Gyurkity Péter

Elfogadta a szórakoztatóipar a YouTube-ot

Még a portál illetékesei is meglepődtek azon, hogy milyen nagy érdeklődés mutatkozik a hirdetési rendszer iránt - a jogtulajdonosok jó része az illegális videók eltávolítása helyett inkább a reklámokkal társítja azokat.

A Cnet oldalán egy érdekes összegzést olvashatunk a YouTube portál körüli fejleményekről és az ezek alapján kiolvasható változó magatartásról, elsősorban a szórakoztatóipar jeles képviselőinek irányából. A hivatalos közleményekből, az interjúkból és az itt-ott elejtett apró hírmorzsákból azt a következtetést vonhatjuk le, hogy változott a zenekiadók és filmstúdiók vezetésében megformált kép, ennek köszönhetően pedig a legtöbben szívesen alkalmazzák a reklámokat az oldalon, a felhasználók elleni kereszteshadjárat helyett.

Nagyon jellemző Curt Marvis, a Lionsgate Entertainment digitális médiáért felelős igazgatójának nyilatkozata, amely valahogy így szólt. "Nem szeretnénk bátorítani a szellemi tulajdonunkat engedély nélkül felhasználókat. Azt sem akarjuk azonban, hogy a rajongók távol maradjanak termékeinktől, a videókat feltöltők túlnyomó része ugyanis nem gonosz kalóz szeretne lenni, mindössze azt jelzik, hogy kedvelik tartalmainkat - a haszonszerzés nem szerepel céljaik között." Ezen változó felfogásnak köszönhető, hogy a jogvédett felvételeket engedély nélkül feltöltők az esetek többségében mindössze azt kénytelenek tudomásul venni, hogy a jogtulajdonos magának követeli az anyagot és az abból származó reklámbevételeket.

A YouTube által bevezetett reklámplatform, illetve a videók digitális ujjlenyomatának követését lehetővé tévő megoldás ugyanis meghozta a kiadók és filmstúdiók kedvét az együttműködéshez. Olyan nagy nevek, mint a CBS, az Universal Music, a Lionsgate, illetve az Electronic Art, immár nem követelik a felvételek eltávolítását, mindössze azt szeretnék, hogy a reklámbevételeken kizárólag ők és a YouTube osztozzanak, a feltöltők ebből kimaradnak. Márpedig ezek a bevételek egyelőre elenyésző összeget jelentenek, hiszen a hirdetések az összes videók töredékén jelennek csak meg.

Mások, mint például a Time Warner, egyelőre kivárnak, míg a saját videóportállal rendelkező cégek, mint az NBC Universal és a Walt Disney Company, igyekeznek saját oldalaikra irányítani a felhasználókat. Kereszteshadjáratról, közvetlen támadásokról azonban már nincs szó, egyedül a Viacom pereskedik továbbra is a céggel. Ők szintén elismerik, hogy a YouTube tett pozitív lépéseket, ám kitartanak amellett, hogy az 1 milliárd dolláros büntetés a múltbeli hibák miatt lenne kiszabható.

Az illegális feltöltések jó része tehát immár szinte azonnal a jogtulajdonosok saját kínálatát egészíti ki - remélhetőleg ez azt is jelenti majd, hogy komoly felelősségre vonástól senkinek nem kell tartania.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Xmas76 #9
    Ha elfogadta a szórakoztató ipar, akkor a Budapesti Vidámpark is nyilatkozott az ügyben?
  • Chocho #8
    Egyetértek. Az ilyen minőségben való megnézés szerintem simán járja, mi több, reklámnak sem utolsó! A netező megnézi a film kb. felét, majd elege lesz a vacak minőségből és inkább megveszi DVD-n vagy Blu-Ray-en. Persze mire ez leesik a pénzéhes hülyéknek, az évek...

    ... Amúgy ha már teljes filmek, ott volt anno a Stage-6. Azon fent volt DVD felbontásban egy rakás film (Köztük a Die Hard 4 is!), és mégis a gyenge látogatottság miatt zárta be kapuit. Ez közvetlen bizonyíték tehát arra, hogy a minőség és a full filmek kínálata nem elég egyetlen weboldalnak sem.
  • julius666 #7
    Ja, hát mondjuk azt nem is értettem hogy miért problémáztak azon, hogy teljes filmeket szétszabdalva felraktak. Akinek elég az, hogy úgy megnézze, az sztem soha nem is fogja megnézni a filmet moziban/ megvenni a filmet mondjuk DVD-n v. Blu-Rayen.
    Esetleg a videóklippeknél lehetne probléma, de pölö az Universal Music Group is felrakja őket, és most azt nem hiszem, hogy az itt befolyt reklámok miatt lenne nyereséges a cég. Az, hogy a userek megnézik Youtubeon a klippeket, nagyobb hasznot hoz nekik ingyenreklámként. Arról meg nem is beszélve, h. amiket én raktam fel, le is szedték. Tehát szűrik is a tartalmat. Úgyhogy ezek a cégek inkább pofájukat befogva sunnyogjanak el a jó büdös pinyóba, mert összességében csak nyertek a Youtube-on, ez határozott véleményem.
  • vajon kiki #6
    "Elfogadta a szórakoztatóipar a YouTube-ot" .. már megint olyan fondorlatosan vannak megfogalmagzva a mondatok, mintha Ők engedték meg volna nekünk, nagy kegyesen, hogy élhessünk, mint a Cézár aki helyett -t mutat... hát akár elfogadják, akár nem youtube és a hozzá hasonló kb. 10000 flash alapú videómegosztó-rendszer széles-e interneten akkor is létezni fog, ha magukalá piszkítanak örömükben... ebbe jobb persze ha beletörődnek, mert széllel szembe pipilni nem túl gazdaságos.

    Lehet megosztani, feltölteni illegális, jogvédett anyagot is, de ezt minden videomegosztó rendszer határozottan megtiltja és leszedi. Amíg a videomegosztás és az online stream-ek törvényes , legális programok - márpedig azok maradnak- addig egy hangjuk nem lehet se a youtube se más videorencer ellen..

    az pedig hogy ők mennyi reklámot /hasznot húznak ebből és hogyan oldják meg az osztoszkodást/marakodást kizárólag az ő egyéni szociális problémájuk.
  • avengir #5
    pl.: amikor a videot indítod az alján megjelenik egy flash csík amit bármikor bezárhatsz, kb 1 másodpercig látod a reklámot, de sok kicsi sokra megy
  • FoodLFG #4
    http://vreel.net/
    De olyan inkább már ne legyen, mert hamar meg fog halni, meg a Divx is gyér :P
  • Dark Angel 666 #3
    engem olyan videós oldal érdekelne mint a Stage6 volt
  • 5c0rp330n #2
    a feltöltők hogy szerezhetnek reklámbevételleket? már működik ez a rendszer? hogy?
  • zola2000 #1
    Hát a youtube nem igazán hemzseg az illegális anyagoktól, helyette inkább tudom ajánlani pl a megavideót (www.megavideo.com), azon vannak fenn megfelelő minőségben a teljes filmek, ott lehet normálisan megnézni teljes anime sorozatokat.

    A kisebb oldalak nincsenek annyira a kiadók figyelmének középpontjában mint a youtube :)