Berta Sándor
A Sevenload már a web 3.0-ra készül
Csak kevés videomegosztónak sikerül sikeresnek maradnia a YouTube árnyékában. A kivételek egyike a Sevenload.
A Sevenloadot Ibrahim Evsan alapította Thomas Bachemmel közösen 2006-ban. Akkor a YouTube még igencsak gyermekcipőben járt. Napjainkban a Sevenload már a legnagyobb európai videomegosztó oldalak egyike, a partnerei között számos televízióadó megtalálható. Sajnos a licenchelyzet miatt a feltöltött tv-műsorok nem mindegyike érhető el minden országban. Evsan azonban nem hátrált meg és tapasztalataival szeretne más cégeknek is segíteni és el akarja érni, hogy a jelenleginél több vállalat foglalkozzon digitális médiákkal.
A Sevenloadon jelenleg 1200 videocsatorna található. Saját csatornát üzemeltet a Sony Music, a Universal, a Big Brother szervezet és a World Wrestling Entertainment. A tartalmak 22 helyi oldalon és 11 nyelven érhetők el. "Gyakran egyszerűen szimpátia kérdése, hogy melyik portált részesítik előnyben az emberek" - kommentálta egy mondatban a Sevenload sikerét a szakember. "Az én szememben az a valódi onliner, aki a különböző internetes szolgáltatásokat és azok felhasználóit is ismeri. Mindenki más, aki csak e-maileket ír, hálózati bevándorló, s vannak az offlinerek, akiknek még nincs vagy nem is akarnak internethozzáféréseket."
"A cégalapítás a legszebb dolgok egyike, de általában négy évente mindig valami újba kezdek. A cégünknek ma már 75 munkatársa van, én pedig szívesebben dolgozok kis csapatban. Most például a fejlesztőinkkel a legújabb trendekről, köztük a valós idejű kommunikációról beszélgetünk. Ők már tudják, hogy mit akarnak csinálni, ezt én kiegészítem a saját tudásommal és tapasztalataimmal. Hiszek a Sevenloadban, nem véletlenül tartom meg a relatív magas, több mint tíz százalékos tulajdonrészemet a cégemet" - jelentette ki elöljáróban Ibrahim Evsan.
A videomegosztó oldalban egyaránt befektetett a Deutsche Telekom, Hubert Burda médiakonszernje, Dirk Ströer médiavállalkozó és a Denkwerk Ügynökség. A Sevenload számos programban részt vesz, például saját videoportált készített a BMW-nek. Emellett a cég segít konferenciák élő közvetítésében. "Egyelőre még kicsik vagyunk, de meghatározóak. Még szükségünk van 50-100 millió euróra, hogy igazán elindulhassunk. A videoőrület csak most kezdődött, az emberek a legújabb kameráikkal futkosnak világszerte és mindent felvesznek. Jelenleg a kínálatunkban reklámokkal finanszírozott játékfilmek, köztük 50 kungfu film található. Ezek előtt és után, néha közben is hirdetések láthatók és ez így kifizetődő."
"A jövőben tervezzük a fizetős letöltések elindítását. Ez ügyben alighanem együttműködünk majd a video-on-demand szolgáltatókkal. Most őszintén, ha egy vagy három euróért kaphatok egy kiváló minőségű filmet, akkor magam is hajlandó vagyok azért fizetni. Biztos vannak olyanok, mondjuk a felhasználók tíz százaléka, aki ragaszkodik majd a torrentletöltésekhez. Ők csinálhatják, de mi a tömegpiacra gondolunk. Meggyőződésem, hogy az emberek több mint fele - etikai okokból - nem töltene le semmit egy torrentoldalról. A maradék 40 százalékuk talán kipróbálnám."
Úgy gondolom, hogy a web 1.0 volt a halál, a web 2.0 a szükség és a web 3.0 lesz a kenyér, vagyis az jelenti majd a bevételt. Hiszek abban, hogy a következő hullám résztvevői mindannyian pénzt fognak keresni ezzel. Elég csak a PayPalra gondolni, amit egyre gyakrabban használnak az eBayen" - szögezte le Ibrahim Evsan.
