Alex
HD DVD vs. Blu-ray: A vásárlók kivárnak, Hollywood bajban
Mi van, ha senki nem nyeri meg a DVD leváltását célzó formátum háborút? Egyre inkább valószínű ez a forgatókönyv, ami a filmstudiókat eddigi stratégiájuk átgondolására késztetheti.
Mindkét oldal, a Toshiba és a Sony tábora is vadul kampányol technológiája mellett, az elérhető mozifilmek száma is jelentős. Ennek ellenére valamivel több, mint másfél évvel a két egymással inkompatibilis rendszer, a Blu-ray és a HD DVD bevezetése után alig egymillió asztali lejátszó kelt el együttesen. Egyik formátumnak sem sikerült vezető szerepet elérnie, sem műszaki, sem tartalom, sem ár terén. Az Adams Media Research elemző cég szerint ez év végéig 578 000 HD DVD és 370 000 Blu-ray egység kerül a háztartásokba. A Sony a 3,4 millió eladott PlayStation 3-mal példálózva egyértelmű számbeli fölényre hivatkozik, de a rivális tábor kiemeli, hogy az emberek nem azért vesznek PS3-mat, hogy filmeket nézzenek rajta, ráadásul ebben az esetben a HD DVD adataihoz is hozzá kell számolni 300 000 Xbox 360-hoz eladott különálló lejátszót.
Howard Stringer, a Sony elnöke már novemberben elismerte, hogy valószínűleg egyik tábor sem fog győzni. A felek a DVD korábbi sikerének áldozatai: a DVD drasztikus minőségi ugrást jelentett a VHS-hez képest, és az általa nyújtott kép és hangminőség az emberek többségének több, mint elegendő. Ráadásul a nagyfelbontású tartalmak előnyei csak drága, nagy képátlójú tévén jönnek ki igazán, amely még a tengerentúlon is kevés otthonban van. "A HD adás előnyei csak 100 centis képátló felett kezdődnek meglátszódni" - nyilatkozta Chris Fawcett, a Sony otthoni videózásért felelős alelnöke a New York Times-nak. Ebből következően a potenciális vásárlók bázisa igen szűk, és "kisebb, 720p felbontáson nem látványos a különbség a hagyományos DVD és a nagyfelbontású korongok között." - ismerte el Andy Parsons, a Blu-ray Disc Association elnöke.
"A HDTV tulajdonosok bevásároltak standard DVD-kből, és ezzel elégedettek" - sajnálkozott Ken Graffeo is, a Universal filmkiadó HD részlegének alelnöke. "Ha nem tapasztalják meg az új formátum előnyeit, nem fogják felfogni sem." Ráadásul a leendő vásárlók egyáltalán nem kisérletező kedvűek. Az NPD Group kutatása szerint a HDTV tulajdonosok mindössze 11 százaléka szándékozik Blu-ray vagy HD DVD lejátszót venni a következő tavasszal, háromnegyedük pedig elégedett meglévő DVD lejátszójával. Ross Rubin, az NPD ágazati elemzője szerint a helyzet katasztrófális: "Az új eszközök nem a DVD örököseivé lépnek elő, hanem a luxuskategória státuszba kerülhetnek."
A két tábor persze mindent megtesz ezen hozzáállás megváltoztatása érdekében, és ehhez a legjobb fegyver az ár csökkentése. Mint minden elektronikus eszköz, az újgenerációs lejátszók is jóval olcsóbban vásárolhatók meg, mint a bevezetés idején. Ezen a téren jelenleg a HD DVD lejátszók vannak előnyben, ezek többségét a Toshiba gyártja. A cég legolcsóbb 1080i modellje alig 200 dollárba kerül, de a jobb, 1080p-képes formátumot is ismerő tipus sem sokkal drágább, 250 dollár az Amazonnál.
A Samsung hasonló, 1080p-s Blu-ray egysége mindössze 30 dollárral kerül többe, és a választék széles, a Panasonic, a Philips és a Sony minden szegmensben jelen van. Az állóháborúvá alakuló helyzetet az LG szándékozik megtörni, azonban mindkét formátumot ismerő lejátszójuk horribilis, 1000 dolláros összegbe kerül. Az áreséssel együtt a lejátszók egyéb helyekre is utat találnak: Graffeo előrejelzése szerint a következő év végéig 5 millió notebook kerül eladásra HD DVD lejátszóval.
A szakértők a helyzet tisztázódásáig egyöntetűen a kivárást javasolják, de ha nyertünk a lottón, és feltétlen döntenünk kell, érdemes a megjelent tartalmak alapján választani. A filmek száma 400 körül van, ez azonban csak töredéke a DVD áruházak mintegy 90 ezres filmkinálatának. A helyzet szerencsére egyértelműen javul, és a mozipremierek ma már egyszerre jelennek meg DVD-n és valamelyik HD formátumban. A Sony reményei szerint a Disney/Pixar által készített L'ecsó és a SpiderMan 3 előnyhöz jutattja őket.
