nikon és a Sony alkalmaz néhány típusnál. Az átnézeti kereső 0.44 collos, 235 ezer pixeles felbontásával lényegében csak keretezésre alkalmas, mivel a képminőség és színvilág nem alkalmas precíz beállítások elvégzésére.

Optika, érzékelő

A Canon optika tehát nem kevesebb mint 20-szoros zoom teljesítménnyel rendelkezik. Ennek gyújtótávolsága 35 mm-es ekvivalenciában 28-560 mm-t jelent, ami normál használat mellett több, mint elég kell hogy legyen. Különösen a nagylátószög örvendetes, amire például beltéri fotózásnál nagy szükség szokott lenni. A zoomolást USM motor végzi, az exponálógomb köré helyezett zoomgyűrű két fokozatban teszi számunkra lehetővé a műveletet. Ezek közül a lassú fokozat is kicsit gyorsnak tűnik, ami miatt nem lehet abszolút precíz beállítást elvégezni.

Az optika fényereje f/2.8 - f/5.7, nagylátószögben tehát gyors az optika, tele állásban viszont már egyálatlán nem. Ennek sajnos nincs jó hatása a képminőségre, mert a gép kénytelen magas ISO érzékenységhez folyamodni, ez pedig erősen befolyásolja a képminőséget. A 12.1 megapixeles CCD érzékelő 2 megapixellel nagyobb felbontású mint az elődmodell. Kár, hogy a gyártók még mindig ott tartanak, hogy a felbontás növelésével szeretnék indikálni a fejlődést, mert ez képminőség szempontjából valójában visszafejlődés. Az érzékelőhoz - akárcsak az elődmodell esetében - Digic IV képfeldolgozó áramkör párosul.

Képminőség

A manapság a kisszenzoros gépeknél szokásos problémák mellett az átlagnál jobb képminőséget produkál az SX-20 IS , és a hatalmas zoom átfogáshoz képest moderáltan hozza az optikai hibákat is. Nagylátószögben látható a hordósodás, de láttunk már ennél sokkal rosszabbat is. Zoomoláskor javul a helyzet. A képszélek felé található torítások is átlag alatt vannak, ahogy a kromatikus aberráció is.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz!

A probléma az, hogy miközben nagyjából átlagos (vagy inkább az átlagnál hajszálnyival kevesebb) a képzaj, nagyon meglátszik a zajcsökkentés. Ismét azt kell mondanunk, hogy nagyítás nélkül megtévesztően szép a kép, a színvilág túlzásoktól mentes, minimum realisztikus, talán kicsit visszafogott. Nagyításkor viszont előbukkan a mosottság és életlenség. Mivel az optika tele állásban igen lassú, még viszonylag erős fényben is magasabb ISO érzékenységhez kell folyamodnia a gépnek, ami a szokásos problémákhoz vezet. Ezzel csak verőfényes napsütésben, minimális ISO érzékenység mellett nem lesz probléma.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz!


Látszik tehát, hogy Canon gép lévén a fejlesztők nagy hangsúlyt tettek az optikára, de a magas felbontással és a kis szenzorral, a fizikai törvényekkel ők sem tudtak mit kezdeni. Csak ismételni tudom magam: nagyon jót tenne fele ekkora felbontás ennek a kisgépnek.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
ISO 80, 100, 200, 400, 800, 1600

Vaku

A vaku jobb lett a korábbi modellhez képest: feltöltése a gyári adat szerint is 12 helyett 7 másodperc alatt történik meg. A valóságban ez persze erősen függ a beállításoktól, tehát ezt az értéket inkább fogjuk fel átlagnak: tág rekesz esetében ennél gyorsabb, szűk rekesz esetében pedig lassabb a vakufeltöltés ideje. Eközben a gép nem enged exponálni. A gépen van vakupapucs, ami nagyon jelentős pozitívum: A géppel használhatjuk a Canon Speedlight vakukat.

Áramellátás, memória

A gép ceruzaelemekkel működik, ami sokak kedvenc megoldása. Az bizonyos, hogy lemerülés esetében valóban előnyös, hogy lényegében a világ minden pontján lehet kapni ceruzaelemet. A gyári adatok szerint alkáli elemekkel 340, MiM elemekkel pedig 600 képet tudunk készíteni, ami igen jó érték. A gép SDHC/SD/MMC/MMC Plus kártyákat fogad, belső memória létezéséről nincs információ.

Összegzés

Ismét vegyes érzelmekkel búcsúztam mostani teszgépünktől, mivel nagyon szimpatikus, szerethető szerkezet. Mérete, fogása és tudása meggyőző, ebben a kategóriában az élvonalhoz tartozik. Ami választáskor döntő lehet, az a vakupapucs megléte, ami lehetővé teszi az amatőrnek a professzionális irányba való kacsintgatást, és az igényesebb vakuzást, valamint igény esetén a HD videózást.

A gép gyors, az optika szép képet produkál, azonban a hatalmas felbontás ismét beleköp a levesbe. Erre a problémára egyszerűen nincs megoldás. Még nemrégen úgy hirdették a gyártók az új típusokat, hogy az új képfeldolgozó áramköröknek köszönhetően megoldódott ez a probléma, miközben a valóságban nem látunk mást, mint mosott, zajszűrött képeket. Ez jelen esetben is így van, és emiatt jó lett volna ha legalább a korábbi típushoz képest nem növelték volna tovább a felbontást. Azonban ez van, ezt kell szeretni - kell, mert aki ultazoom gépet szeretne, jelenleg ennél jobbat nemigen talál.

