Berta Sándor

Zenei albumok online rajongói támogatással

A lemezszerződéssel nem rendelkező zenészeknek nincs igazán sok lehetőségük, ezért sokan az interneten jelentetik meg a műveiket. Van azonban egy új megoldás, amit a szakemberek egyszerűen Fan-Fundingnak neveztek el.

A megoldás lényege egyszerű: ha nincs pénzed lemezre, kérj a rajongóktól. A módszer sikeres. Jill Sobule amerikai énekesnő például az idei év elején így gyűjtött össze 53 nap alatt 75 000 dollárt. Sobule az 1990-es években az "I kissed a girl" című slágerével hívta fel magára a figyelmet. Azonban változnak az idők és - kiesve a kiadók kegyeiből - kénytelen volt új lehetőségek után nézni. Az előadóművész azonban nem kéregetett, inkább üzletet ajánlott a rajongóknak a hivatalos honlapján, a Jillsnextrecord.com-on.

A felhasználók az adományaiknak megfelelően különböző extrák közül választhattak. A 10 dollárt adók Unpolished Rock Level beosorolást kaptak és ingyen tölthetik le az új albumot. Az 500 dollárt adók nevét egy külön dalban említik majd meg. Az 5000 dollárt ajándékozóknak a művész házi koncertet ad, míg a 10 000 dollárt befizetők akár együtt is énekelhetnek az énekessel az új albumon vagy hangszeren játszhatnak. Az internetes Fan-Funding kitalálója a Marillion nevű rockbanda volt, akiknek 1997-ben úgy tűnt, hogy meghiúsul az amerikai turnéjuk, mert a kiadójuk nem akarta támogatni őket. Mark Kelly, az együttes billentyűse azonban felhívást tett közzé, amelyben a rajongók segítségét kérte és így össze is gyűlt 60 000 dollár, amelyből megrendezhették a turnét. Azóta a Marillion tagjai rendszeresen kérik a rajongóik segítségét.

Persze vannak már profi Fan-Funding oldalak is. 2003 óta például az Artistshare.com-on bárki támogathatja a számára szimpatikus művészt. S hogy mit kapnak az adományozók cserébe? Nos, részt vehetnek a kreatív folyamatokban, ami azt jelenti, hogy ellátogathatnak egy stúdiófelvételre, vagy a nevük felkerül az albumra. "Ez a megoldás hasonlít a klasszikus mecenatúrára. Ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor valaki egy színháznak adományoz egy széket, ami utána az ő nevét viseli. Az ígéret azonban, hogy a rajongók részt vehetnek a művészi folyamatokban, hosszú távon problémás lehet" - hangsúlyozta Michel Clement, a Hamburgi Egyetem gazdaságkutatója. Nos, a szakember utóbbi állítása különösen igaz, elég csak belegondolni, milyen lenne, hogy ha a rajongók határoznák meg, hogy a zenészek milyen dalokat írjanak.

Ennek ellenére a példa azt mutatja, hogy így is lehet valaki sikeres és elismert előadó. Idén például Maria Schneider jazz zenész Sky Blue című rajongók által támogatott albuma nyerte meg az egyik Grammy-díjat.

Az Artistshare.com-mal szemben a Sellaband.com másképp működik. Itt az adományozók pénzügyi ellentételezést várnak el a zenészektől. Amennyiben mondjuk 5000 felhasználó egyenként 10 dollárral támogat valakit, akkor a Sellaband lehetővé teszi profi stúdiófelvételek elkészítését. A dalt később bárki letöltheti az oldalról. A reklámokból befolyó bevételeken pedig a portál, a muzsikusok és a rajongók egyaránt osztoznak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • [HUN]FaTaL #1
    Helyes! :) Rohadjon meg az összes kiadó:D