Berta Sándor
Németország szigorítaná az adatvédelmi törvényt
Komoly vita alakult ki az európai uniós országban arról, hogy megengedhető-e vagy sem a jövőben a személyes adatok marketing célokra való felhasználása.
A német kormány eredetileg azt szerette volna elérni, hogy a személyes adatokat kizárólag az illető beleegyezése után használhassanak fel a piackutató és marketingcégek. A német parlament belügyi bizottságának hétfői ülésén azonban számos szakértő aggodalmának adott hangot. Dr. Christoph Fiedler, a Német Újságterjesztők Szövetségének képviselője "a sajtó sokszínűsége elleni masszív csapásként" értékelte a kormány terveit. A szakember úgy vélte, hogy amennyiben az elképzelés megvalósul, úgy annak súlyos következményei lehetnek a sajtótermékek jövőjére nézve.
Rolf Schäfer, a Német Csomagküldők Szövetségének munkatársa szerint az üzletág számára nélkülözhetetlen a személyre szabott, célzott reklámok elhelyezésének lehetősége. Schäfer rámutatott, hogy a jelenlegi rendszer semmilyen módon nem hozható összefüggésbe az elmúlt évek adateltűnési vagy adatlopási ügyeivel. "A csomagküldés száz éves történetében nem fordult elő adatvisszaélési botrány" - közölte a szakmai szövetség képviselője. A szakember ráadásul furcsállta, hogy az előterjesztésben az is szerepel, hogy a fogyasztókat zavarják a hagyományos módon vagy elektronikus úton kapott reklámanyagok.
Hartmut Scheffler, a Német Piac- és Szociális Kutatóintézet szakértője azt követelte, hogy válasszák külön a piackutatást és a marketinget a személyes adatok kereskedelmétől. A címlistákat a hirdető cégek ne vásárolhassák vagy kaphassák meg. Peter Schaar német adatvédelmi biztos egyetértett a kormány szándékával és hangsúlyozta: az embereknek vissza kell adni az önrendelkezés jogát. Hadd döntsék el az állampolgárok, hogy kiadják-e a személyes adataikat a piackutató vagy reklámcégeknek.
A gazdasági élet szereplőinek kritikáját támadta Cornelia Tausch, a Szövetségi Fogyasztóvédelmi Központok munkatársa, aki azt mondta: a szigorítások után is lesz lehetőségük a hirdetőknek a személyes adatok megszerzésére és a célzott reklámok elhelyezésére. Dr. Thilo Weichert, a Schleswig-Holsteini Független Tartományi Adatvédelmi Központ szakértője szintén úgy nyilatkozott: az új szabályozás nem újabb gazdasági válságot okoz, hanem erősítheti a fogyasztók bizalmát.
Németországban azután erősödött fel a vita, hogy számos adateltűnési ügy borzolta a kedélyeket. A kormány és az adatvédelmi szakemberek meg akarják akadályozni az eltűnt vagy ellopott adatok illegális kereskedelmét és felhasználását, míg a reklámipar a jövőjét félti.
A német kormány eredetileg azt szerette volna elérni, hogy a személyes adatokat kizárólag az illető beleegyezése után használhassanak fel a piackutató és marketingcégek. A német parlament belügyi bizottságának hétfői ülésén azonban számos szakértő aggodalmának adott hangot. Dr. Christoph Fiedler, a Német Újságterjesztők Szövetségének képviselője "a sajtó sokszínűsége elleni masszív csapásként" értékelte a kormány terveit. A szakember úgy vélte, hogy amennyiben az elképzelés megvalósul, úgy annak súlyos következményei lehetnek a sajtótermékek jövőjére nézve.
Rolf Schäfer, a Német Csomagküldők Szövetségének munkatársa szerint az üzletág számára nélkülözhetetlen a személyre szabott, célzott reklámok elhelyezésének lehetősége. Schäfer rámutatott, hogy a jelenlegi rendszer semmilyen módon nem hozható összefüggésbe az elmúlt évek adateltűnési vagy adatlopási ügyeivel. "A csomagküldés száz éves történetében nem fordult elő adatvisszaélési botrány" - közölte a szakmai szövetség képviselője. A szakember ráadásul furcsállta, hogy az előterjesztésben az is szerepel, hogy a fogyasztókat zavarják a hagyományos módon vagy elektronikus úton kapott reklámanyagok.
Hartmut Scheffler, a Német Piac- és Szociális Kutatóintézet szakértője azt követelte, hogy válasszák külön a piackutatást és a marketinget a személyes adatok kereskedelmétől. A címlistákat a hirdető cégek ne vásárolhassák vagy kaphassák meg. Peter Schaar német adatvédelmi biztos egyetértett a kormány szándékával és hangsúlyozta: az embereknek vissza kell adni az önrendelkezés jogát. Hadd döntsék el az állampolgárok, hogy kiadják-e a személyes adataikat a piackutató vagy reklámcégeknek.
A gazdasági élet szereplőinek kritikáját támadta Cornelia Tausch, a Szövetségi Fogyasztóvédelmi Központok munkatársa, aki azt mondta: a szigorítások után is lesz lehetőségük a hirdetőknek a személyes adatok megszerzésére és a célzott reklámok elhelyezésére. Dr. Thilo Weichert, a Schleswig-Holsteini Független Tartományi Adatvédelmi Központ szakértője szintén úgy nyilatkozott: az új szabályozás nem újabb gazdasági válságot okoz, hanem erősítheti a fogyasztók bizalmát.
Németországban azután erősödött fel a vita, hogy számos adateltűnési ügy borzolta a kedélyeket. A kormány és az adatvédelmi szakemberek meg akarják akadályozni az eltűnt vagy ellopott adatok illegális kereskedelmét és felhasználását, míg a reklámipar a jövőjét félti.