Gyurkity Péter

A forgalmazók is a másolásvédelem végét jósolják

Az önmagában még nem hír, ha különböző felhasználói csoportok, illetve egyes szakértők a másolásvédelmi, azaz a DRM-technológiák közeli végét hirdetik - az már annál inkább, ha mindezt forgalmazók teszik.

Kitűnő példa erre a brit 7Digital, amelynek ügyvezető igazgatója a Registernek adott rövid interjújában a jelenlegi helyzetről és a kilátásokról beszélt. Kiemelte, hogy az MP3 iránti kereslet gyorsabban növekszik minden másnál és ez belátható időn belül komoly változásokat eredményezhet az online terjesztésben. A legfontosabb szerep itt is a nagy kiadóknak jut, amelyek egyre inkább belátják a nyitás szükségességét.

A forgalmazó cég egyenesen azt jósolta meg, hogy jövő nyárra gyakorlatilag kihalnak majd a DRM-technológiák, azaz a felhasználóknak nem kell többet a korlátozott használattól tartaniuk. Ez természetesen igen optimista előrejelzés, ám még be is jöhet, főleg ha azt vesszük alapul, hogy az EMI már áprilisban váltott és azóta folyamatosan kínál másolásvédelemtől mentes zenei tartalmakat. A 7Digital többek között arra számít, hogy a nyárig mind a négy nagy kiadó magáévá teszi ezt a felfogást, ezzel pedig beverik az utolsó szöget a DRM koporsójába.

A legfontosabb adat, hogy az MP3 formátum eladásai immár négyszeresen meghaladják a másolásvédelemmel ellátott tartalmakét. A védelem eltávolítása azonban nemcsak az egyes zeneszámok, hanem a teljes albumok eladását is megdobná, márpedig ez a legfontosabb a kiadók számára, amelyek főleg azt vetik az online - legális és illegális - terjesztők szemére, hogy feleslegessé tették az albumokat, mivel a többség csak a neki szükséges számokat szerzi így be. A felhasználók ráadásul megértették, hogy az MP3 mindenhol működik, ellentétben az AAC-vel és különösen a WMA formátummal, amely ilyen szempontból korlátokba ütközik.

Ami a minőséget illet, a 7Digital tapasztalatai szerint a 320 kbit/s most a legnépszerűbb - a bitrátát az Amazon és az iTunes is emelte az EMI lépése óta, egészen pontosan 256 kbit/s-ra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • aaaaa #20
    Szerintetek a vevők hány százaléka Hi-Fi-zik 1-2 ? maximum 5 %, de akkor nagyon sokat mondtam. A többit aztán az se éredkli, hogy 128-as vagy 320-as mp3-at hallgat , csak szóljon valami... És ezt a marketingesek is tudják . Ha 99%-nak megfelel a kevésbé jó is, nem fogják törni magukat azért az 1-2 %-ért. Főleg mert nekik sem tudják 10x-es áron eladni ugyanazt a zenét, hiába van akár DVD Audio fomátumban.
  • syn7h37ic #19
    Az MP3 nem szól szépen egy jó minőségű hifi cuccon. Oda a flac, és társai kellenek. Viszont a kommersz holmikhoz ideális. Pl. egyszerű MP3 playerekhez, autóba, mobil csengőhangnak stb stb...
  • Lame #18
    Azert ezekben a formatumokban nem sok minden erheto el egyenlore.
    Egyebkent a 320K-s mp3 letjogosultsaga igen megkerdojelezheto. Merteben mar nem kicsi viszont minosegben meg mindig nem jo.
  • RealPhoenixx #17
    PTK: tok igazad van, foleg akkor, ha a zenehallgatas miatt halalra gazoljak mert nem hall/lat, onnantol kezdve a legolcsobb es legjobb adattarolasi formatumot elvezi: A NAGY SEMMIT! :) *ennel hatekonyabb nincs is* -hehehe-
  • pTk #16
    Biztos ki lehet am hallani a különbséget az mp3 és mas veszteségmentes cuccok között egy utcán fülhallgatóval...tök fölösleges helypocsékolas
  • virs lee #15
    Terrás? Az vmi földes dolog?
  • virs lee #14
    Miért, te vettél eddig bármit is csak mert nyereményjátékon vehettél részt? Akkor sikeres ember nem lehetsz. ~~
  • ROTFLMAO #13
    Tegyel terras hddt az mp3 jatszodba aztan beszelunk :-D
  • fade2black #12
    Én már réóta FLAC/APEban gyüjtök számomra minden fontosat (18nap 22h öszz idő) és így eszik minden zeném összesen 98gbt.

    Uristen uristen alig fér el a 2db 500ason.... :)

    Mondjuk ha mobilra rakom akkor konvertálni kell mp3ba kb 10perc ezeken az új procicsodákon. :)
  • zserrbo #11
    Egyetértek a tartalmával.

    Sokkal jobban járnának, ha a jó számokér a vásárlók fizetnének, erre kellene egy jókora reklámot épteni. Pl ilyen oylan nyereményeket sorsolnak ki az adományozók körében. És mondjuk csak egy bizonyos összeg adományozásával lehetne részt venni a sorsoláson. Én ezt el tudnám képzelni.