Gyurkity Péter
A Toshiba és a Samsung a legzöldebb gyártók
Legalábbis a Greenpeace szerint, amely legújabb jelentésében számos vállalatot rangsorolt azok újrahasznosítási stratégiája, illetve termékeik károsanyag-tartalma alapján. A Nintendo továbbra is pocsékul teljesít.
A Samsung korábban is jól szerepelt a listán (elsők voltak a legutóbbi felmérésben), ám a Toshiba most egyszerre hat helyet lépett előre, amely elsősorban azon új politikának köszönhető, amely a vásárlók által nem kívánt termékek visszavételét irányozza elő. A zöld szervezet nem fukarkodott a piros pontokkal, így a két cég holtversenyben végzett az első helyen. Az egykor szintén vezető, most harmadik Nokia viszont ismét rontott helyén, amit az indított el, hogy a távol-keleti régióban nem jelent meg az újrahasznosítási tájékoztató lokalizált nyelven, így a Greenpeace szerint nem bizonyított, hogy a cég a nyugati országokon kívül is érdekelt a környezetvédelemben. Bár most több országban is javítottak, Oroszország és India még mindig problémás.
A japán Nintendo viszont folytatja veszőfutását - egyedül velük esett meg az a csúfság, hogy zéró ponttal zártak a lista legvégén. Most második alkalommal szerepeltek a rangsorban, és alig javítottak pozíciójukon, összesen 0,3 pontot érve el. Ez többnyire annak köszönhető, hogy a mai napig nem közöltek részletes információkat saját újrahasznosítási eljárásukról. Szóvivőjük azzal reagált a megkeresésekre, hogy a termékeikkel kapcsolatban elhangzó kritikákat arra a feltevésre alapozzák, hogy az újrahasznosítás kedvező a környezetre nézve. Márpedig a nagy ugrás nem ritka a Greenpeace rangsorában, ez most az Apple-nek sikerült, amely a kevés mérgező anyagok tartalmazó MacBook Air és több más új termék megjelenésével 2,7-ről 6,7 pontra növelte eredményét.
A negyedik helyen egyébként a Sony, az ötödiken pedig a szintén több kritikát kapott Dell végzett. A Lenovo a hatodik, őket pedig a Sony Ericcson, az LG, az Apple valamint a Fujitsu-Siemens követi az első tízben - a HP épphogy lemaradt az élbolyból, de ugyanannyi pontot értek el, mint ez előbbi két vállalat.
A Greenpeace folyamatosan arra buzdítja az ágazatban érdekelt gyártókat, hogy részletesen ismertessék politikájukat, és nem csak magukat a termékeket illetően, hanem a gyártási procedúrát, a felhasznált anyagokat és alkalmazott eljárásokat is. Az egyes vállalatok helyezését nagyban befolyásolja, hogy miként viszonyulnak ezen megkeresésekhez.
A Samsung korábban is jól szerepelt a listán (elsők voltak a legutóbbi felmérésben), ám a Toshiba most egyszerre hat helyet lépett előre, amely elsősorban azon új politikának köszönhető, amely a vásárlók által nem kívánt termékek visszavételét irányozza elő. A zöld szervezet nem fukarkodott a piros pontokkal, így a két cég holtversenyben végzett az első helyen. Az egykor szintén vezető, most harmadik Nokia viszont ismét rontott helyén, amit az indított el, hogy a távol-keleti régióban nem jelent meg az újrahasznosítási tájékoztató lokalizált nyelven, így a Greenpeace szerint nem bizonyított, hogy a cég a nyugati országokon kívül is érdekelt a környezetvédelemben. Bár most több országban is javítottak, Oroszország és India még mindig problémás.
A japán Nintendo viszont folytatja veszőfutását - egyedül velük esett meg az a csúfság, hogy zéró ponttal zártak a lista legvégén. Most második alkalommal szerepeltek a rangsorban, és alig javítottak pozíciójukon, összesen 0,3 pontot érve el. Ez többnyire annak köszönhető, hogy a mai napig nem közöltek részletes információkat saját újrahasznosítási eljárásukról. Szóvivőjük azzal reagált a megkeresésekre, hogy a termékeikkel kapcsolatban elhangzó kritikákat arra a feltevésre alapozzák, hogy az újrahasznosítás kedvező a környezetre nézve. Márpedig a nagy ugrás nem ritka a Greenpeace rangsorában, ez most az Apple-nek sikerült, amely a kevés mérgező anyagok tartalmazó MacBook Air és több más új termék megjelenésével 2,7-ről 6,7 pontra növelte eredményét.
A negyedik helyen egyébként a Sony, az ötödiken pedig a szintén több kritikát kapott Dell végzett. A Lenovo a hatodik, őket pedig a Sony Ericcson, az LG, az Apple valamint a Fujitsu-Siemens követi az első tízben - a HP épphogy lemaradt az élbolyból, de ugyanannyi pontot értek el, mint ez előbbi két vállalat.
A Greenpeace folyamatosan arra buzdítja az ágazatban érdekelt gyártókat, hogy részletesen ismertessék politikájukat, és nem csak magukat a termékeket illetően, hanem a gyártási procedúrát, a felhasznált anyagokat és alkalmazott eljárásokat is. Az egyes vállalatok helyezését nagyban befolyásolja, hogy miként viszonyulnak ezen megkeresésekhez.