Gyurkity Péter

Jövőre jönnek az Intel asztali hatmagosai

Dacára néhány, igencsak optimista előrejelzésnek és jóslatnak, az Intel csak a következő év első felében dobja majd piacra asztali hatmagos processzorait, amelyek architektúrális változásokat is magukkal hoznak.

Az X-bit Labs által dokumentumokból az derült ki, hogy a processzorgyártó semmiképpen nem tudja még idén, az év vége előtt bemutatni az asztali vonalra szánt hatmagos fejlesztéseit. A Gulftown kódnév alatt készülő chipek ugyanis legkorábban az eredeti tervben is szereplő dátum körül jelenhetnek csak meg, ez pedig 2010 második negyedéve lesz.

Addig tehát marad a jelenlegi zászlóshajó, az Intel Core i7 975, amely további négy negyedéven át vezetheti az asztali processzorok versenyét. A Gulftown érkezésekor az egyik legnagyobb előny a kompatibilitás lesz, hiszen az új jövevények gond nélkül illeszkednek majd az LGA1366 foglalatba, emellett hat magot tartalmaznak, ám a Hyper-Threading technológia jóvoltából egyszerre akár 12 szálon is végezhetnek számításokat. A gyártó sebességbeli előnyöket is ígér, ám azt még megjósolni sem nagyon lehet, hogy ennek mértéke hogyan alakul majd.

Fontosnak tartják megjegyezni, hogy a Gulftown sorozat a Westmere családba tartozik, amely architektúrális változásokat is jelent a jelenleg a csúcskategóriát képviselő Nehalem családhoz képest. Az Intel állítása szerint a teljesítmény jelentős növekedésére számíthatunk, miközben a fogyasztás esetében továbbra is a 130 watt jelenti majd a plafont. Több részletet nem árulnak el a fejlesztésekről, találgatni is felesleges, így jó sok türelemre lesz szüksége azon fanatikusoknak, akik máris valami újra vágynak a Core i7 sorozat megjelenése után.

Az Intel részéről tehát 2010 második negyedévben várhatjuk az igazi újdonságokat (már ha nem említjük a lassabb, ám beépített grafikus vezérlővel kiegészülő hibrid mobil chipeket, amelyek érkezése az év végén, illetve jövő év elején esedékes).

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • JTBM #29
    Másik példa:

    Láthatóság. Ezt igen nehéz számolni, ezért általában úgy számolják, hogy ha valami x távolságon belül van, akkor látható.

    De van olyan játék, ami valódi láthatóságot számol, ami egy komplex "világ", ahol van direkt láthatóság, takart láthatóság, hallás, stb.

    De az ilyen játékokban általában limitálni szokták az egységek számát a számításigény miatt.

    Ez a számításigény is teljesen párhuzamosítható, mert a láthatóságot is egységekre kell külön-külön számolni a "világ" felépítése után.
  • JTBM #28
    Mondok egy alkalmazást:
    A stratégiai játékokban az AI tud egységenként, és csoportonként is futni, mindezt párhuzamosan.

    A "világ" fel van építve, az AI ebből kiszedi az adott egység/csoport részére fontos adatokat, feldolgozza.

    Mivel minden egység/csoportra másodpercenként 10-60-szor le kell futnia az AI-nak, ezért jó AI esetén számításigényes a dolog.

    Az egész könnyen párhuzamosítható és annyi magon fut, amennyi van a gépben.

    A jobb stratégiai játékokban már a játékos egységei is kaphatnak AI-t és a játékos csak azokkal az egységekkel játszik, amikkel szeretne.
  • Tetsuo #27
    "heggeszteni" szép magyarsággal. :DD
  • MacropusRufus #26
    "Miért ne használnák ki? Az hogy te nem ismersz ilyet, még nem jelenti hogy nincs is. "
    nem csak ő... Ha lefuttatod az SMPSeesaw nevű okosságot egyből láthatod, hogy az összes mag futtat mindent. Gy.k. úgy viselkedik mint egy egymagos. Hiába látja a win mindet, nem osztja meg köztük a feladatokat, de pl. ezzel a programmal én megtehetem... (megjegyzem: a linux sem komálja nagyon a több magot)az op. rendszer helyett. Felesleges a több mag amíg az op. annyira kezeli, hogy tudja van 2db. Továbbá, amíg több proci osztozik egy közös alaplapon (a rajta lévő hídakkal, meg cache-kel és a többi közösen használt cuccal) addíg nem az igazi ez a dolog, de ez már más kérdés.
    A lényeg: hiába több mag, ha nincs alkalmazás ami valóban paralel módon dolgozna. De ha logikusan belegondolsz olyan sok alkalmazást nem is lehet paralel futtatni, legyen az játék vagy esetleg tervező program.
  • BlackRose #25
    Már megint az AD HOMINEM CyrSys, akinek útba van BlackRose, hogy miért azt csak a jó ég tudja... :) de mindegy. Esetleg egy értelmes (de ellentétes) hozzászólás? Nincs? :)
  • CyrSyS #24
    Már megint az okoska BlackRose!
  • hiftu #23
    Sőt a jövő processzoraiban kétféle mag lesz: szilva és barack.
  • Epikurosz #22
    Igazad van, persze, hogy igazad van.
    De azért a bacit is tudnak fityiszt mutatni - mindenkinek :-) Magtól függetlenül.
  • BlackRose #21
    Mert 16 lesz már annyi amelynek lesz elég teljesítménye, hogy olyan dolgokat tegyen mindennapossá amilyenekről már több éve beszélnek de a gyakorlatban nem sikerült megvalósítani (átlagos hardveren). És mert 16 magra már tényleg értelmes dolog többszálas alkalmazásokat fejleszteni :) 2, 4, 8 magosoknál ez csak esetenként igaz. :) És persze ha lesz 16 magos akkor az átlagos entry level 8 magos lesz tehát már beszélhetünk tömeges multicore világról, ami ma még nem igaz, ma van ugyan 4 magos de a többségnek kétmagos CPU-ja van (bár akinek újabb gépe van) és soknak még csak 1 mag ül a gépében.
  • Sanyix #20
    azt miért pont a 16? ménem a 10 vagy 12,5 mag? Vagy 5342423 mag? :D