A cégalapító elmondta, hogy nemzetközileg is egyre ismertebb a Sevenload. Törökországban és Olaszországban kifejezetten erős a piaci pozíciójuk, de Lengyelországban és az Egyesült Államokban szintén jelen vannak. Világszerte 21 millió egyedi, csak náluk regisztrált tagjuk van. Oroszországban egyelőre a helyi szolgáltatásokat részesítik előnyben a felhasználók, de mindez Evsan szerint elsősorban Google-optimalizálás kérdése
"Az egyik legfontosabb a licencproblémák megoldása, mivel ezek gyakran egész államokat érintenek. A geoblokkolásnak nevezett módszer (miszerint egy videó letölthetőségét a felhasználó lakhelye határozza meg) sajnos a következő években is létezni fog. Az ok egyszerű: a törvények nem változnak meg egyhamar, viszont meg lehetne állapodni egy egységes kulturális letöltési átalánydíjban. Ez ráadásul működhetne is. A mi javaslatunk szerint - az internetdíjakba beépített - havi 4 euróért bárki letölthetne bármit tetszőleges alkalommal."
"Ennek a megoldásnak viszont az lenne a hátránya, hogy olyan embereknek is kellene fizetniük, akik egyáltalán nem töltenek le. A Zöldek támogatják az elképzelést, a médiaipar természetesen ellenzi. Utóbbi képviselői még mindig azokat az időket sírják vissza, amikor jó volt az üzlet és mindent megoldhattak büntetésekkel. Ez azonban már nehezen megvalósítható. A teljes felhasználói csoport mindössze tíz százalékát kitevő gyakran és sokat letöltőknek legfeljebb a nyolc százalékát lehetne szigorú büntetésekkel visszafogni. A maradék 2 százalékuk tovább csinálná. Ezt talán el is kell fogadnunk" - nyilatkozta végül Ibrahim Evsan.
A Sevenloadot Ibrahim Evsan alapította Thomas Bachemmel közösen 2006-ban. Akkor a YouTube még igencsak gyermekcipőben járt. Napjainkban a Sevenload már a legnagyobb európai videomegosztó oldalak egyike, a partnerei között számos televízióadó megtalálható. Sajnos a licenchelyzet miatt a feltöltött tv-műsorok nem mindegyike érhető el minden országban. Evsan azonban nem hátrált meg és tapasztalataival szeretne más cégeknek is segíteni és el akarja érni, hogy a jelenleginél több vállalat foglalkozzon digitális médiákkal.
A Sevenloadon jelenleg 1200 videocsatorna található. Saját csatornát üzemeltet a Sony Music, a Universal, a Big Brother szervezet és a World Wrestling Entertainment. A tartalmak 22 helyi oldalon és 11 nyelven érhetők el. "Gyakran egyszerűen szimpátia kérdése, hogy melyik portált részesítik előnyben az emberek" - kommentálta egy mondatban a Sevenload sikerét a szakember. "Az én szememben az a valódi onliner, aki a különböző internetes szolgáltatásokat és azok felhasználóit is ismeri. Mindenki más, aki csak e-maileket ír, hálózati bevándorló, s vannak az offlinerek, akiknek még nincs vagy nem is akarnak internethozzáféréseket."
"A cégalapítás a legszebb dolgok egyike, de általában négy évente mindig valami újba kezdek. A cégünknek ma már 75 munkatársa van, én pedig szívesebben dolgozok kis csapatban. Most például a fejlesztőinkkel a legújabb trendekről, köztük a valós idejű kommunikációról beszélgetünk. Ők már tudják, hogy mit akarnak csinálni, ezt én kiegészítem a saját tudásommal és tapasztalataimmal. Hiszek a Sevenloadban, nem véletlenül tartom meg a relatív magas, több mint tíz százalékos tulajdonrészemet a cégemet" - jelentette ki elöljáróban Ibrahim Evsan.
