Gyurkity Péter
A biometria egyszerűsíti le az utazást
Legalábbis az automatikus azonosítórendszerek mielőbbi bevezetésén dolgozó brit biztonsági cég vezetője szerint, aki 2015-ben húzza meg azt a határt, amely után már a könnyebb periódus következne.
Matthew Finn, a Sita kormányzati és a légi közlekedés biztonságáért felelős részlegének igazgatója arról beszélt a Silicon.com lapnak adott interjúban, hogy 2015 után már jóval egyszerűbb lesz a repülőtéri azonosítás, amely inkább a ma megszokott vasúti és tömegközlekedési viszonylagos gyorsasághoz és egyszerűséghez lesz hasonlítható. Ezt várja ugyanis az automatikus azonosítórendszerek bevezetésétől, amelyek felváltják majd az elavult és a napjainkban éppen tesztelés alatt lévő megoldásokat.
Finn a következőképpen képzeli el az azonosítást és a beszállás procedúráját: az úgynevezett "megbízható" utasok egyszerűen átsétálnak az ellenőrzésen, mivel az automatikus kapu azonnal beazonosítja adataikat és az azokhoz kapcsolódó biztonsági jellemzőket, míg a többieket szintén rögtön megszűri a rendszer. A jövő biztonsági rendszerei az e-útlevélen, azonosító- és okoskártyákon, valamint olyan vízumokon alapulnak majd, amelyek kivétel nélkül biometrikus adatokat hordoznak. Először a személyazonosságot állapítják meg, ezt követi a részletes előtörténet visszakeresése, ellenőrizve a személy biztonsági, jogi és utazási adatait, jellemzőit. Az utasok 99 százaléka így csak kivételes esetben szembesülne a kézi ellenőrzés lassúságával és körülményességével.
A Sita ebben a témában folyamatos párbeszédet folytat a brit kormányzat illetékeseivel, így reményeik szerint kiszűrik majd az első, némileg kezdetleges megoldások hátrányait. Jelenleg 3 megoldást tesztelnek, ezek sorrendben: a Semaphore (amely a határátlépésnél veti össze az utasok adatait a központi adatbázissal), az Iris (amely a reptereken vezette be a választható íriszvizsgálatot) , illetve a miSense (amely egyedül a Heathrow reptéren teljesít szolgálatot). Elképzelésük szerint az automatikus rendszerek ezekhez képest akkora előrelépést jelentenek majd, mint annak idején a DVD a VHS után.
Úgy vélik, hogy mivel a biometrikus adatok egy központi adatbázis helyett a kártyákon kapnak majd helyet, jóval kevesebb biztonsági kockázattal kell majd szembenézniük, és az eljárás is leegyszerűsödik. Az sem mellékes, hogy akár egyetlen kártya elegendő lehet minden feladatra - kérdés hogy mikor és milyen feltételekkel.
Matthew Finn, a Sita kormányzati és a légi közlekedés biztonságáért felelős részlegének igazgatója arról beszélt a Silicon.com lapnak adott interjúban, hogy 2015 után már jóval egyszerűbb lesz a repülőtéri azonosítás, amely inkább a ma megszokott vasúti és tömegközlekedési viszonylagos gyorsasághoz és egyszerűséghez lesz hasonlítható. Ezt várja ugyanis az automatikus azonosítórendszerek bevezetésétől, amelyek felváltják majd az elavult és a napjainkban éppen tesztelés alatt lévő megoldásokat.
Finn a következőképpen képzeli el az azonosítást és a beszállás procedúráját: az úgynevezett "megbízható" utasok egyszerűen átsétálnak az ellenőrzésen, mivel az automatikus kapu azonnal beazonosítja adataikat és az azokhoz kapcsolódó biztonsági jellemzőket, míg a többieket szintén rögtön megszűri a rendszer. A jövő biztonsági rendszerei az e-útlevélen, azonosító- és okoskártyákon, valamint olyan vízumokon alapulnak majd, amelyek kivétel nélkül biometrikus adatokat hordoznak. Először a személyazonosságot állapítják meg, ezt követi a részletes előtörténet visszakeresése, ellenőrizve a személy biztonsági, jogi és utazási adatait, jellemzőit. Az utasok 99 százaléka így csak kivételes esetben szembesülne a kézi ellenőrzés lassúságával és körülményességével.
A Sita ebben a témában folyamatos párbeszédet folytat a brit kormányzat illetékeseivel, így reményeik szerint kiszűrik majd az első, némileg kezdetleges megoldások hátrányait. Jelenleg 3 megoldást tesztelnek, ezek sorrendben: a Semaphore (amely a határátlépésnél veti össze az utasok adatait a központi adatbázissal), az Iris (amely a reptereken vezette be a választható íriszvizsgálatot) , illetve a miSense (amely egyedül a Heathrow reptéren teljesít szolgálatot). Elképzelésük szerint az automatikus rendszerek ezekhez képest akkora előrelépést jelentenek majd, mint annak idején a DVD a VHS után.
Úgy vélik, hogy mivel a biometrikus adatok egy központi adatbázis helyett a kártyákon kapnak majd helyet, jóval kevesebb biztonsági kockázattal kell majd szembenézniük, és az eljárás is leegyszerűsödik. Az sem mellékes, hogy akár egyetlen kártya elegendő lehet minden feladatra - kérdés hogy mikor és milyen feltételekkel.