Berta Sándor
Túl könnyen kiadják adataikat a felhasználók
Egy tanulmány szerint az emberek túl könnyen megosztják a világhálón a személyes adataikat.
Az Osztrák Tudományos Akadémia és a Bécsi Dolgozói Kamara által közösen készített Magánszféra 2.0 című dokumentum készítői rámutattak arra, hogy a felhasználók számára teljesen elfogadottá vált a személyes adataik megosztása másokkal. "Facebook, 123people, szupermarketekben vagy online vásárlás - minél gyakrabban és minél több információt adnak meg magukról az emberek, annál nagyobb az adatokkal való visszaélés veszélye" - összegezte a tapasztalatokat Harald Glatz, a Bécsi Dolgozói Kamara Fogyasztópolitikai Részlegének vezetője.
A szakember hozzátette, hogy az elmúlt tíz évben jelentős mértékben megnőtt az információszerzés-, illetve -terjesztés gyakorisága és intenzitása. "Mielőbb új adatvédelmi szabályok elfogadására és bevezetésére lesz szükség. Emellett öntudatosabbá és óvatosabbá kell válniuk az állampolgároknak az adatok kezelésével kapcsolatban. A fogyasztókat a szokásaik alapján különböző kategóriákba sorolják be és személyre szabott hirdetésekkel kell szembesülniük. Amennyiben megadják a nevüket, címüket, családi információikat, azonnal további reklámanyagokat küldenek nekik" - közölte Harald Glatz.
A kutató elmondta, hogy külön problémát jelentenek a közösségi portálok, ahol különösen a fiatalok hajlamosak könnyen barátkozni mindenkivel és sok fontos dolgot árulnak el magukról. Éppen ezért kell az ő figyelmüket is felhívni az információkkal való visszaélések veszélyére. Különbséget kell tenniük a valódi barátaik és az online haverjaik között. Salzburgi diákok például úgy nyilatkoztak, hogy tudják, hogy a közösségi portál üzemeltetője felhasználja a személyes adataikat, de ennek ellenére sem változtattak a szokásaikon.
A kamara két javaslattal állt elő. Az egyik az adateltűnési, -lopási vagy -vesztési ügyekben az azonnali jelentési kötelezettség, a másik pedig a közösségi oldalakon és webáruházakban az úgynevezett adatokra vonatkozó szavatossági idő bevezetése. Utóbbi azt jelentené, hogy a megadott információkat csak bizonyos határidőig lehetne használni, utána elavulttá válnának. Ezenkívül felmerült az az ötlet is, hogy a fogyasztók bizonyos idő után törölhessék a korábban megadott személyes adataikat a rendszerekből.
Az Osztrák Tudományos Akadémia és a Bécsi Dolgozói Kamara által közösen készített Magánszféra 2.0 című dokumentum készítői rámutattak arra, hogy a felhasználók számára teljesen elfogadottá vált a személyes adataik megosztása másokkal. "Facebook, 123people, szupermarketekben vagy online vásárlás - minél gyakrabban és minél több információt adnak meg magukról az emberek, annál nagyobb az adatokkal való visszaélés veszélye" - összegezte a tapasztalatokat Harald Glatz, a Bécsi Dolgozói Kamara Fogyasztópolitikai Részlegének vezetője.
A szakember hozzátette, hogy az elmúlt tíz évben jelentős mértékben megnőtt az információszerzés-, illetve -terjesztés gyakorisága és intenzitása. "Mielőbb új adatvédelmi szabályok elfogadására és bevezetésére lesz szükség. Emellett öntudatosabbá és óvatosabbá kell válniuk az állampolgároknak az adatok kezelésével kapcsolatban. A fogyasztókat a szokásaik alapján különböző kategóriákba sorolják be és személyre szabott hirdetésekkel kell szembesülniük. Amennyiben megadják a nevüket, címüket, családi információikat, azonnal további reklámanyagokat küldenek nekik" - közölte Harald Glatz.
A kutató elmondta, hogy külön problémát jelentenek a közösségi portálok, ahol különösen a fiatalok hajlamosak könnyen barátkozni mindenkivel és sok fontos dolgot árulnak el magukról. Éppen ezért kell az ő figyelmüket is felhívni az információkkal való visszaélések veszélyére. Különbséget kell tenniük a valódi barátaik és az online haverjaik között. Salzburgi diákok például úgy nyilatkoztak, hogy tudják, hogy a közösségi portál üzemeltetője felhasználja a személyes adataikat, de ennek ellenére sem változtattak a szokásaikon.
A kamara két javaslattal állt elő. Az egyik az adateltűnési, -lopási vagy -vesztési ügyekben az azonnali jelentési kötelezettség, a másik pedig a közösségi oldalakon és webáruházakban az úgynevezett adatokra vonatkozó szavatossági idő bevezetése. Utóbbi azt jelentené, hogy a megadott információkat csak bizonyos határidőig lehetne használni, utána elavulttá válnának. Ezenkívül felmerült az az ötlet is, hogy a fogyasztók bizonyos idő után törölhessék a korábban megadott személyes adataikat a rendszerekből.