A videomegosztó oldalban egyaránt befektetett a Deutsche Telekom, Hubert Burda médiakonszernje, Dirk Ströer médiavállalkozó és a Denkwerk Ügynökség. A Sevenload számos programban részt vesz, például saját videoportált készített a BMW-nek. Emellett a cég segít konferenciák élő közvetítésében. "Egyelőre még kicsik vagyunk, de meghatározóak. Még szükségünk van 50-100 millió euróra, hogy igazán elindulhassunk. A videoőrület csak most kezdődött, az emberek a legújabb kameráikkal futkosnak világszerte és mindent felvesznek. Jelenleg a kínálatunkban reklámokkal finanszírozott játékfilmek, köztük 50 kungfu film található. Ezek előtt és után, néha közben is hirdetések láthatók és ez így kifizetődő."
"A jövőben tervezzük a fizetős letöltések elindítását. Ez ügyben alighanem együttműködünk majd a video-on-demand szolgáltatókkal. Most őszintén, ha egy vagy három euróért kaphatok egy kiváló minőségű filmet, akkor magam is hajlandó vagyok azért fizetni. Biztos vannak olyanok, mondjuk a felhasználók tíz százaléka, aki ragaszkodik majd a torrentletöltésekhez. Ők csinálhatják, de mi a tömegpiacra gondolunk. Meggyőződésem, hogy az emberek több mint fele - etikai okokból - nem töltene le semmit egy torrentoldalról. A maradék 40 százalékuk talán kipróbálnám."
Úgy gondolom, hogy a web 1.0 volt a halál, a web 2.0 a szükség és a web 3.0 lesz a kenyér, vagyis az jelenti majd a bevételt. Hiszek abban, hogy a következő hullám résztvevői mindannyian pénzt fognak keresni ezzel. Elég csak a PayPalra gondolni, amit egyre gyakrabban használnak az eBayen" - szögezte le Ibrahim Evsan.
A cégalapító elmondta, hogy nemzetközileg is egyre ismertebb a Sevenload. Törökországban és Olaszországban kifejezetten erős a piaci pozíciójuk, de Lengyelországban és az Egyesült Államokban szintén jelen vannak. Világszerte 21 millió egyedi, csak náluk regisztrált tagjuk van. Oroszországban egyelőre a helyi szolgáltatásokat részesítik előnyben a felhasználók, de mindez Evsan szerint elsősorban Google-optimalizálás kérdése
"Az egyik legfontosabb a licencproblémák megoldása, mivel ezek gyakran egész államokat érintenek. A geoblokkolásnak nevezett módszer (miszerint egy videó letölthetőségét a felhasználó lakhelye határozza meg) sajnos a következő években is létezni fog. Az ok egyszerű: a törvények nem változnak meg egyhamar, viszont meg lehetne állapodni egy egységes kulturális letöltési átalánydíjban. Ez ráadásul működhetne is. A mi javaslatunk szerint - az internetdíjakba beépített - havi 4 euróért bárki letölthetne bármit tetszőleges alkalommal."
"Ennek a megoldásnak viszont az lenne a hátránya, hogy olyan embereknek is kellene fizetniük, akik egyáltalán nem töltenek le. A Zöldek támogatják az elképzelést, a médiaipar természetesen ellenzi. Utóbbi képviselői még mindig azokat az időket sírják vissza, amikor jó volt az üzlet és mindent megoldhattak büntetésekkel. Ez azonban már nehezen megvalósítható. A teljes felhasználói csoport mindössze tíz százalékát kitevő gyakran és sokat letöltőknek legfeljebb a nyolc százalékát lehetne szigorú büntetésekkel visszafogni. A maradék 2 százalékuk tovább csinálná. Ezt talán el is kell fogadnunk" - nyilatkozta végül Ibrahim Evsan.