Berta Sándor
Az életre készítenek fel a közösségi portálok?
A MySpace és más közösségi oldalak rendszeres látogatása nem csak veszélyeket rejt magában a fiatalok számára. A MacArthur Alapítvány 50 millió dollárba kerülő, átfogó kutatási programjában résztvevő és az ahhoz kapcsolódó tanulmányát készítő szakemberek ugyanis azt állítják: a Web 2.0-s szolgáltatások megismerése és használata megtanítja a tinédzsereket arra, hogy mi várhat rájuk az életben.
Az online eltöltött idő éppen amiatt különösen fontos a fiatalok további fejlődése szempontjából, mivel megtanulják a szociális és a technológiai dolgokat, ki- és továbbfejlesztik a különböző képességeiket, többek között javítják az írási és az olvasási képességeket is.
"A szülők nagyon meglepődhetnek, amikor a kérdésre, hogy időpocsékolás-e a csemetéik által a világhálón eltöltött idő, a válasz nemleges. A gyerekek számára ugyanis ez inkább egy fontos folyamat, amelynek során elsajátíthatják a különböző technológiai alaptudást. Így például a mai fiatalok a digitális korszakban megismerhetik a honlaptervezés alapjait. De rá is vannak szorulva ennek a tudásnak az elsajátítására, mert csak így válhatnak hozzáértő polgárokká. A digitális médiák nagyban meghatározzák, hogy egy gyermek miként tanul, játszik, szocializálódik és vesz részt a közéletben" - jelentette ki Mizuko Ito, a kutatás vezetője, a Kaliforniai Egyetem munkatársa.
A fiatalok azért használják a Facebookot, a MySpace-t és a YouTube-ot, mert az ott található tartalmak egyrészt érdeklik őket, másrészt ezeken az oldalakon könnyebben építhetnek ki kapcsolatokat, barátságokat.
Általánosságban elmondható, hogy a felhasználók szinte minden esetben motiváltak és igényük van arra, hogy egymástól, illetve az online forrásokból tanuljanak.
Ráadásul inkább igényt tartanak a világháló segítségével történő fejlődésre, mint arra, hogy felnőttek oktassák őket.
A szakemberek ugyanakkor rávilágítottak arra, hogy az online tevékenységek eltérő megítélése miatt könnyen kialakulhat egy generációs konfliktus. Az idősebbek ugyanis gyakran időpocsékolásként, kockázatos és haszontalan tevékenységként tekintenek az internetezésre. A közel harminc tagú kutatócsoport Ito vezetésével 3 éven át összesen több mint 800 gyerek internetezési és tanulási szokásait vizsgálta. Ezenkívül szülőket is megkérdeztek a véleményükről és a tapasztalataikról.
Érdekesség, hogy a MacArthur Alapítvány tavaly márciusban már készített egy tanulmányt, amelyben a kutatók azt a következtetést vonták le, hogy a fiatalabb korosztályok tagjai nem pusztán szórakozásból játszanak számítógépes játékokkal, egy részüket ugyanis ez ösztönzi bizonyos könyvek elolvasására, megismerésére. A tudósok azt javasolták, hogy éppen ezért az iskolákban is lehetne használni játékokat.
Az online eltöltött idő éppen amiatt különösen fontos a fiatalok további fejlődése szempontjából, mivel megtanulják a szociális és a technológiai dolgokat, ki- és továbbfejlesztik a különböző képességeiket, többek között javítják az írási és az olvasási képességeket is.
"A szülők nagyon meglepődhetnek, amikor a kérdésre, hogy időpocsékolás-e a csemetéik által a világhálón eltöltött idő, a válasz nemleges. A gyerekek számára ugyanis ez inkább egy fontos folyamat, amelynek során elsajátíthatják a különböző technológiai alaptudást. Így például a mai fiatalok a digitális korszakban megismerhetik a honlaptervezés alapjait. De rá is vannak szorulva ennek a tudásnak az elsajátítására, mert csak így válhatnak hozzáértő polgárokká. A digitális médiák nagyban meghatározzák, hogy egy gyermek miként tanul, játszik, szocializálódik és vesz részt a közéletben" - jelentette ki Mizuko Ito, a kutatás vezetője, a Kaliforniai Egyetem munkatársa.
A fiatalok azért használják a Facebookot, a MySpace-t és a YouTube-ot, mert az ott található tartalmak egyrészt érdeklik őket, másrészt ezeken az oldalakon könnyebben építhetnek ki kapcsolatokat, barátságokat.
Általánosságban elmondható, hogy a felhasználók szinte minden esetben motiváltak és igényük van arra, hogy egymástól, illetve az online forrásokból tanuljanak.
Ráadásul inkább igényt tartanak a világháló segítségével történő fejlődésre, mint arra, hogy felnőttek oktassák őket.A szakemberek ugyanakkor rávilágítottak arra, hogy az online tevékenységek eltérő megítélése miatt könnyen kialakulhat egy generációs konfliktus. Az idősebbek ugyanis gyakran időpocsékolásként, kockázatos és haszontalan tevékenységként tekintenek az internetezésre. A közel harminc tagú kutatócsoport Ito vezetésével 3 éven át összesen több mint 800 gyerek internetezési és tanulási szokásait vizsgálta. Ezenkívül szülőket is megkérdeztek a véleményükről és a tapasztalataikról.
Érdekesség, hogy a MacArthur Alapítvány tavaly márciusban már készített egy tanulmányt, amelyben a kutatók azt a következtetést vonták le, hogy a fiatalabb korosztályok tagjai nem pusztán szórakozásból játszanak számítógépes játékokkal, egy részüket ugyanis ez ösztönzi bizonyos könyvek elolvasására, megismerésére. A tudósok azt javasolták, hogy éppen ezért az iskolákban is lehetne használni játékokat.