SG.hu·

Új digitális másolásvédelmi alternatívák

Brit kutatók olyan megoldásokat fejlesztettek ki, amelyekkel kiválthatók a digitális másolásvédelmek. Az alternatív technikák egyaránt alkalmazhatók zenei fájloknál, videóknál és egyéb tartalmaknál, például szöveges dokumentumoknál.

A szakemberek célja az volt, hogy az alternatív védelmi rendszerekkel csak a másolatok további terjesztését és haszonszerzés céljából való értékesítését akadályozzák meg, ne magukat a letöltéseket. A digitális másolásvédelmekkel szemben az új eljárások nem a kópiák elkészítését nehezítik meg, hanem azt, hogy a fájlokat egyszerre több készülékre is át lehessen tölteni, illetve azokon le lehessen játszani. Rayna és kollégája, Ludmila Striukova az új DRM-alternatívákat az International Journal of Intellectual Property Management aktuális számában ismertették.

"A DRM-megoldások egyébként sem képesek teljesen megakadályozni az illegális másolatok elkészítését és a fájlcserélés folyamatát, ráadásul komoly adatvédelmi aggályokat vetnek fel és akadályozzák a legális kópiák létrehozását is. A feltört adatok megtalálják az útjukat a megfelelő platformokhoz. Mi a letöltött fájlok illegális terjesztését szeretnénk megnehezíteni a felhasználók számára" - érvelt az új technikák mellett Thierry Rayna, a Londoni Imperial Collegenél működő Internetközpont munkatársa.

Az egyik lehetséges megoldás, hogy minden digitális terméket egy különleges kóddal látnak el és ezáltal védenek. A kód a letöltést nem, csak azt akadályozza meg, hogy a fájlt egyszerre több eszközre is felmásolják. "Vagyis a felhasználó a saját készülékeire felmásolhatja a videót vagy a zeneszámot és azokat meg is nézheti vagy hallgathatja, de más berendezéseire már nem teheti fel. Mivel csak a kód van, ezáltal ez a védelem teljesen anonim" - mondta Rayna.

A másik elképzelés, hogy egy olyan algoritmust hoznak létre, amely a tetszési index alapján, a tesztidőszak leteltét követően megállapítja a vásárló által fizetendő árat. Vagyis, ha valaki tízszer tölt le egy fájlt, akkor többet fizet, mint ha valaki csak egyszer teszi ezt. Ezenkívül díjaznák a személyes adatok és a felhasználói szokások megosztását is. A megoldás egyaránt használható játékok, szoftverek, filmek és dalok esetében. "A célunk egyszerű: akinek megtetszik egy termék, az fizessen is érte. Aki viszont alig vagy egyáltalán nem hallgat meg egy zeneszámot, annak nem is kellene annyit fizetnie, mint egy tucatszor letöltött dalért. A megoldásból profitálhatnának a tartalomszolgáltatók is" - tette hozzá a szakember.

Kérdés persze, hogy miként vélekednek majd az új technikáról a tartalomszolgáltatók, a kiadók, az alkotóművészek és nem utolsó sorban a felhasználók.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© MrWaczak2008. 11. 26.. 02:31||#15
Egyetértek azzal, hogy annyit kérnek egy alkotásért, amennyit akarnak.
Viszont érthetetlen számomra, hogyha az ember megvesz egy filmet DVD-n, miért kell minden egyes filmnézésnél végignéznie egy tonna reklámot. Jó, értem ,így olcsóbb a film. Kiadhatnának reklámmentes változatokat is, drágábban.
Mert ugye leszedni a másolásvédelmet, és lemásolni a filmet az a törvényesség határán mozog. Meg macera.
A médiaipar át fog alakulni. Ezt õk is tudják. Csak megpróbálják késleltetni a folyamatot. Mint a géptörõk a korai kapitalizmusban. De attól senki ne féljen, hogy a minõségi alkotások eltûnnek. A kultúra mindig megújítja önmagát.
Ja, és a kiadókról szóló összeesküvéselméleteket meg hagyjuk. A kiadók csak profitot maximalizálnak, mint mindenki más. Ha anyagilag rá lesznek kényszerülve, az átalakulás meg fog történni. Szerintem a digitális átálással ez a folyamat nagyon be fog gyorsulni. El fog jönni a kulturális tartalmak mennyországa. De nem lehet, hogy már most is túl sok médiát fogyasztunk ??
© ge3lan2008. 11. 26.. 00:48||#14
Szerintem nem mondtál ellent nekem, mivel épp azt írod, hogy meg akarod majd venni, mert fontos neked.
© hdo2008. 11. 25.. 19:05||#13
"... tudom hogy mennyi rengeteg ember több hónapos munkája és pénze van egy filmben. De azt is tudom hogy ez senkit nem érdekel...mivel pillanatok alatt letölthetõ a netrõl, és megnézhetõ a saját házimozi rendszeren...szóval senki nemfog DVD-t venni, és moziba is egyre kevesebben fognak eljárni.

