Berta Sándor

3D-ben látja környezetét egy új optikai szenzor

Német kutatók több mint egy évtizedes munkáját koronázta siker, amikor megalkották a világ első 3D-s optikai érzékelőjét. A fejlesztésben oroszlánrészt vállaltak a Fraunhofer Intézet duisburgi Mikroelektronikai Áramkörök és Rendszerek Intézetének (IMS) munkatársai. Ahhoz azonban még sok időnek kell eltelnie, hogy a technika a boltokban kapható termékekben is megjelenjen. Ebben a folyamatban Jochen Noellre és a Tridicam cégre hárul a fő feladat.

Jochen Noell tavasszal az álláshirdetéseket böngészte és ekkor akadt meg a szeme az IMS ajánlatán. Az intézet olyan szakembert keresett, aki hajlandó céget alapítani azért, hogy bevezessen a piacra egy új optikai technológiát. A 43 éves férfinek komoly gondot jelentett, hogy a semmiből építsen fel egy vállalatot, de mivel mindig egy ilyen kihívásra vágyott, jelentkezett a hirdetésre és végül nyert. Az ötlet, hogy így keressenek egy befektetőt Anton Grabmaier professzornak, az IMS vezetőjének az agyából pattant ki.

A feladat egyszerű volt: adott egy új optikai szenzor, amely képes valós időben, 3D-ben látni a közvetlen környezetét. A Tridicam megalapításáig azonban még néhány hónap telt el. A cég irodája csupán tíz négyzetméteres. Ez azonban nem lehet hátrány, hiszen köztudott, hogy volt olyan neves szakember, aki egy garázsban kezdte el építeni a karrierjét... Noellnek mindenekelőtt egy finanszírozási koncepciót kellett kidolgoznia. Ebben és számos más kérdésben, például az üzleti terv elkészítésében, a további kutatások finanszírozásában is támogatta a Fraunhofer Társaság.

Maga az érzékelő egyébként csupán néhány centiméter átmérőjű és amint azt Werner Brockherde, a chipet fejlesztő IMS-csoport vezetője elmondta, jelenleg nincs konkurenciája a világpiacon. Az eszköz különlegessége, hogy a különböző fényviszonyok vagy erős napsugárzás esetén is tökéletesen és megbízhatóan ellátja a feladatát, illetve precíz eredményeket rögzít és továbbít. S hogy mi mindenre lehet jó az új technika? Nos, növelheti a termékek gyártási folyamata során a munkabiztonságot, megakadályozhatja az automatikus beléptetőkapuk hibás működését, valamint vészhelyzeti vagy katonai felderítő-, illetve robotrendszerek alapja lehet. Vagy ugyanígy használható lenne a repülőtereken a csomagtovábbító szalagoknál és a közlekedésben.

Az első prototípusokat mindenesetre már tesztelik. A Tridicam három új mérnököt vett fel. A cél egyértelmű: a chipet még intelligensebbé és sokoldalúbbá akarják tenni. Már a jövő év közepére elkészül a 128 x 96 képpont felbontású képeket továbbító szenzor, 2012-re pedig megalkothatják a VGA-felbontású képek rögzítésére és továbbítására képes érzékelőt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • slickboy #11
    OFF: Az újságírás új szintje: az olvasókkal közöljük a cikk címét, pár sorban amiről szólna a dolog, esetleg pár linket ha nagyon jófejek vagyunk, aztán mindenki nézzen utána ahol tud!
  • uniu #10
    Ez egy tipikus Berta Sándoros cikk. Annyira jellemző "stílusa" van, hogy még név nélkül is lehet tudni a szerzőt.
  • csomi #9
    Lehet nem tudnak nemetul, ha ugyanis ellatogat a kivancsi erdeklodo a Tridicam oldalara ott csak ugy talal leirast rola. :)
  • Ferrer #8
    Reklámplakát 10 év múlva: "És te, még mindig 2D-ben fotózol?"
  • readswift #7
    szerintem olyan cikket néztek be tudományosnak ami az egyén nehézségeiről és boldogulásáról szól elsősorban, a német közönségnek. Aztán ebből lett ilyen elmondta hozzátette szintű qtyulmány.
    Mindenesetre itt van amit én emlitettem alább.[URL=http://engineeringtv.com/blogs/vendor-submitted/archive/2009/10/01/introducing-imems-174-microphones.aspx]"microfon"[/URL]
  • ike86 #6
    Ez nem cikk. Ez estimese.
    Köszi az infót!
  • kvp #5
    Ez egy lidar chip. Gyakorlatilag egy lezeres 'radar' csak a vevoegyseg egy chipben van es nem kell mozgatni, mert minden vevo kulon pixel. Az ado megvilagitja a celtargyakat, a chip meg megadja a targyak tavolsagat egy melysegi terkep formajaban. Peldaul autok eseten ez annyit jelent, hogy nem csak egy pontot celoz be, hanem az auto korvonalat is megadja, sot igy akar egy teljes szakaszon a belathato tavon belul merheto az osszes jarmu tavolsaga es ebbol szamithato a sebesseguk. De hatalmas piaca lenne a robotiparban is, foleg az autoknal az automatikus utkozeselkerulo rendszerek eseten, mivel igy egyszerubben, megbizhatobban es olcsobban lehetne ilyen megoldasokat kesziteni. Arrol nem beszelve, hogy a 3-4 pixeles tolatoradar helyett lenne egy vga felbontasu kep, amivel mar tenyleg kepes maga parkolni egy auto. (a hobbi robot felhasznalasrol nem is beszelve, a robocup-on iden meg mindenki motorral forgatta korbe a lezeres 1 pixeles szenzorjat, ez meg kepes videojelet adni a tavolsagi terkeprol)



    ps: Miert mindig az olvasoknak kell potolni a cikkeket???
  • Celeborn #4
    Háttt, őőő. Ez így önmagában nem hangzik olyan nagy durranásnak. Azért kíváncsi lennék, hogy milyen elven működik ez a szenzor. Hátha esetleg abban alkottak valami nagyon újat... de ez nem derült ki. :(
  • readswift #3
    ühüm.

  • osztmivan #2
    és?