A fényképezõgépet az FotoMarket bocsátotta rendelkezésünkre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • solitomi #19
    Ja ja a FinePix6500 tényleg jó nekem is az volt a 40D előtt.
  • angyom #18
    Régen láttam már ekkora silány minőségű képeket egy ilyen volumenű kompakttól. Sajnos a gyártók már nem a képminőséget helyezik előre, hanem a szolgálatásokat, nem beszélve a zoom háborúról. Itt is baromi egyszerű a trükk, kisebb érzékelő=nagyobb zoomtartomány. Amióta sok gyártó beszünette a 2/3"-os érzékelők felhasználását, azóta kompakt és brigre gép egyaránt csak vesztett a képminőségből az évek folyamán. A sok okos csilli-villi feldolgozóprocesszorokat rak bele, ami csak ront a helyzeten, hatalmas zajszűrést csinál, és a képből egy freskót csinál. A másik a CA. Botrányos mértékű, még a marokkompaktoknak sincs tág rekeszen ekkora. Hiába a szuper optika, ha baromi kicsi az érzékelő. A digit gépek piacán mindösszesen egy olyan gépet tudok, ami tényleg átlagon felüli képminőséggel bír, ez pedig a Fujifilm FinePix S6500fd. Sem előtte, sem utána nem volt ennyire jó képet adó kompakt/bridge gép. Ha kompaktot kellene vennem, kizárólag csak ezt venném.
  • gosub #17
    Melyik ez a csúcsoptika? Az Olympusnak van egy 18-180 ami 36-360mm-nek felel meg 140ezerért. Kb a kittobjektívek minőségét hozza ami nem rossz, de nem épp nagylátóról indul. A Sigmának is van az 50-500 rengeteg féle bajonettre kb. 350ezerért elég szük kezdeti rekeszértékkel amit tovább kell csökkenteni hogy ne lágyuljon ki. Ezek nem éppen univerzális obik, nagylátó tartomány nem nagyon van, inkább telezoomok. Minden gyártónak van egy-egy de úgy tűnik nem erőltetik, valszeg ekkora átfogást wide tól teléig szépre jóra megcsinálni nem lehetséges.
  • babajaga #16
    "DSLR-ben nagyon ritka még a 10szeres is és azok sem valami csúcsak"

    Éppen nem, az 50-500-as csúcsoptika 380 ezer Ft körül.
  • solitomi #15
    Az igaz,hogy az eladás során baromi sokat fognak a gépeken,de ugye nem arról volt szó hogy egy ideális üzleti hozzáállásban menyibe kerülne bármi is .Én arra értettem,hogy jelen üzletpolitika fényében ha magasabb minőséget csinálnák az ára is az lenne.És mondjuk ha már 130-140 ezerbe kerülne akkor már inkább belépő szintű DSLR ugye .Sőt én ezért a gépért se adnék 100 ezret akkor már inkább Pentax K-m 120 körül .
    Ami viszont ezen gépek melett szól ,hogy nem kell még halom pénzt elkölteni objektívekre.Szerintem aki családi fotóalbumozik annak tökéletes bármelyik kompakt vagy bridge.Sokan megveszik a Dslr-t azért hogy automata üzemmódban fotózzanak vele 1 kit obival ki sem használva a benne rejlő lehetőségeket.
  • gosub #14
    Mindennek az eszetlen számháborús marketing az oka. Aszem nyilvánvaló, hogy 20szoros átfogásban nem lehet rendes objektívet készíteni. Nem véletlen hogy DSLR-ben nagyon ritka még a 10szeres is és azok sem valami csúcsak. Ráadásul egy ekv. 5-600mmes obit ilyen pici géppel stabival is csak verőfényben lehet megtartani. Tök értelmetlen képminőség ami kijön belőle.
    Azért szűnt meg a jó bridge gépek gyártása, mert a gyártók úgy akarták, helyet kellett csinálni a belépő DSLR-eknek. Az hogy drága lenne egy jobb minőségű nagyobb érzékelős jobb obis gép igaz, de az is igaz hogy a gyártási ár a bolti árnak 10-20%-a! Annyi többszörös adó, többszörös nyereség, szállítás és egyéb költség terhel! Tehát nagyon viszonylagos, hogy drágább lenne. Marketing dönt el mindent, nem az a 10 centes ED bevonat miatt ugrik meg az obi ára.
  • Gabo #13
    Te látsz bárhol részletgazdagságot ezeken a képeken? Mert én nem.
    Szóval a felbontásnak hála a kép csak nagy, de részleteket inkább ne is keress rajta.
  • Ferrer #12
    Szerintem csak örülhetünk a több megapixelnek kompaktokban. Gondoljatok bele, hány lány fog így fürdőrucis képeket feltenni az Iwiwre hatalmas részletgazdagsággal.
  • BiG G #11
    A vicc, hogy ennyi pénzért már belépőszintű DSLR-t venni, vagy egy komolyabb bridge gépet.
  • babajaga #10
    Nekem megmaradt egy 1/2,5"-os érzékelőjű gép amin 4Mp van.Jobb a képe mint az ugyanezen sorozat 5Mp-es gépe. Az optika tök ugyanaz.