Ebbõl az következik hogy egyre nehezebb lesz a filmekhez pénzt szerezni, kevesebb lesz a nagy költségvetésû film. Olyan kis költségvetésû filmek pedig akár teret is nyerhetnek. Amik rétegfilmek, és mai napig nincsenek fent a torrentoldalakon. Mert az emberek surmók, és az igényes filmeket soha nem rakják fel 😊)"

Ebben érzõdik számomra egy olyan többletjelentés, fõleg az ezután következõ hozzászólások függvényében, hogy azért vannak mostanában - és már jó ideje - szarabbnál szarabb filmek, mert egyre kevesebb pénz folyik be a filmkészítõknek igényes film csinálására. Remélem csak az én "paranioám" és nem merült fel benned ez a dolog, mert hülyeség.


A gyûrûk ura óta a Hellboy 2 volt az egyetlen film aminek imádtam a sztoriját és a kivitelezését is. Az hogy mind2 valamennyire fantasy, az véletlen, többfélét is nézek.


@ge3lan:

Nagyon nincs igazad. Én már ronggyá néztem a torrentezett Hellboy 2-t, annyira, hogy már a párbeszédek is fejbõl mennének.

Értékes a számomra? Egyáltalán nem. Ebben igazad van, bármikor újra beszerezhetõ ugyanabból a forrásból, tök ingyen. Az élmény amit nyújtott, nagy érték, de a fájl amit letöltök, az egyáltalán nem.

Tisztelem? Teljes mértékben. Azért amilyen; az teljesen mindegy hogy milyen formában terjed. Amint magyarországon elérhetõ lesz - nem tesco gazdaságos - DVD-n, megveszem, hogy a polcon legyen. Nem azért hogy nézzem, hanem mert _Tisztelem_ annyira, hogy hozzájárulok a bevételéhez. Moziban is megnézem; nem azért hogy lássam, hanem hogy lássam hogy moziban szélesvásznon milyen élményt nyújt, és ezzel is hozzájárulok a bevéltelhez.
© ge3lan2008. 11. 25.. 14:52||#12
Sokan azt hiszik, hogy amit letölt valaki az neki mindenképpen kell és értékes számára. A fenét, vannak akik úgy húzzák lefelé a filmeket,játékokat mintha kötelezõ lenne, aztán sokat meg se néznek, vagy fél óra után kukázzák, mert ócska, esetleg kiírják valami noname dvdre, ami olvashatatlan lesz 1 év múlva. Hát kb ennyi az értéke a letöltöttek nagy részének és ennyire fontos a letöltõknek. Ingyen van, szabad pazarolni, alig környezetszennyezõ, nem úgy mint a távfûtés vagy a csapvíz. Nyílván ha csak 300 ft lenne egy film már akkor sem vennék meg annyian, mint amennyien letöltik, hiszen ingyen is alig kell. Amit nem tisztelnek azért nem is fognak pénzt adni.
Ha nem várják el az emberektõl, hogy gondolkodjanak, tudatosan vásároljanak, hanem azt egyék amit eléjük tesznek, akkor azt se várják el, hogy tiszteljék a termékeiket, amelyek nem mûvek, hanem pénzt hozó befektetések.

Meg aztán jó lenne tudni, hogy ha egy zenei cd 5000 ft, akkor mennyit ér annak kézbe nem vehetõ mp3 másolata borító, képek stb nélkül. Ugyanígy mennyit ér egy dvdrip, ha az eredeti dvd 3000 ft. Ha azt hiszik, hogy ugyanannyit, akkor tessék a filmeket blurayen is majdnem dvd árban adni.

