Gyurkity Péter
Végre elterjedhetnek az e-könyv olvasók
Közel egy évtizednyi stagnálás után az elemzők és kiadók egy része arra számít, hogy végre valódi áttörés következhet be az elektronikus készülékeknél, amelyhez nagyban hozzájárulhat az Amazon és a Sony.
A The New York Times cikke arról értekezik, hogy bár az elmúlt egy évtizedben a piacon jelenlévő e-könyv olvasók nem igazán hozták lázba a potenciális vásárlókat, az áttörés végre bekövetkezhet, és elterjedhetnek ezek a megoldások, amelyek idővel akár a nyomtatott kiadványokkal is felvehetik majd a versenyt. Ehhez azonban idő és további fejlesztés szükséges.
A siker első jeleit az Amazon Kindle, valamint a Sony Reader készülékei villantották meg. Jellemző, hogy a Kindle esetében Oprah Winfrey is nagyban hozzájárult az eladások megugrásához, az elemzők jó része legalábbis fontosnak tartja, hogy a népszerű műsorvezetőnő októberben kedvezően nyilatkozott saját műsorában a készülékről. Azt sajnos az Amazon nem hajlandó elárulni, hogy pontosan mennyit is adtak el az első sorozatból, azt azonban tudjuk, hogy a készletek teljesen kiapadtak, így a vásárlóknak várniuk kell a jövőre érkező újabb változatokra.
Ezt persze a Sony igyekszik majd kihasználni, amely a Reader készülékekkel szeretne hasonló sikert elérni. Ígéretük szerint a következő változatok már vezetéknélküli funkcióval érkeznek (ez szintén jelentős volt a Kindle sikerében), így az olvasókat többé nem kell a számítógépekhez csatlakoztatni az újabb könyvek letöltése érdekében. Fontos megjegyezni, hogy a felmérések szerint az e-köny olvasók nem a hagyományosan az elektronikus készülékek iránt legjobban érdeklődők rétegét mozgatják meg - az elemzők kiemelik, hogy a különböző megoldások különösen az 55-65 év közöttieket mozgatták meg, ők érdeklődtek a legjobban a kényelmes alternatíva iránt.
A kiadók számára egyelőre nem jelent nagy változást a lassan alakuló áttörés, hiszen a nagyok úgy nyilatkoztak, hogy bevételeik kevesebb mint 1 százaléka származik a digitális kópiák értékesítéséből. Rögtön hozzáteszik azonban, hogy idén háromszor-négyszer több példányban keltek el a művek, mint tavaly, ami szintén kedvező előjel. A torontói Harlequin kedvező példával jár elöl. ők ugyanis a havonta mintegy 120 új kiadvány mindegyikét elérhetővé teszik digitális formában - véleményük szerint idővel ezek akár még a nyomtatott példányokból származó bevétellel is felvehetik majd a versenyt, ehhez azonban még jónéhány évre lesz szükség.
Jövőre újabb fejlesztések érkezése várható, a Kindle és a Sony Reader újragondolt változata mellett ugyanis újabb versenyzők szállnak be. Ilyen a kaliforniai Plastic Logic, amely 200 millió dollárral indul, célja pedig egy 5 és 11 hüvelyk közötti készülék piacra dobása, amely 2010-es megjelenésekor könnyebb és vékonyabb lenne, mint a riválisok. A holland Polymer Vision hasonló terveket dédelget, ők egy Blackberry-méretű példánnyal készülnek, amely 5 hüvelykes kijelzőt kapna, a népszerű PDF-olvasó szoftvert fejlesztő Foxit pedig már januárban elérhetővé teszi saját megoldását, amely eSlick Reader néven érkezik, 230 dolláros induló áron.
A The New York Times cikke arról értekezik, hogy bár az elmúlt egy évtizedben a piacon jelenlévő e-könyv olvasók nem igazán hozták lázba a potenciális vásárlókat, az áttörés végre bekövetkezhet, és elterjedhetnek ezek a megoldások, amelyek idővel akár a nyomtatott kiadványokkal is felvehetik majd a versenyt. Ehhez azonban idő és további fejlesztés szükséges.
A siker első jeleit az Amazon Kindle, valamint a Sony Reader készülékei villantották meg. Jellemző, hogy a Kindle esetében Oprah Winfrey is nagyban hozzájárult az eladások megugrásához, az elemzők jó része legalábbis fontosnak tartja, hogy a népszerű műsorvezetőnő októberben kedvezően nyilatkozott saját műsorában a készülékről. Azt sajnos az Amazon nem hajlandó elárulni, hogy pontosan mennyit is adtak el az első sorozatból, azt azonban tudjuk, hogy a készletek teljesen kiapadtak, így a vásárlóknak várniuk kell a jövőre érkező újabb változatokra.
Ezt persze a Sony igyekszik majd kihasználni, amely a Reader készülékekkel szeretne hasonló sikert elérni. Ígéretük szerint a következő változatok már vezetéknélküli funkcióval érkeznek (ez szintén jelentős volt a Kindle sikerében), így az olvasókat többé nem kell a számítógépekhez csatlakoztatni az újabb könyvek letöltése érdekében. Fontos megjegyezni, hogy a felmérések szerint az e-köny olvasók nem a hagyományosan az elektronikus készülékek iránt legjobban érdeklődők rétegét mozgatják meg - az elemzők kiemelik, hogy a különböző megoldások különösen az 55-65 év közöttieket mozgatták meg, ők érdeklődtek a legjobban a kényelmes alternatíva iránt.
A kiadók számára egyelőre nem jelent nagy változást a lassan alakuló áttörés, hiszen a nagyok úgy nyilatkoztak, hogy bevételeik kevesebb mint 1 százaléka származik a digitális kópiák értékesítéséből. Rögtön hozzáteszik azonban, hogy idén háromszor-négyszer több példányban keltek el a művek, mint tavaly, ami szintén kedvező előjel. A torontói Harlequin kedvező példával jár elöl. ők ugyanis a havonta mintegy 120 új kiadvány mindegyikét elérhetővé teszik digitális formában - véleményük szerint idővel ezek akár még a nyomtatott példányokból származó bevétellel is felvehetik majd a versenyt, ehhez azonban még jónéhány évre lesz szükség.
Jövőre újabb fejlesztések érkezése várható, a Kindle és a Sony Reader újragondolt változata mellett ugyanis újabb versenyzők szállnak be. Ilyen a kaliforniai Plastic Logic, amely 200 millió dollárral indul, célja pedig egy 5 és 11 hüvelyk közötti készülék piacra dobása, amely 2010-es megjelenésekor könnyebb és vékonyabb lenne, mint a riválisok. A holland Polymer Vision hasonló terveket dédelget, ők egy Blackberry-méretű példánnyal készülnek, amely 5 hüvelykes kijelzőt kapna, a népszerű PDF-olvasó szoftvert fejlesztő Foxit pedig már januárban elérhetővé teszi saját megoldását, amely eSlick Reader néven érkezik, 230 dolláros induló áron.