Berta Sándor
Kutatók laboratóriumként használják a Facebookot
Az idei amerikai elnökválasztási kampányban minden eddiginél nagyobb szerep jut a világhálónak és az internetezőknek. Jó példa erre egy mostani projekt is. A Facebook még sosem szolgált tudományos laboratóriumként, de most erre is sor került.
A Bécsi Moduláris Egyetem Új Médiatechnológiák Intézete által kezdeményezett, november 4-ig tartó tudományos munka részét képezi az idei amerikai elnökválasztási kampány figyelésére indított programnak. A projektben a szakemberek elsősorban a kampányt és a közösségi portálokon belüli információáramlást tanulmányozzák. A kutatók többek között azokra a kérdésekre keresik a választ, hogy a felhasználók a Facebooknál kikkel barátkoznak, milyen szempontok alapján választják ki az online ismerőseiket, valamint hogy miként értékelik az idei amerikai elnökválasztási kampányban induló jelölteket és beszédeiket.
Arno Scharl, az intézet projektvezetője és kollégái két módon is kutatják a felhasználók szokásait, illetve reakcióit. Az első egy szavazatszámláló program, amellyel bárki a számára szimpatikus jelöltekre voksolhat, míg a másik egy interaktív játék, a Sentiment Quiz.
"Mi nem a jelöltek és a résztvevők politikai hovatartozására vagyunk kíváncsiak, sokkal inkább a beszédeiket elemezzük. Az értékelendő kérdések között szerepelnek többek között a választási kampányban szerepelő témák, de akár az egyes elnökjelöltek mondatai, beszédrészletei is. Vizsgáljuk azt is, hogy egy médiajelentést, például tudósítást vagy újságcikket, melyik felhasználó hogyan fogad, függetlenül attól, hogy milyen a politikai hovatartozása. A cél nem csak a pozitívnak és a negatívnak minősülő tartalmak, illetve vélemények megkülönböztetése, hanem a közösségi portálokon lévő információáramlás elemzése" - jelentette ki Arno Scharl.
A Bécsi Moduláris Egyetem Új Médiatechnológiák Intézete által kezdeményezett, november 4-ig tartó tudományos munka részét képezi az idei amerikai elnökválasztási kampány figyelésére indított programnak. A projektben a szakemberek elsősorban a kampányt és a közösségi portálokon belüli információáramlást tanulmányozzák. A kutatók többek között azokra a kérdésekre keresik a választ, hogy a felhasználók a Facebooknál kikkel barátkoznak, milyen szempontok alapján választják ki az online ismerőseiket, valamint hogy miként értékelik az idei amerikai elnökválasztási kampányban induló jelölteket és beszédeiket.
Arno Scharl, az intézet projektvezetője és kollégái két módon is kutatják a felhasználók szokásait, illetve reakcióit. Az első egy szavazatszámláló program, amellyel bárki a számára szimpatikus jelöltekre voksolhat, míg a másik egy interaktív játék, a Sentiment Quiz.
"Mi nem a jelöltek és a résztvevők politikai hovatartozására vagyunk kíváncsiak, sokkal inkább a beszédeiket elemezzük. Az értékelendő kérdések között szerepelnek többek között a választási kampányban szerepelő témák, de akár az egyes elnökjelöltek mondatai, beszédrészletei is. Vizsgáljuk azt is, hogy egy médiajelentést, például tudósítást vagy újságcikket, melyik felhasználó hogyan fogad, függetlenül attól, hogy milyen a politikai hovatartozása. A cél nem csak a pozitívnak és a negatívnak minősülő tartalmak, illetve vélemények megkülönböztetése, hanem a közösségi portálokon lévő információáramlás elemzése" - jelentette ki Arno Scharl.