A kenyeres példa teljesen rossz. Kaja mindenkinek létszükséglet. Kenyeret nem lehet másolni, csak elvenni mástól.
Itt valami szellemi termék másolásáról van szó, ami csak akkor okoz kárt, ha a másoló mindenképp fizetett volna érte, ha nem szerezheti meg ingyen, mert számára nagyon fontos a termék. Az esetek többségében nem ez a helyzet.
© Ahoy2008. 11. 25.. 10:43||#11
azért kell alternatíva, mivel lehetetlenség védekezni a kalózmásolatok ellen. Ami igenis bûn. Lopás. Ha bemész a boltba, akkor csak úgy elveszed a kenyeret? mivel nem ér annyit, amennyiért a bolt árulja? És azért mert melletted minden másik vásárló ezt csinálja...ha neki szabad nekem is.

DE és itt a DE, lehetetlen ellene védekezni. Csak alternatív megoldásokkal, és a teljes média ipargépezet átalakításával.
© scagnetti2008. 11. 25.. 09:03||#10
Szerintem is felesleges ez a védelem. Mi van ha beszarik a dvd lejátszóm? Ha újat veszek azon már nem fogom tudni megnézni a kedvenc filmemet, amit eredetiben vettem meg? Azért ez egy kicsit dúrva. Amúgy meg már jó ideje nem veszek látatlanban filmeket.Elõször inkább letöltöm, és nagyon tetszett, akkor vásárolom meg. Ugyanez van a cd-kel is. A szarért nem fogok pénzt adni, ezt kellene megérteniük!!!
© Gamecube862008. 11. 25.. 08:39||#9
Ezt értem bár nem teljesen értek vele egyet.
Ezen kívül ha nem ér annyit, még mindig csak azt tudom mondani hogy nem kötelezõ megnézni azt a filmet. Lehet rosszul látom a helyzetet de szerintem akkor sem helyes vagy törvényes csak azért letölteni egy filmet mert nem ér meg annyit amnennyit kérnek érte. Na de mindegy végülis ezt nem az én tisztem eldönteni, csak leírtam a véleményem ^^
© sh4d0w8082008. 11. 25.. 08:25||#8
Piacgazdaságban alaptétel, hogy minden annyit ér, amennyiért el lehet adni. Ha egy filmért 5000 Ft-ot kérnek, de senki nem veszi meg, akkor nyilván nem ér annyit - és a sort lehetne folytatni gyakorlatilag bármivel. Tudomásul kell vennie mindenkinek, hogy a kultúra most már mindenkié, pláne az Európai Digitális Könyvtár létrejöttével. Hogy a kiadók féltik a zsíros hasznukat? Nem nagyon érdekel, esetleg ha nem megy az üzlet, akkor lehet pl. kutyaszart söpörni...
© Gamecube862008. 11. 25.. 06:13||#7
Nekem ez úgy jön le hogy a nyúl akarja vinni a puskát 😄
Most õszintén, ha valaki elkészít valamit kérjen érte annyit amennyit jónak lát.
Senkinek sem kötelezõ megnézni az adott filmet vagy játszani egy bizonyos játékkal. Nem értem miért kerestek alternatívákat a teljes ár megfizetésére amit adott dologért kérnek. Persze engem is dühít hogy megveszek egy játékot amit a teszteken agyon fényeznek közben pedig egy rakás #&@&# , vagy hogy egy cd-n egyetlen számot leszámítva amihez klipp kézült, az összes többi hulladék.
Szóval valaki világosítson fel kérem hogy miért dühíti az embereket hogy sokat kell fizetnie valamiért amire igazából nincs is "SZÜKSÉGE".
Ne értsetek félre nem kötekedni akarok, tényleg érdekel.
© torreadorz2008. 11. 24.. 23:02||#6
A sikeres film és a letöltés nem zárja ki egymást. Sõt!
Lásd például üvegtigris, ami ugye még a megjelenés elõtt kikerült a netre és mégis mekkora kasszasiker lett.

Én úgy vélem hogy az ember alapvetõen egy lusta állatfaj. Ebbõl következik hogy inkább fizet valamiért mint sem órákat szenvedjen vele. És ez egészen addig igaz, amig úgy nem gondolja hogy az a valami túl drága neki és inkább keres alternativát.
Csak sajnos a kiadók csõlátásúak meg hát az ingyen pénz mindig jól jön fõleg ha izomból meg lehet valósitani (lásd jogdij a cd-ken stb stb).

Szóval a jövõ inkább az hogy a filmeket fel kell tenni megfelelõ fizetõs weboldalakra ahonnan bárki letöltheti xy pénzért. Nyilván úgy kell megcsinálni hogy az oldal használata és a fizetés egyszerü legyen, illetõleg értékarányos.