MTI
Megkerülhetetlen lett az internet a politikában
Minden korábbinál fontosabb az internet szerepe az amerikai politikában, főleg az idei elnökválasztási versenyben - derült ki egy vasárnap ismertetett tanulmányból.
A Pew Internet and American Life Project kutatása szerint a világhálónak nemcsak minden eddiginél fontosabb, hanem már központi szerepe van a nagypolitikában. Az amerikaiak csaknem fele az interneten tájékozódik a politikáról, webes portálokon kíséri figyelemmel az elnökválasztás eseményeit. A felnőttek 17 százaléka nap mint nap szörföl a politikai hírportálokon, olvassa a kampányok email üzeneteit és szerez be internetes információkat a választásról. Ez több mint kétszerese az előző választási évben, 2004-ben mért hasonló adatnak, akkor még csak 8 százalék klikkelt ilyen rendszerességgel. A 17 százalékos adat várhatóan emelkedni fog a novemberi elnökválasztás közeledtével - jósolja Lee Rainie, az internetes felhasználói szokásokat vizsgáló nonprofit csoport igazgatója. Megdöbbentően gyorsnak ítéli azt a fejlődést, amely a világháló szerepét jellemzi a politikában.
A több mint 2 ezer felnőtt körében áprilisban és májusban végzett felmérés szerint Barack Obama és John McCain, a valószínű demokrata, illetve republikánus elnökjelölt hívei egyaránt nagy arányban használják az internetet. A Demokrata Párt szavazói azonban előnyben vannak, Obama hívei között 65 százalékos a webes politikai oldalakat böngészők aránya, míg a McCaint támogatók körében ez a mutató csak 56 százalék. Amerikában az internetes politikai tájékozódás köre 1996 óta folyamatosan bővül.
A felmérés szerint az idei elnökválasztási versengésben a videomegosztó portálok (például YouTube), valamint a közösségi oldalak (mint a Facebook és a MySpace) jelentős mértékben befolyásolják a választókat. Az amerikaiak 35 százaléka néz online politikai videókat és 10 százalék kapcsolódik be a kampányba valamely közösségi szolgáltatás keretében. Az internetes mozgósításban különösen sikeres Obama, aki fiatalok ezreit villanyozta fel és toborozta önkéntesnek. Őket korábban szinte semmilyen módon nem lehetett elérni. Ugyancsak Obama a legügyesebb abban, hogy kis adományozók tömegeitől több tízmillió dollárt kalapozott össze kampányához. Obamának 1,35 millió "barátja" vagy támogatója van a MySpace és a Facebook oldalakon, míg McCainnek csak 197 ezer.
David All republikánus kommunikációs szakértő szerint a Republikánus Párt nemcsak a választást, hanem egy egész választói nemzedéket is elveszíthet, ha nem fordít kellő figyelmet és nem ruház be olyan új médiacsatornákba, mint a szöveges üzenetek küldése. Mint fogalmaz: itt egy új generációról van szó, amelyik maximum 160 karakterben akarja megváltoztatni a világot, ezt kell elérni (ezzel a mobiltelefonos sms-üzenetek hosszára utalt).
A Pew Internet and American Life Project kutatása szerint a világhálónak nemcsak minden eddiginél fontosabb, hanem már központi szerepe van a nagypolitikában. Az amerikaiak csaknem fele az interneten tájékozódik a politikáról, webes portálokon kíséri figyelemmel az elnökválasztás eseményeit. A felnőttek 17 százaléka nap mint nap szörföl a politikai hírportálokon, olvassa a kampányok email üzeneteit és szerez be internetes információkat a választásról. Ez több mint kétszerese az előző választási évben, 2004-ben mért hasonló adatnak, akkor még csak 8 százalék klikkelt ilyen rendszerességgel. A 17 százalékos adat várhatóan emelkedni fog a novemberi elnökválasztás közeledtével - jósolja Lee Rainie, az internetes felhasználói szokásokat vizsgáló nonprofit csoport igazgatója. Megdöbbentően gyorsnak ítéli azt a fejlődést, amely a világháló szerepét jellemzi a politikában.
A több mint 2 ezer felnőtt körében áprilisban és májusban végzett felmérés szerint Barack Obama és John McCain, a valószínű demokrata, illetve republikánus elnökjelölt hívei egyaránt nagy arányban használják az internetet. A Demokrata Párt szavazói azonban előnyben vannak, Obama hívei között 65 százalékos a webes politikai oldalakat böngészők aránya, míg a McCaint támogatók körében ez a mutató csak 56 százalék. Amerikában az internetes politikai tájékozódás köre 1996 óta folyamatosan bővül.
A felmérés szerint az idei elnökválasztási versengésben a videomegosztó portálok (például YouTube), valamint a közösségi oldalak (mint a Facebook és a MySpace) jelentős mértékben befolyásolják a választókat. Az amerikaiak 35 százaléka néz online politikai videókat és 10 százalék kapcsolódik be a kampányba valamely közösségi szolgáltatás keretében. Az internetes mozgósításban különösen sikeres Obama, aki fiatalok ezreit villanyozta fel és toborozta önkéntesnek. Őket korábban szinte semmilyen módon nem lehetett elérni. Ugyancsak Obama a legügyesebb abban, hogy kis adományozók tömegeitől több tízmillió dollárt kalapozott össze kampányához. Obamának 1,35 millió "barátja" vagy támogatója van a MySpace és a Facebook oldalakon, míg McCainnek csak 197 ezer.
David All republikánus kommunikációs szakértő szerint a Republikánus Párt nemcsak a választást, hanem egy egész választói nemzedéket is elveszíthet, ha nem fordít kellő figyelmet és nem ruház be olyan új médiacsatornákba, mint a szöveges üzenetek küldése. Mint fogalmaz: itt egy új generációról van szó, amelyik maximum 160 karakterben akarja megváltoztatni a világot, ezt kell elérni (ezzel a mobiltelefonos sms-üzenetek hosszára utalt).