Gyurkity Péter
Elfogadta a szórakoztatóipar a YouTube-ot
Még a portál illetékesei is meglepődtek azon, hogy milyen nagy érdeklődés mutatkozik a hirdetési rendszer iránt - a jogtulajdonosok jó része az illegális videók eltávolítása helyett inkább a reklámokkal társítja azokat.
A Cnet oldalán egy érdekes összegzést olvashatunk a YouTube portál körüli fejleményekről és az ezek alapján kiolvasható változó magatartásról, elsősorban a szórakoztatóipar jeles képviselőinek irányából. A hivatalos közleményekből, az interjúkból és az itt-ott elejtett apró hírmorzsákból azt a következtetést vonhatjuk le, hogy változott a zenekiadók és filmstúdiók vezetésében megformált kép, ennek köszönhetően pedig a legtöbben szívesen alkalmazzák a reklámokat az oldalon, a felhasználók elleni kereszteshadjárat helyett.
Nagyon jellemző Curt Marvis, a Lionsgate Entertainment digitális médiáért felelős igazgatójának nyilatkozata, amely valahogy így szólt. "Nem szeretnénk bátorítani a szellemi tulajdonunkat engedély nélkül felhasználókat. Azt sem akarjuk azonban, hogy a rajongók távol maradjanak termékeinktől, a videókat feltöltők túlnyomó része ugyanis nem gonosz kalóz szeretne lenni, mindössze azt jelzik, hogy kedvelik tartalmainkat - a haszonszerzés nem szerepel céljaik között." Ezen változó felfogásnak köszönhető, hogy a jogvédett felvételeket engedély nélkül feltöltők az esetek többségében mindössze azt kénytelenek tudomásul venni, hogy a jogtulajdonos magának követeli az anyagot és az abból származó reklámbevételeket.
A YouTube által bevezetett reklámplatform, illetve a videók digitális ujjlenyomatának követését lehetővé tévő megoldás ugyanis meghozta a kiadók és filmstúdiók kedvét az együttműködéshez. Olyan nagy nevek, mint a CBS, az Universal Music, a Lionsgate, illetve az Electronic Art, immár nem követelik a felvételek eltávolítását, mindössze azt szeretnék, hogy a reklámbevételeken kizárólag ők és a YouTube osztozzanak, a feltöltők ebből kimaradnak. Márpedig ezek a bevételek egyelőre elenyésző összeget jelentenek, hiszen a hirdetések az összes videók töredékén jelennek csak meg.
Mások, mint például a Time Warner, egyelőre kivárnak, míg a saját videóportállal rendelkező cégek, mint az NBC Universal és a Walt Disney Company, igyekeznek saját oldalaikra irányítani a felhasználókat. Kereszteshadjáratról, közvetlen támadásokról azonban már nincs szó, egyedül a Viacom pereskedik továbbra is a céggel. Ők szintén elismerik, hogy a YouTube tett pozitív lépéseket, ám kitartanak amellett, hogy az 1 milliárd dolláros büntetés a múltbeli hibák miatt lenne kiszabható.
Az illegális feltöltések jó része tehát immár szinte azonnal a jogtulajdonosok saját kínálatát egészíti ki - remélhetőleg ez azt is jelenti majd, hogy komoly felelősségre vonástól senkinek nem kell tartania.
A Cnet oldalán egy érdekes összegzést olvashatunk a YouTube portál körüli fejleményekről és az ezek alapján kiolvasható változó magatartásról, elsősorban a szórakoztatóipar jeles képviselőinek irányából. A hivatalos közleményekből, az interjúkból és az itt-ott elejtett apró hírmorzsákból azt a következtetést vonhatjuk le, hogy változott a zenekiadók és filmstúdiók vezetésében megformált kép, ennek köszönhetően pedig a legtöbben szívesen alkalmazzák a reklámokat az oldalon, a felhasználók elleni kereszteshadjárat helyett.
Nagyon jellemző Curt Marvis, a Lionsgate Entertainment digitális médiáért felelős igazgatójának nyilatkozata, amely valahogy így szólt. "Nem szeretnénk bátorítani a szellemi tulajdonunkat engedély nélkül felhasználókat. Azt sem akarjuk azonban, hogy a rajongók távol maradjanak termékeinktől, a videókat feltöltők túlnyomó része ugyanis nem gonosz kalóz szeretne lenni, mindössze azt jelzik, hogy kedvelik tartalmainkat - a haszonszerzés nem szerepel céljaik között." Ezen változó felfogásnak köszönhető, hogy a jogvédett felvételeket engedély nélkül feltöltők az esetek többségében mindössze azt kénytelenek tudomásul venni, hogy a jogtulajdonos magának követeli az anyagot és az abból származó reklámbevételeket.
A YouTube által bevezetett reklámplatform, illetve a videók digitális ujjlenyomatának követését lehetővé tévő megoldás ugyanis meghozta a kiadók és filmstúdiók kedvét az együttműködéshez. Olyan nagy nevek, mint a CBS, az Universal Music, a Lionsgate, illetve az Electronic Art, immár nem követelik a felvételek eltávolítását, mindössze azt szeretnék, hogy a reklámbevételeken kizárólag ők és a YouTube osztozzanak, a feltöltők ebből kimaradnak. Márpedig ezek a bevételek egyelőre elenyésző összeget jelentenek, hiszen a hirdetések az összes videók töredékén jelennek csak meg.
Mások, mint például a Time Warner, egyelőre kivárnak, míg a saját videóportállal rendelkező cégek, mint az NBC Universal és a Walt Disney Company, igyekeznek saját oldalaikra irányítani a felhasználókat. Kereszteshadjáratról, közvetlen támadásokról azonban már nincs szó, egyedül a Viacom pereskedik továbbra is a céggel. Ők szintén elismerik, hogy a YouTube tett pozitív lépéseket, ám kitartanak amellett, hogy az 1 milliárd dolláros büntetés a múltbeli hibák miatt lenne kiszabható.
Az illegális feltöltések jó része tehát immár szinte azonnal a jogtulajdonosok saját kínálatát egészíti ki - remélhetőleg ez azt is jelenti majd, hogy komoly felelősségre vonástól senkinek nem kell tartania.