Berta Sándor

Túl könnyen kiadják adataikat a felhasználók

Egy tanulmány szerint az emberek túl könnyen megosztják a világhálón a személyes adataikat.

Az Osztrák Tudományos Akadémia és a Bécsi Dolgozói Kamara által közösen készített Magánszféra 2.0 című dokumentum készítői rámutattak arra, hogy a felhasználók számára teljesen elfogadottá vált a személyes adataik megosztása másokkal. "Facebook, 123people, szupermarketekben vagy online vásárlás - minél gyakrabban és minél több információt adnak meg magukról az emberek, annál nagyobb az adatokkal való visszaélés veszélye" - összegezte a tapasztalatokat Harald Glatz, a Bécsi Dolgozói Kamara Fogyasztópolitikai Részlegének vezetője.

A szakember hozzátette, hogy az elmúlt tíz évben jelentős mértékben megnőtt az információszerzés-, illetve -terjesztés gyakorisága és intenzitása. "Mielőbb új adatvédelmi szabályok elfogadására és bevezetésére lesz szükség. Emellett öntudatosabbá és óvatosabbá kell válniuk az állampolgároknak az adatok kezelésével kapcsolatban. A fogyasztókat a szokásaik alapján különböző kategóriákba sorolják be és személyre szabott hirdetésekkel kell szembesülniük. Amennyiben megadják a nevüket, címüket, családi információikat, azonnal további reklámanyagokat küldenek nekik" - közölte Harald Glatz.

A kutató elmondta, hogy külön problémát jelentenek a közösségi portálok, ahol különösen a fiatalok hajlamosak könnyen barátkozni mindenkivel és sok fontos dolgot árulnak el magukról. Éppen ezért kell az ő figyelmüket is felhívni az információkkal való visszaélések veszélyére. Különbséget kell tenniük a valódi barátaik és az online haverjaik között. Salzburgi diákok például úgy nyilatkoztak, hogy tudják, hogy a közösségi portál üzemeltetője felhasználja a személyes adataikat, de ennek ellenére sem változtattak a szokásaikon.

A kamara két javaslattal állt elő. Az egyik az adateltűnési, -lopási vagy -vesztési ügyekben az azonnali jelentési kötelezettség, a másik pedig a közösségi oldalakon és webáruházakban az úgynevezett adatokra vonatkozó szavatossági idő bevezetése. Utóbbi azt jelentené, hogy a megadott információkat csak bizonyos határidőig lehetne használni, utána elavulttá válnának. Ezenkívül felmerült az az ötlet is, hogy a fogyasztók bizonyos idő után törölhessék a korábban megadott személyes adataikat a rendszerekből.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sanyix #10
    (Csak nehogy terroristák kezébe kerüljön!)
  • bakagaijin #9
    Jah, keresőnek meg IxQuick, ők nem mentik le a kereséseket és csatolják a profilhoz...
  • bakagaijin #8
    Hmm, online vásárlásnál hogy lehet titkolni a személyazonosságot; mindenki postafiókra rendel, vagy hogy? Egy skype-nál ok, még jól is jön hogy Üzbegisztánt adja meg valaki országnak, de Paypal-nál?!? (A bankkártya számból vissza lehet fejteni a bankot és így az országot is.)
  • teddybear #7
    Feldughatod a torodat, ha már kitöltöttél egy regisztrációs kérdőívet a valódi adataiddal!
  • B0nFire #6
    Ez a személyre szabott reklám is egy nagy vicc. Már gyűjtöm őket egy jó ideje; egy scrshot-ra szoktam kasírozni őket; hát néha megáll az ész, mik bukkannak fel. Bugyireklám, meg babanévkereső. Erre mondom, hogy nem talált!
  • Gerygrey #5
    A fogyasztókat a szokásaik alapján különböző kategóriákba sorolják be és személyre szabott hirdetésekkel kell szembesülniük

    Juj. És akkor mi van? Például ha tudják, hogy érdekelnek a különféle gadgetek, akkor intimbetét és mosópor helyett GPS, vagy MP3 lejátszó hirdetéseket fogok kapni... ÉS az miért baj?
  • Gerygrey #4
    TOR!
  • B0nFire #3
    Engem nem aggasztanak a személyes adatok, amíg nem kerülnek a terroristák kezébe!
  • kjasfhasdfasd #2
    Ez jól jött ez után.
  • bardocz #1
    Aki hülye haljon meg esete?Persze itt nem kell meghalni.