Gyurkity Péter

Szupergyors akkumulátort mutatott be a Toshiba

Az akkumulátorok új generációját honosíthatja meg a cég számos területen új fejlesztésével, amely extrém körülmények között is biztonságos működést garantál és alig 5 perc alatt feltölthető.

A Toshiba közleményéből kiderül, hogy a Super Charge ion Battery (SCiB) névre keresztelt új technológia célja pontosan ez, vagyis a gyors feltöltés és biztonságos működés, amelynek révén a megoldás a kerékpároktól kezdve a hibrid autókon át a munkagépekig számos területen helytállhat. A cég elsősorban ipari rendszerekbe szánja a technológiát, ám nincs semmi akadálya annak, hogy a hétköznapokban használt egyszerűbb megoldásokban is felhasználják. Ráadásul ezúttal nem kell éveket várni az első példányok megjelenésére.

A hagyományos lítium-ion akkumulátorokat leváltani hivatott SCiB több fontos újítást is ígér. Első helyen említik, hogy jelentős mértékben megnő az élettartam, ezek a készülékek akár egy évtizedig is ugyanazt a teljesítményt nyújtják. Fokozott biztonság jellemző a megoldásra, emellett extrém körülmények között is jól üzemel, a feltöltés pedig alig 5 percet vesz igénybe, ilyen rövid idő alatt 90 százalékra tölthetjük fel az akkumulátort. Ahhoz, hogy mindezt elérjék, a Toshiba gyakorlatilag minden komponenst lecserélt, illetve új gyártástechnológiát alkalmaz a szerelés során.



Egy-egy modul tíz darab 4,2 Ah (amperóra) kapacitású egységnek ad otthont. A battery management system (BMS) folyamatosan ellenőrzi az egységek állapotát, a feszültséget, valamint a hőmérsékletet és aszerint igyekszik megosztani a "terhelést", hogy mely egységek szorulnak némi pihenőre. Így egy esetleges vészhelyzetben nagy biztonságot nyújt a készülék, a modul pedig akár -30 Celsius-fokos hidegben is megfelelően üzemel. Az élettartam a gyártó szerint több mint 10 év, a 90 százalékos feltöltöttség eléréséhez pedig a már említett 5 perc szükséges.

A Toshiba tervei szerint a megoldást az elektronikus kerékpároktól és motoroktól kezdve a hibrid autókon át számos ipari alkalmazásig felhasználhatják, akár targoncákról, akár komolyabb munkagépekről van szó. Szerepet kaphat még tartalékegységként vészhelyzetek elkerülésére, bár a legnagyobb reményeket a jelek szerint az új autókhoz fűzik. Az első példányok már márciusban felbukkanhatnak a piacon, az ár azonban még nem ismert.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #42
    "Atomerőmű közelében több a rákbeteg gyermek?
    MTI
    2007. 12. 09., 15:25 | Frissítve: 2007. december 9., vasárnap 15:32

    Több mint kétszerte gyakoribb a rákbetegség atomerőművek közelében élő gyermekeknél, mint erőműmentes területeken - állítja egy német tanulmány.

    A mainzi egyetem felmérése szerint az atomerőművek öt kilométeres körzetében 37 gyerekben alakult ki fehérvérűség vagy más rákbetegség 1980 és 2003 között, míg a távoli területeken azonos populációs jellemzők mellett 17-ben, azaz feleannyiban sem.

    A tanulmányt a Suddeutsche Zeitung című német lap hozta nyilvánosságra, és megszólaltatott egy névtelenségbe burkolózó szakértőt is, aki szerint a statisztikai adatok alapján az atomreaktoroktól még 50 kilométeres sugarú körben is fokozott a rákveszély gyermekekre nézve.

    A német környezetvédelmi miniszter közölte, hogy megvizsgálják a tanulmányt."
    link
  • Wittao #41
    Kicsit elkanyarodtunk az eredeti témától :)

    Amúgy meg nem az atomerőművekkel van gond, hanem a kiégett fűtöelemekkel, amik onnan kijönnek...

    Széneröműveknek meg csak annyi elönye van, hogy ott viszonylag koncentráltan meg lehet fogni a szennyeződéseket, szemben a több ezer rohangáló autóval. De Nexusnak valóban igaza van, hogy addig amíg nem megújulóból állítjuk elö a villamos energiát ezeknek az elektromos járgányoknak, addig csak adtunk a szarnak egy pofont :(
  • Akuma #40
    Végső sorban pedig megemlítem azt is, hogy a mai technikával olyan biztonsági szintet lehet előírni egy egy újjonan épülő atomerőműre, ami a legmagasabb mértékű biztonsági szempontokat is bőségesen teljesíti, azaz bőven a biztonsági szint alatt üzemelne. És még mindig az atomerőművek termelik magasan a legtöbb energiát, akármennyire is fáj.
  • Akuma #39
    Ideális pedig az lenne, ha minden adottságot kombinálni tudnánk és egyszerre használnánk fel a nap energiáját, a szél energiáját és ugyanakkor az energia tárolásáról is gondoskodnánk nagy teljesítményű akkumulátorok formájában...

    Költséges, de én ebben látom a jövőt.
  • Akuma #38
    Szóval Greenpeace-es vagy, de mégse, hiszen simán dobálóznál itt a szénerőművekkel... atomerőművet legfeljebb a viziermővek, szélerőművek és a napkollektorok fogják kisegíteni, nem felváltani, mert arra képtelenek lennének, tekinte a világ energia étvágyát...
    Másik oldalról pedig a teljesítmény igényt igyekeznek csökkenteni már régóta, energiatakarékos eszközök használvatával.

    Természetesen kis hazánkban nagy vizierőműről le lehet mondani, mint ahogy a kedvezőtlen szélviszonyok miatt a szélerőművekről is, viszont Nap azért süt ide is eléggé gyakran, szóval a napkollektor egy jó alternatíva lehetne.
  • L3zl13 #37
    Minek elfutni? A kasztni egész jó kis Faraday-kalitka.
    Olyan lenne töltőállomás, mint az atomata kocsimosó, csak vízsugár helyett villámok csapdosnák a kocsit. :D
  • L3zl13 #36
    "Milyen kábel (csatlakozó) bír ki 2000 Ampert?"

    Vastag, réz.
    De mivel autóakksiknál már eddig is hasonló áramerősségekkel dolgoztak...
    (Tekintve, hogy az indítómotor meghajtásakor nagyságrendileg hasonló ütemben merül le az akksi.)
    Persze egy pusztán elektromos autóhoz még ez a 200Ah is kevésnek tünik.
  • NEXUS6 #35
    Nem kell oda kábel! Jó lesz az ívben is, csak jó messze kell futni elötte!;D
  • albee12 #34
    Gondolom az emelőkosaras daru nem 4,2Ah-ás aksival mőködött, hanem minimum 200Ah-val. Ha azt is 5 perc alatt tölti fel akkor a töltőáram 2000-2500 Amper körül lesz. Milyen kábel (csatlakozó) bír ki 2000 Ampert?
  • aateks #33
    "az aksiknak az elensége a hideg. ezt hogy fogják megoldani" Globális felmelegedéssel :)