Berta Sándor
Továbbadhatók a promóciós CD-k
Pert veszített Troy Augustóval szemben az Universal Music Group (UMG). Mindez azt jelenti, hogy a jövőben bárki bátran eladhatja vagy elajándékozhatja a birtokában lévő promóciós lemezeket.
Precedens értékű ítéletet hozott a kaliforniai kerületi bíróság, amikor úgy döntött: az alperes Troy Augustiónak ad igazat a zenei konszernnel szemben. Az Universal Muisc Group azt szerette volna megakadályozni, hogy az úgynevezett promóciós CD-ket, amelyeket a hivatalos megjelenések előtt osztanak szét a rádiók, a DJ-k és a marketingcégek között, bárki eladhassa, továbbadhassa vagy elajándékozhassa másoknak.
A kiadó azzal érvelt, hogy ezek a lemezek - az átadás után is - az ő tulajdonában maradnak. A testület azonban nem fogadta el ezt az érvelést. Troy Augusto később szintén beperelte az UMG-t. A kaliforniai bíróság a két eljárást egyesítette. Az indoklás szerint ugyan a konszern ellátta a CD lemezeket az eladást és a továbbadást tiltó megjegyzésekkel, azonban Troy Augustónak ennek ellenére joga volt a kiadványok további hasznosítása.
A testület a határozatot az 1908 óta hatályos és 1976 óta az amerikai szerzői jogi törvény részét képező úgynevezett "First Sale Doctrine" elvre alapozta, amely kimondja, hogy egy könyv vagy egy hangfelvétel jogos tulajdonosa eladhatja a művet anélkül, hogy ehhez a szerzői jogokat birtokló személy, csoport vagy vállalat engedélyét kellene kérnie. A legfontosabb kérdés annak tisztázása volt, hogy az alperes jogosan birtokolta-e a CD-ket az eBayen való meghirdetésük pillanatában? A válasz egyértelműen igen. Mivel Augusto a lemezekről nem készített másolatokat, így azokat nem is kínálhatta eladásra, nem terjesztette.
A Troy Augustót a perben képviselő Electronic Frontier Foundation (EFF) üdvözölte a döntést és azt a fogyasztók győzelmének nevezte. "Így helyreállhat az egyensúly a szerzői jogok tulajdonosai és a felhasználók között" - reagált a hírre Corynne McSherry, az EFF ügyvédje. Az eBay-eladót még áprilisban perelte be az Universal Music Group és azt követelte, hogy a bíróság mondja ki: az úgynevezett promóciós CD-k örökre a kiadók tulajdonát képezik.
Precedens értékű ítéletet hozott a kaliforniai kerületi bíróság, amikor úgy döntött: az alperes Troy Augustiónak ad igazat a zenei konszernnel szemben. Az Universal Muisc Group azt szerette volna megakadályozni, hogy az úgynevezett promóciós CD-ket, amelyeket a hivatalos megjelenések előtt osztanak szét a rádiók, a DJ-k és a marketingcégek között, bárki eladhassa, továbbadhassa vagy elajándékozhassa másoknak.
A kiadó azzal érvelt, hogy ezek a lemezek - az átadás után is - az ő tulajdonában maradnak. A testület azonban nem fogadta el ezt az érvelést. Troy Augusto később szintén beperelte az UMG-t. A kaliforniai bíróság a két eljárást egyesítette. Az indoklás szerint ugyan a konszern ellátta a CD lemezeket az eladást és a továbbadást tiltó megjegyzésekkel, azonban Troy Augustónak ennek ellenére joga volt a kiadványok további hasznosítása.
A testület a határozatot az 1908 óta hatályos és 1976 óta az amerikai szerzői jogi törvény részét képező úgynevezett "First Sale Doctrine" elvre alapozta, amely kimondja, hogy egy könyv vagy egy hangfelvétel jogos tulajdonosa eladhatja a művet anélkül, hogy ehhez a szerzői jogokat birtokló személy, csoport vagy vállalat engedélyét kellene kérnie. A legfontosabb kérdés annak tisztázása volt, hogy az alperes jogosan birtokolta-e a CD-ket az eBayen való meghirdetésük pillanatában? A válasz egyértelműen igen. Mivel Augusto a lemezekről nem készített másolatokat, így azokat nem is kínálhatta eladásra, nem terjesztette.
A Troy Augustót a perben képviselő Electronic Frontier Foundation (EFF) üdvözölte a döntést és azt a fogyasztók győzelmének nevezte. "Így helyreállhat az egyensúly a szerzői jogok tulajdonosai és a felhasználók között" - reagált a hírre Corynne McSherry, az EFF ügyvédje. Az eBay-eladót még áprilisban perelte be az Universal Music Group és azt követelte, hogy a bíróság mondja ki: az úgynevezett promóciós CD-k örökre a kiadók tulajdonát képezik.