Tom Adams, az Adams Media Research elnöke szerint a két formátum vásárlóinak rajongása eltérő, amit az mutat, hogy a Blu-ray tulajdonosok kétszerannyi lemezt vesznek, mint a HD DVD-sek. Kölcsönzés terén is a Blu-ray vezet: a Blockbuster 5000 üzletéből 250-ben van jelen mindkét szabvány, 1450 pedig csak Blu-ray-t árul. Ennek oka Karen Raskopf, a cég szóvivője szerint tisztán piaci: a betérők 70%-a Blu-ray-t preferálja.
Ahogy egyre több ember vesz HDTV-t, és ahogy csökken mindkét formátum lejátszóinak ára kellemetlen döntetlen alakulhat ki. A videóeladásokból évente 16,5 milliárd dollár folyik be világszerte az amerikai filmstudiókhoz, azaz ha a cégek egyiket bojkottálják, akár ennek felétől is eleshetnek. Ez lehetővé teszi a ma még elképzelhetetlent: "A studiók rá lesznek kényszerítve, hogy filmjeiket HD DVD és Blu-ray formátumban is kiadják" - következtet Adams. "Egyik sem tudja majd elkerülni ezt." Más szakértők szerint a kérdést meg kell fordítani: nem az a fontos, hogy ki nyer, hanem hogy ki veszít, és erre a válasz egyértelműen Hollywood. A természetes vásárlási ciklusnak köszönhetően a studiók DVD eladásai apadnak: az emberek a legtöbbet egy DVD lejátszóra beruházást követően költik filmekre, és már a legutolsó, technika iránt érzéketlen fogyasztó is már tavaly megvette lejátszóját. A filmipar arra számított, hogy az új formátumok, a HD TV eladások növekedésével karöltve ismét további lemezek vételére buzdítják az embereket.
De ha például a HD DVD el is bukik azáltal, hogy a Warner Bros. visszavonja tőle a támogatását, vagy mindkét szabvány egyenlő mértékben terül szét a piacon, Hollywood számára egyik sem megoldás, mert még évek telhetnek el, mire eldől ez a kérdés. A köztes időben a studiók vezetőinek új bevételi forrásokat kell keresniük, és fel kell gyorsítaniuk a tartalmak interneten át történő biztosítását még akkor is, ha ezzel az Apple megerősödését segítik ezen a területen is.
Mindkét oldal, a Toshiba és a Sony tábora is vadul kampányol technológiája mellett, az elérhető mozifilmek száma is jelentős. Ennek ellenére valamivel több, mint másfél évvel a két egymással inkompatibilis rendszer, a Blu-ray és a HD DVD bevezetése után alig egymillió asztali lejátszó kelt el együttesen. Egyik formátumnak sem sikerült vezető szerepet elérnie, sem műszaki, sem tartalom, sem ár terén. Az Adams Media Research elemző cég szerint ez év végéig 578 000 HD DVD és 370 000 Blu-ray egység kerül a háztartásokba. A Sony a 3,4 millió eladott PlayStation 3-mal példálózva egyértelmű számbeli fölényre hivatkozik, de a rivális tábor kiemeli, hogy az emberek nem azért vesznek PS3-mat, hogy filmeket nézzenek rajta, ráadásul ebben az esetben a HD DVD adataihoz is hozzá kell számolni 300 000 Xbox 360-hoz eladott különálló lejátszót.
Howard Stringer, a Sony elnöke már novemberben elismerte, hogy valószínűleg egyik tábor sem fog győzni. A felek a DVD korábbi sikerének áldozatai: a DVD drasztikus minőségi ugrást jelentett a VHS-hez képest, és az általa nyújtott kép és hangminőség az emberek többségének több, mint elegendő. Ráadásul a nagyfelbontású tartalmak előnyei csak drága, nagy képátlójú tévén jönnek ki igazán, amely még a tengerentúlon is kevés otthonban van. "A HD adás előnyei csak 100 centis képátló felett kezdődnek meglátszódni" - nyilatkozta Chris Fawcett, a Sony otthoni videózásért felelős alelnöke a New York Times-nak. Ebből következően a potenciális vásárlók bázisa igen szűk, és "kisebb, 720p felbontáson nem látványos a különbség a hagyományos DVD és a nagyfelbontású korongok között." - ismerte el Andy Parsons, a Blu-ray Disc Association elnöke.
