Gyurkity Péter
Gyorsítana a webalkalmazásokon a Google
A keresőcég legújabb projektje eredményeként a java, a flash, illetve számos egyéb platformnál jobb alternatívát kínálna a fejlesztőknek és az internetezőknek, mégpedig a kliens gépeken futtatott natív kóddal.
A Google a nem túl fantáziadús Native Client nevet választotta a projektnek, maga a kezdeményezés pedig egy olyan platformot takar, amely a webalkalmazások végrehajtását natív kóddal gyorsítaná fel. Arról korábban többször pletykáltak, hogy a cég saját operációs rendszerrel készül, a jelek szerint azonban kitartanak a webközpontú gondolkodás mellett, ez pedig a böngészőkben megjelenő kisebb-nagyobb alkalmazások gyorsítását igényli.
Napjainkban a webalkalmazásokat széles körben használják, elég ha csak a Google Docs csomagra, vagy a számos java-, flash-, illetve Silverlight alapokra építkező szoftverre gondolunk. A Native Client egy új alternatívát jelent ezen a területen, és a jelenlegi legnagyobb problémát veszi célba: a teljesítményt, vagyis a végrehajtás és a futtatás sebességét, amely nem éppen optimális. A webalkalmazások ugyanis általában a kliens számítógépek erejének kicsinyke töredékét veszik csak igénybe, a teljes számítási kapacitáshoz a platformok kialakítása révén egyszerűen nem férnek hozzá.
A CPU teljes számítási kapacitásának igénybe vételéhez ugyanis natív kódra lenne szükség - ezt, illetve valami ilyesmit tesz lehetővé a jelenleg kísérleti stádiumban lévő Native Client. A cél, hogy a fejlesztők és a felhasználók ugyanolyan sebességgel futtathassák ezen szoftvereket, mint a hagyományos asztali alkalmazásokat, megtartva a kívánt biztonsági szintet, ezzel is minimalizálva a támadási felületet az internet irányából. Példaként említenek egy képmegosztó oldalt, ahol a felhasználók az oldal elhagyása nélkül módosíthatnák képeiket - ehhez jelenleg Javascriptre, valamint szerveroldali feldolgozásra van szükség, a Native Client esetében viszont a kliens számítógép végezné a kép módosítását, a szerver felé pedig csak a végeredményt közvetítené, minimalizálva a hálózati forgalmat (mindezt automatizálva, a böngészőn keresztül futtatott alkalmazásokkal).
Maga a platform három komponensből áll: a runtime, a böngésző beépülője, valamint a GCC-alapú compiler eszközök. A Google egyelőre a fejlesztők figyelmét igyekszik felkelteni, ami nyilván nem lesz nehéz. A Native Client jelenleg Firefox, Safari, Opera, és Google Chrome böngészőn fut, Windows, Mac és Linux rendszereken.
A Google a nem túl fantáziadús Native Client nevet választotta a projektnek, maga a kezdeményezés pedig egy olyan platformot takar, amely a webalkalmazások végrehajtását natív kóddal gyorsítaná fel. Arról korábban többször pletykáltak, hogy a cég saját operációs rendszerrel készül, a jelek szerint azonban kitartanak a webközpontú gondolkodás mellett, ez pedig a böngészőkben megjelenő kisebb-nagyobb alkalmazások gyorsítását igényli.
Napjainkban a webalkalmazásokat széles körben használják, elég ha csak a Google Docs csomagra, vagy a számos java-, flash-, illetve Silverlight alapokra építkező szoftverre gondolunk. A Native Client egy új alternatívát jelent ezen a területen, és a jelenlegi legnagyobb problémát veszi célba: a teljesítményt, vagyis a végrehajtás és a futtatás sebességét, amely nem éppen optimális. A webalkalmazások ugyanis általában a kliens számítógépek erejének kicsinyke töredékét veszik csak igénybe, a teljes számítási kapacitáshoz a platformok kialakítása révén egyszerűen nem férnek hozzá.
A CPU teljes számítási kapacitásának igénybe vételéhez ugyanis natív kódra lenne szükség - ezt, illetve valami ilyesmit tesz lehetővé a jelenleg kísérleti stádiumban lévő Native Client. A cél, hogy a fejlesztők és a felhasználók ugyanolyan sebességgel futtathassák ezen szoftvereket, mint a hagyományos asztali alkalmazásokat, megtartva a kívánt biztonsági szintet, ezzel is minimalizálva a támadási felületet az internet irányából. Példaként említenek egy képmegosztó oldalt, ahol a felhasználók az oldal elhagyása nélkül módosíthatnák képeiket - ehhez jelenleg Javascriptre, valamint szerveroldali feldolgozásra van szükség, a Native Client esetében viszont a kliens számítógép végezné a kép módosítását, a szerver felé pedig csak a végeredményt közvetítené, minimalizálva a hálózati forgalmat (mindezt automatizálva, a böngészőn keresztül futtatott alkalmazásokkal).
Maga a platform három komponensből áll: a runtime, a böngésző beépülője, valamint a GCC-alapú compiler eszközök. A Google egyelőre a fejlesztők figyelmét igyekszik felkelteni, ami nyilván nem lesz nehéz. A Native Client jelenleg Firefox, Safari, Opera, és Google Chrome böngészőn fut, Windows, Mac és Linux rendszereken.