Gyurkity Péter
nVidia: egyszerűbb Fermi chipek a játékokhoz
Az nVidia a találgatások megindulása és felélénkülése után elismerte, hogy új fejlesztése nem elsősorban játékokhoz és átlagos PC-khez készült, ennek butított változatai jönnek majd a felhasználóknak.
A cég az utóbbi napokban, pontosabban az első bemutatót követően, némi fáziskésésben erősítette meg azon külső találgatásokat, amelyek előbb a nagyközönség előtt ismertetett kártya belső tartalmát, majd pedig az új grafikus vezérlő szerepét, illetve a meghódítani kívánt szegmenst kérdőjelezték meg. Most arról beszéltek, hogy a Fermi inkább tudományos és egyéb profi célokra hasznosítható újdonságokat tartalmaz, ezek pedig nem sok előnyt jelentenek majd az egyszeri halandó számára.
A hivatalos bemutatókon előadást is tartó William Dally a cég részéről a Cnetnek nyilatkozva beszélt a Fermi (NV60, G300, GT300) újdonságairól, azok szerepéről, valamint az új chip elsődleges feladatáról. Megjegyezte, hogy a vezérlőt nem véletlenül jellemezték első alkalommal inkább szuperszámítógépekbe való fejlesztésként, hiszen több olyan újdonságot is tartalmaz, amelyet inkább profi felhasználására szántak, hiszen a mindennapokban nem sok előnyt nyújtanak az átlagfelhasználó számára. Ilyen a dupla pontosságú lebegőpontos számítás, ahol nagy teljesítménybeli előnyöket említettek, valamint az ECC-technológia, amely egyrészt drága, másrészt pedig szinte felesleges a fogyasztói alkalmazásra szánt fejlesztéseken.
A felhasználói PC-kbe, illetve a játékokhoz szánt változatok ehhez képest butábbak, egyszerűbbek lesznek, néhány ilyen technológiát nélkülöznek majd. Maga a Fermi 40 nanométeren készül, 512 (16*32) stream processzort és 3 milliárd tranzisztort tartalmaz, memóriainterfésze 384 bites, ezt pedig GDDR5 memória, valamint OpenGL 3.x, DirectX 11, illetve OpenCL 1.x támogatás egészíti ki. Az nVidia a maga részéről még nem beszél újabb változatok piacra dobásáról, ám az egyértelműnek tűnik, hogy ezen gondolkodnak, hiszen bevett stratégia a meglévő új fejlesztést lefelé skálázni, hogy a vékonyabb pénztárcájú felhasználók számára is megfelelő megoldást nyújtsanak - a változást itt az jelenti, hogy a zászlóshajó valószínűleg nem is lesz kapható a hagyományos PC-khez, avagy csak nagyon korlátozott mennyiségben.
Időközben a cég azzal váltott ki negatív visszhangot, hogy letiltotta a PhysX API alkalmazását a Radeon grafikus magot is tartalmazó konfigurációkon. Erre máris megszületett a válasz, egyes oldalakon ugyanis felbukkantak a házilag frissített szoftveres meghajtók, amelyekben ismételten engedélyezték a PhysX használatát, függetlenül a jelenlévő grafikus vezérlők típusától.
A cég az utóbbi napokban, pontosabban az első bemutatót követően, némi fáziskésésben erősítette meg azon külső találgatásokat, amelyek előbb a nagyközönség előtt ismertetett kártya belső tartalmát, majd pedig az új grafikus vezérlő szerepét, illetve a meghódítani kívánt szegmenst kérdőjelezték meg. Most arról beszéltek, hogy a Fermi inkább tudományos és egyéb profi célokra hasznosítható újdonságokat tartalmaz, ezek pedig nem sok előnyt jelentenek majd az egyszeri halandó számára.
A hivatalos bemutatókon előadást is tartó William Dally a cég részéről a Cnetnek nyilatkozva beszélt a Fermi (NV60, G300, GT300) újdonságairól, azok szerepéről, valamint az új chip elsődleges feladatáról. Megjegyezte, hogy a vezérlőt nem véletlenül jellemezték első alkalommal inkább szuperszámítógépekbe való fejlesztésként, hiszen több olyan újdonságot is tartalmaz, amelyet inkább profi felhasználására szántak, hiszen a mindennapokban nem sok előnyt nyújtanak az átlagfelhasználó számára. Ilyen a dupla pontosságú lebegőpontos számítás, ahol nagy teljesítménybeli előnyöket említettek, valamint az ECC-technológia, amely egyrészt drága, másrészt pedig szinte felesleges a fogyasztói alkalmazásra szánt fejlesztéseken.
A felhasználói PC-kbe, illetve a játékokhoz szánt változatok ehhez képest butábbak, egyszerűbbek lesznek, néhány ilyen technológiát nélkülöznek majd. Maga a Fermi 40 nanométeren készül, 512 (16*32) stream processzort és 3 milliárd tranzisztort tartalmaz, memóriainterfésze 384 bites, ezt pedig GDDR5 memória, valamint OpenGL 3.x, DirectX 11, illetve OpenCL 1.x támogatás egészíti ki. Az nVidia a maga részéről még nem beszél újabb változatok piacra dobásáról, ám az egyértelműnek tűnik, hogy ezen gondolkodnak, hiszen bevett stratégia a meglévő új fejlesztést lefelé skálázni, hogy a vékonyabb pénztárcájú felhasználók számára is megfelelő megoldást nyújtsanak - a változást itt az jelenti, hogy a zászlóshajó valószínűleg nem is lesz kapható a hagyományos PC-khez, avagy csak nagyon korlátozott mennyiségben.
Időközben a cég azzal váltott ki negatív visszhangot, hogy letiltotta a PhysX API alkalmazását a Radeon grafikus magot is tartalmazó konfigurációkon. Erre máris megszületett a válasz, egyes oldalakon ugyanis felbukkantak a házilag frissített szoftveres meghajtók, amelyekben ismételten engedélyezték a PhysX használatát, függetlenül a jelenlévő grafikus vezérlők típusától.