Berta Sándor

Még több e-mailbe tekintene bele az osztrák állam

Ausztriában a kormány egy olyan tervezetről tárgyal, amely a jövőben lehetővé tenné a közalkalmazottak elektronikus leveleinek elolvasását. Jelenleg ehhez a hivatalok vezetőinek nincs joguk.

A munkahelyen való internetezés kérdése számos országban meglehetősen szabályozatlan. A jogszabályok ezen a téren csak elvétve fogalmaznak konkrétan és ezért szinte mindenki úgy értelmezheti őket, ahogy akarja. Ausztriában sincs ez másként, hiszen a jelenlegi törvények szerint a munkahelyen való magáncélú internetezés "mérsékelt használat" esetén engedélyezett, éppúgy, ahogy a magáncélú e-mailezés is, feltéve, ha utóbbi nem lépi túl az "általános mértéket". A probléma csak az, hogy ki határozza meg, hogy mi a mérsékelt használat és az általános mérték.

Általában a cégek és az állami hivatalok ezt a kérdést külön szabályozzák, akár külön megállapodásokban is. A jogászok ugyanakkor úgy vélik: ezek a szerződések csak akkor jók, ha pontosan és világosan leírják, hogy meddig mehet el a munkavállaló, milyen következményekkel jár például az előre meghatározott időkeret túllépése és mik az adatvédelmi szempontok. Általában a cégek azt az álláspontot képviselik, hogy fogadhat és küldhet magán célú e-maileket a dolgozó, szörfölhet a világhálón, ha ezzel a munkája nem szenved hátrányt. A munkaadó ellenintézkedéseket hozhat a túlzott mértékű magáncélú internetezés, levelezés és azonnali üzenetküldések visszaszorításáért, azonban teljesen meg nem tilthatja azt. Szintén nem nyomozhat ilyen esetekben és nem alkalmazhat technikai korlátozásokat.

"A dolgozónak biztosítani kell a lehetőséget, hogy megbeszélhessen az orvosával egy időpontot, elintézhesse a hivatalos ügyeit vagy hogy megszervezhesse a gyermekével kapcsolatos teendőket" - közölte Thomas Kreiml, a magáncégek alkalmazottainak érdekeit képviselő GPA szakszervezet munkatársa. "A magáncélú fotók tárolása a munkahelyi gépeken ugyanakkor már koránt sem ennyire egyszerű kérdés. Még akkor is azt tanácsolom az embereknek, hogy ettől tekintsenek el, hogy ha ezt engedélyezik az adott vállalatnál" - tette hozzá Irene Holzbauer, a Bécsi Munkavállalói Kamara munkajogi szakértője.

Arra egyébként nincs előírás, hogy a magáncélú fájlok mennyi ideig, hány napig, hétig vagy hónapig maradhatnak egy munkahelyi számítógépen. A téma azután került ismét reflektorfénybe, hogy az osztrák kancellári hivatal elismerte: jelenleg is folyik egy olyan törvény kidolgozása, amely lehetővé tenné a hatóságok és a közintézmények számára, hogy betekinthessenek a dolgozóik elektronikus levelezésébe. Jelenleg ehhez a hivatalok vezetőinek nincs joguk, legfeljebb csak megkérhetik a beosztottaikat, hogy hadd tekinthessék meg a postafiókjuk tartalmát.

Az elképzelések szerint az e-mailekbe való betekintésre a munkahelyi vezetőknek ezután is csak kivételes és indokolt esetekben lenne lehetőségük. Az indokok között szerepelhet a hivatali szabályok megsértésének gyanúja, az indokolatlan és káros programok telepítésének, valamint a spamek küldésének megelőzése.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • vajon kiki #8
    bár én még azért fazoníroznék rajta...
  • vajon kiki #7
    létezik, de akinek igazítottak a fütyk*sén , arra nem (ez sem) vonatkozik
  • Evil Merodak #6
    Kösz.
  • vajon kiki #5
    két link : xerobank.com és mailin8r.com
  • Evil Merodak #4
    Céges fasizmus rulez!
    Aztán majd megyünk panaszkodni hogy visszaesett a forgalom.
  • redfish #3
    Nagyon helyes!... Ezt Mo-on is bevezethetnék!

    A munkahelyen dolgozzon a dolgozó és a céges email-címét ne használja magánügyes levelezésre!!! (Arra használja a saját magán-email címét.)

    Komolyan, én már egyenesen elképesztőnek tartom, hogy hétfőn reggel 8-tól (munkakezdés!) elkezdenek ömleni a webshopomba a megrendelések, érdeklődő telefonok, érdeklődő email-ek... Ez így megy 16 óráig, míg vége nincs a munkaidőnek. (Mondja is sok Vevőm, hogy neki otthon nincs sem netje sem számítógépe, minek?)
    Sokan csodálkoznak, ha felvilágosítom őket : talán azért nem tud megrendelést leadni, mert a munkahelyén tiltja a rendszer bizonyos weboldalak használatát, vagy bizonyos funkciókat (nagyon helyesen!)...
    Fel sem tudom sorolni, hány Vevőnk rendel meg a Cége email-címével, kezdve a biztosítókkal, bankokkal, de folytathatnám a minisztériumokkal vagy bíróságokkal is!...
    Aztán az a "hab a tortán", hogy a megrendelt cuccot is a munkahelyükre kérik!!!

    Akármelyik Fórumra benézek, a fórumozók 80%-a a munkahelyéről írogat, munkaidőben, a munkája helyett!

    Ha én lennék a munkaadó, páros lábbal rúgnám ki azokat, akik nem a munkájukat végzik munkaidőben, a cég telefonját használják a magánügyeik intézésére, vagy munkaidőben a munkahelyükön magáncsomagjaikkal foglalkoznának...
  • Cat #2
    Elvileg van, de a munkahelyi számítógépen lévő céges postafiók elég necces téma, a vállalati jogász így értelmezi, az adatvédelmi biztos meg úgy.
  • Amcir #1
    Levéltitokmég vajon létezik? mármint a törvény szerint?