Gyurkity Péter
Szupergyors akkumulátort mutatott be a Toshiba
Az akkumulátorok új generációját honosíthatja meg a cég számos területen új fejlesztésével, amely extrém körülmények között is biztonságos működést garantál és alig 5 perc alatt feltölthető.
A Toshiba közleményéből kiderül, hogy a Super Charge ion Battery (SCiB) névre keresztelt új technológia célja pontosan ez, vagyis a gyors feltöltés és biztonságos működés, amelynek révén a megoldás a kerékpároktól kezdve a hibrid autókon át a munkagépekig számos területen helytállhat. A cég elsősorban ipari rendszerekbe szánja a technológiát, ám nincs semmi akadálya annak, hogy a hétköznapokban használt egyszerűbb megoldásokban is felhasználják. Ráadásul ezúttal nem kell éveket várni az első példányok megjelenésére.
A hagyományos lítium-ion akkumulátorokat leváltani hivatott SCiB több fontos újítást is ígér. Első helyen említik, hogy jelentős mértékben megnő az élettartam, ezek a készülékek akár egy évtizedig is ugyanazt a teljesítményt nyújtják. Fokozott biztonság jellemző a megoldásra, emellett extrém körülmények között is jól üzemel, a feltöltés pedig alig 5 percet vesz igénybe, ilyen rövid idő alatt 90 százalékra tölthetjük fel az akkumulátort. Ahhoz, hogy mindezt elérjék, a Toshiba gyakorlatilag minden komponenst lecserélt, illetve új gyártástechnológiát alkalmaz a szerelés során.
Egy-egy modul tíz darab 4,2 Ah (amperóra) kapacitású egységnek ad otthont. A battery management system (BMS) folyamatosan ellenőrzi az egységek állapotát, a feszültséget, valamint a hőmérsékletet és aszerint igyekszik megosztani a "terhelést", hogy mely egységek szorulnak némi pihenőre. Így egy esetleges vészhelyzetben nagy biztonságot nyújt a készülék, a modul pedig akár -30 Celsius-fokos hidegben is megfelelően üzemel. Az élettartam a gyártó szerint több mint 10 év, a 90 százalékos feltöltöttség eléréséhez pedig a már említett 5 perc szükséges.
A Toshiba tervei szerint a megoldást az elektronikus kerékpároktól és motoroktól kezdve a hibrid autókon át számos ipari alkalmazásig felhasználhatják, akár targoncákról, akár komolyabb munkagépekről van szó. Szerepet kaphat még tartalékegységként vészhelyzetek elkerülésére, bár a legnagyobb reményeket a jelek szerint az új autókhoz fűzik. Az első példányok már márciusban felbukkanhatnak a piacon, az ár azonban még nem ismert.
A Toshiba közleményéből kiderül, hogy a Super Charge ion Battery (SCiB) névre keresztelt új technológia célja pontosan ez, vagyis a gyors feltöltés és biztonságos működés, amelynek révén a megoldás a kerékpároktól kezdve a hibrid autókon át a munkagépekig számos területen helytállhat. A cég elsősorban ipari rendszerekbe szánja a technológiát, ám nincs semmi akadálya annak, hogy a hétköznapokban használt egyszerűbb megoldásokban is felhasználják. Ráadásul ezúttal nem kell éveket várni az első példányok megjelenésére.
A hagyományos lítium-ion akkumulátorokat leváltani hivatott SCiB több fontos újítást is ígér. Első helyen említik, hogy jelentős mértékben megnő az élettartam, ezek a készülékek akár egy évtizedig is ugyanazt a teljesítményt nyújtják. Fokozott biztonság jellemző a megoldásra, emellett extrém körülmények között is jól üzemel, a feltöltés pedig alig 5 percet vesz igénybe, ilyen rövid idő alatt 90 százalékra tölthetjük fel az akkumulátort. Ahhoz, hogy mindezt elérjék, a Toshiba gyakorlatilag minden komponenst lecserélt, illetve új gyártástechnológiát alkalmaz a szerelés során.
Egy-egy modul tíz darab 4,2 Ah (amperóra) kapacitású egységnek ad otthont. A battery management system (BMS) folyamatosan ellenőrzi az egységek állapotát, a feszültséget, valamint a hőmérsékletet és aszerint igyekszik megosztani a "terhelést", hogy mely egységek szorulnak némi pihenőre. Így egy esetleges vészhelyzetben nagy biztonságot nyújt a készülék, a modul pedig akár -30 Celsius-fokos hidegben is megfelelően üzemel. Az élettartam a gyártó szerint több mint 10 év, a 90 százalékos feltöltöttség eléréséhez pedig a már említett 5 perc szükséges.
A Toshiba tervei szerint a megoldást az elektronikus kerékpároktól és motoroktól kezdve a hibrid autókon át számos ipari alkalmazásig felhasználhatják, akár targoncákról, akár komolyabb munkagépekről van szó. Szerepet kaphat még tartalékegységként vészhelyzetek elkerülésére, bár a legnagyobb reményeket a jelek szerint az új autókhoz fűzik. Az első példányok már márciusban felbukkanhatnak a piacon, az ár azonban még nem ismert.