"A HDTV tulajdonosok bevásároltak standard DVD-kből, és ezzel elégedettek" - sajnálkozott Ken Graffeo is, a Universal filmkiadó HD részlegének alelnöke. "Ha nem tapasztalják meg az új formátum előnyeit, nem fogják felfogni sem." Ráadásul a leendő vásárlók egyáltalán nem kisérletező kedvűek. Az NPD Group kutatása szerint a HDTV tulajdonosok mindössze 11 százaléka szándékozik Blu-ray vagy HD DVD lejátszót venni a következő tavasszal, háromnegyedük pedig elégedett meglévő DVD lejátszójával. Ross Rubin, az NPD ágazati elemzője szerint a helyzet katasztrófális: "Az új eszközök nem a DVD örököseivé lépnek elő, hanem a luxuskategória státuszba kerülhetnek."
A két tábor persze mindent megtesz ezen hozzáállás megváltoztatása érdekében, és ehhez a legjobb fegyver az ár csökkentése. Mint minden elektronikus eszköz, az újgenerációs lejátszók is jóval olcsóbban vásárolhatók meg, mint a bevezetés idején. Ezen a téren jelenleg a HD DVD lejátszók vannak előnyben, ezek többségét a Toshiba gyártja. A cég legolcsóbb 1080i modellje alig 200 dollárba kerül, de a jobb, 1080p-képes formátumot is ismerő tipus sem sokkal drágább, 250 dollár az Amazonnál.
A Samsung hasonló, 1080p-s Blu-ray egysége mindössze 30 dollárral kerül többe, és a választék széles, a Panasonic, a Philips és a Sony minden szegmensben jelen van. Az állóháborúvá alakuló helyzetet az LG szándékozik megtörni, azonban mindkét formátumot ismerő lejátszójuk horribilis, 1000 dolláros összegbe kerül. Az áreséssel együtt a lejátszók egyéb helyekre is utat találnak: Graffeo előrejelzése szerint a következő év végéig 5 millió notebook kerül eladásra HD DVD lejátszóval.
A szakértők a helyzet tisztázódásáig egyöntetűen a kivárást javasolják, de ha nyertünk a lottón, és feltétlen döntenünk kell, érdemes a megjelent tartalmak alapján választani. A filmek száma 400 körül van, ez azonban csak töredéke a DVD áruházak mintegy 90 ezres filmkinálatának. A helyzet szerencsére egyértelműen javul, és a mozipremierek ma már egyszerre jelennek meg DVD-n és valamelyik HD formátumban. A Sony reményei szerint a Disney/Pixar által készített L'ecsó és a SpiderMan 3 előnyhöz jutattja őket.
Tom Adams, az Adams Media Research elnöke szerint a két formátum vásárlóinak rajongása eltérő, amit az mutat, hogy a Blu-ray tulajdonosok kétszerannyi lemezt vesznek, mint a HD DVD-sek. Kölcsönzés terén is a Blu-ray vezet: a Blockbuster 5000 üzletéből 250-ben van jelen mindkét szabvány, 1450 pedig csak Blu-ray-t árul. Ennek oka Karen Raskopf, a cég szóvivője szerint tisztán piaci: a betérők 70%-a Blu-ray-t preferálja.
Ahogy egyre több ember vesz HDTV-t, és ahogy csökken mindkét formátum lejátszóinak ára kellemetlen döntetlen alakulhat ki. A videóeladásokból évente 16,5 milliárd dollár folyik be világszerte az amerikai filmstudiókhoz, azaz ha a cégek egyiket bojkottálják, akár ennek felétől is eleshetnek. Ez lehetővé teszi a ma még elképzelhetetlent: "A studiók rá lesznek kényszerítve, hogy filmjeiket HD DVD és Blu-ray formátumban is kiadják" - következtet Adams. "Egyik sem tudja majd elkerülni ezt." Más szakértők szerint a kérdést meg kell fordítani: nem az a fontos, hogy ki nyer, hanem hogy ki veszít, és erre a válasz egyértelműen Hollywood. A természetes vásárlási ciklusnak köszönhetően a studiók DVD eladásai apadnak: az emberek a legtöbbet egy DVD lejátszóra beruházást követően költik filmekre, és már a legutolsó, technika iránt érzéketlen fogyasztó is már tavaly megvette lejátszóját. A filmipar arra számított, hogy az új formátumok, a HD TV eladások növekedésével karöltve ismét további lemezek vételére buzdítják az embereket.
De ha például a HD DVD el is bukik azáltal, hogy a Warner Bros. visszavonja tőle a támogatását, vagy mindkét szabvány egyenlő mértékben terül szét a piacon, Hollywood számára egyik sem megoldás, mert még évek telhetnek el, mire eldől ez a kérdés. A köztes időben a studiók vezetőinek új bevételi forrásokat kell keresniük, és fel kell gyorsítaniuk a tartalmak interneten át történő biztosítását még akkor is, ha ezzel az Apple megerősödését segítik ezen a területen is.