Dojcsák Dániel
Berúgtál tegnap? Ne mutogasd az iWiW-en!
Kemény hétvégéd volt? Meredek dolgokat csináltál? Akármennyire jól esne, nem éri meg a közösségi szájtokon ecsetelni a részleteket, legalábbis egy brit munkaközvetítő szerint. A pikáns részletek csak egy kattintásra lesznek a főnöktől is.
Akármennyire egyszerűnek és menőnek tűnik, nem éri meg fórumokba, közösségi szájtokra, mint az iWiW, MySpace vagy Facebook kiteregetni magánéletünk kevésbé szebb pillanatait. Cikis, vagy egyéb módon kompromittáló képeket feltölteni pedig felér egy digitális öngyilkossággal, hiszen akármennyire úgy tűnik, hogy azt csak ismerőseink látják, a legkellemetlenebb képek biztosan visszaköszönnek később. A leendő munkaadók ma már nem elégszenek meg az önéletrajzokkal és a szóbeli meghallgatásokkal, ahol mindenki a legszebb énjét veszi elő, hanem igyekeznek beletúrni a digitális mocsokba is, és néhány kattintással olyan dolgok derülhetnek ki így egy jelöltről, amire biztosan nem lesz büszke.
Andy Powel, a Badenoch & Clark nemzetközi munkaközvetítő igazgatója szerint a legjobb, ha "semmit nem raksz fel a profilodba, amiről nem akarod, hogy édesanyád lásson." Powel emellett óva inti a közösségi hálók híveit attól, hogy züllött éjszakáik vagy éppen romantikus légyottjaik részleteit kedvenc online helyeiken taglalják nyilvánosan, hiszen sosem lehet tudni, hogy a jövendőbeli vagy éppen aktuális főnökhöz milyen úton kanyarodik vissza az információ. Ráadásul ma már egyre fontosabb a valós életbeli reputáció mellett a netes hírnév is, egyre gyakrabban veszik ezt is figyelembe a felvételiknél.
A leginkább triviális dolgokkal kell a legelővigyázatosabbnak lenni, azaz részeg, züllött vagy erotikus fotókat nem érdemes feltölteni egyáltalán publikus vagy fél-publikus helyekre. iWiW-re pedig főleg nem, mert az ember elég hamar a Subba pénteki gyűjtésében találhatja magát, amivel azonnal kétes hírnévre lehet szert tenni. A Badenoch & Clark saját felmérése szerint - melyet a Facebook négy éves fennállása alkalmából készítettek - a brit vezető beosztásúak 62%-a regisztrált a közösségi oldalakon, és 38%-uk rendszeresen, munkaidőben is látogatja ezeket az oldalakat. Ergo látja az üzenőfalon folyó diskurzusokat is.
A brit The Times konkrétan így fogalmaz: "Mindenki hallja, ha online sikítasz." A szakemberek éppen ezért tanácsolják, hogy mindenki megfontoltan kezelje az új felületeket, s az állásinterjún mindenki azt mond, amit akar, de ma már nincs messziről jött ember. Emiatt persze nem kell menekülni ezekről a helyekről, lehet bennük létezni okosan is, de igyekezni kell mindig következetesnek maradni.
Akármennyire egyszerűnek és menőnek tűnik, nem éri meg fórumokba, közösségi szájtokra, mint az iWiW, MySpace vagy Facebook kiteregetni magánéletünk kevésbé szebb pillanatait. Cikis, vagy egyéb módon kompromittáló képeket feltölteni pedig felér egy digitális öngyilkossággal, hiszen akármennyire úgy tűnik, hogy azt csak ismerőseink látják, a legkellemetlenebb képek biztosan visszaköszönnek később. A leendő munkaadók ma már nem elégszenek meg az önéletrajzokkal és a szóbeli meghallgatásokkal, ahol mindenki a legszebb énjét veszi elő, hanem igyekeznek beletúrni a digitális mocsokba is, és néhány kattintással olyan dolgok derülhetnek ki így egy jelöltről, amire biztosan nem lesz büszke.
Andy Powel, a Badenoch & Clark nemzetközi munkaközvetítő igazgatója szerint a legjobb, ha "semmit nem raksz fel a profilodba, amiről nem akarod, hogy édesanyád lásson." Powel emellett óva inti a közösségi hálók híveit attól, hogy züllött éjszakáik vagy éppen romantikus légyottjaik részleteit kedvenc online helyeiken taglalják nyilvánosan, hiszen sosem lehet tudni, hogy a jövendőbeli vagy éppen aktuális főnökhöz milyen úton kanyarodik vissza az információ. Ráadásul ma már egyre fontosabb a valós életbeli reputáció mellett a netes hírnév is, egyre gyakrabban veszik ezt is figyelembe a felvételiknél.
A leginkább triviális dolgokkal kell a legelővigyázatosabbnak lenni, azaz részeg, züllött vagy erotikus fotókat nem érdemes feltölteni egyáltalán publikus vagy fél-publikus helyekre. iWiW-re pedig főleg nem, mert az ember elég hamar a Subba pénteki gyűjtésében találhatja magát, amivel azonnal kétes hírnévre lehet szert tenni. A Badenoch & Clark saját felmérése szerint - melyet a Facebook négy éves fennállása alkalmából készítettek - a brit vezető beosztásúak 62%-a regisztrált a közösségi oldalakon, és 38%-uk rendszeresen, munkaidőben is látogatja ezeket az oldalakat. Ergo látja az üzenőfalon folyó diskurzusokat is.
A brit The Times konkrétan így fogalmaz: "Mindenki hallja, ha online sikítasz." A szakemberek éppen ezért tanácsolják, hogy mindenki megfontoltan kezelje az új felületeket, s az állásinterjún mindenki azt mond, amit akar, de ma már nincs messziről jött ember. Emiatt persze nem kell menekülni ezekről a helyekről, lehet bennük létezni okosan is, de igyekezni kell mindig következetesnek maradni.