Berta Sándor
Az MI5 és az MI6 a neten keres új ügynököket
A Government Communications Headquarter (GCHQ) mellett a két talán legismertebb brit titkosszolgálat is különböző online és hirdetési módszerekkel toboroz új munkatársakat.
Az MI5 és az MI6 szervezetek célja a lépéssel nem csak az új ügynökök toborzása, hanem egy korszerű imázs kialakítása is. A külföldi hírszerzést folytató MI6 már 2005-ben elindította azt a weboldalát, amelyen nyomatékosan felhívta a látogatók és az érdeklődők figyelmét, hogy a munkának semmi köze nincs a James Bond filmekben látható ragyogáshoz és izgalmas kalandokhoz. A belföldön tevékenykedő MI5 a honlapján szintén igyekezett a tévhiteket és mítoszokat eloszlatni, mondván nem ölnek embereket és nem szerveznek merényleteket.
Az MI5 ráadásul az utcákra is kimerészkedett, hiszen például a londoni emeletes buszokon és sportlétesítmények női zuhanyzóiban is helyeztetett el toborzó reklámokat. A cél - nem titkoltan - a nők érdeklődésének felkeltése. Az MI6 pedig egy újságban adott fel egy "Protect your country. At your desk.", azaz védd meg az országodat, az asztalodnál szlogenű hirdetést a fiatal rendszergazdák és informatikusok megnyerésére.
Az online toborzási megoldás egyébként koránt sem egyedi, hiszen tavaly az amerikai tengerészgyalogság (USMC) fedezte fel az online toborzási lehetőségeket. Az USMC tavaly február óta saját profilt üzemeltet a MySpace.com-on és rövid időn belül csak ezen a közösségi oldalon 12 000 "rajongót" szerzett. A cél a 17 és a 24 év közötti fiatalemberek megszólítása volt. A Contact a Recruiter menüpont segítségével az első öt hónap alatt 430 érdeklődő jelentkezett, közülük az előzetes teszteken 170-en feleltek meg.
Más alternatív módszereket is alkalmaznak a szolgálatok: október végén számoltunk be arról, hogy videojátékokban elhelyezett felhívások útján toborozna alkalmazottakat a GCHQ. A Government Communications Headquarter cheltenhami központjában 5000 munkatársat foglalkoztat és szorosan együttműködik a belföldön tevékenykedő MI5 és a külföldön dolgozó MI6 brit titkosszolgálatokkal. A hirdetések a Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent, a Tom Clancy's Splinter Cell, az Enemy Territory: Quake Wars és a Need for Speed Carbon című játékokban helyezték el. A plakátokon például "Karrier a brit titkosszolgálatoknál" és más hasonló szlogenek szerepeltek.
Az MI5 és az MI6 szervezetek célja a lépéssel nem csak az új ügynökök toborzása, hanem egy korszerű imázs kialakítása is. A külföldi hírszerzést folytató MI6 már 2005-ben elindította azt a weboldalát, amelyen nyomatékosan felhívta a látogatók és az érdeklődők figyelmét, hogy a munkának semmi köze nincs a James Bond filmekben látható ragyogáshoz és izgalmas kalandokhoz. A belföldön tevékenykedő MI5 a honlapján szintén igyekezett a tévhiteket és mítoszokat eloszlatni, mondván nem ölnek embereket és nem szerveznek merényleteket.
Az MI5 ráadásul az utcákra is kimerészkedett, hiszen például a londoni emeletes buszokon és sportlétesítmények női zuhanyzóiban is helyeztetett el toborzó reklámokat. A cél - nem titkoltan - a nők érdeklődésének felkeltése. Az MI6 pedig egy újságban adott fel egy "Protect your country. At your desk.", azaz védd meg az országodat, az asztalodnál szlogenű hirdetést a fiatal rendszergazdák és informatikusok megnyerésére.
Az online toborzási megoldás egyébként koránt sem egyedi, hiszen tavaly az amerikai tengerészgyalogság (USMC) fedezte fel az online toborzási lehetőségeket. Az USMC tavaly február óta saját profilt üzemeltet a MySpace.com-on és rövid időn belül csak ezen a közösségi oldalon 12 000 "rajongót" szerzett. A cél a 17 és a 24 év közötti fiatalemberek megszólítása volt. A Contact a Recruiter menüpont segítségével az első öt hónap alatt 430 érdeklődő jelentkezett, közülük az előzetes teszteken 170-en feleltek meg.
Más alternatív módszereket is alkalmaznak a szolgálatok: október végén számoltunk be arról, hogy videojátékokban elhelyezett felhívások útján toborozna alkalmazottakat a GCHQ. A Government Communications Headquarter cheltenhami központjában 5000 munkatársat foglalkoztat és szorosan együttműködik a belföldön tevékenykedő MI5 és a külföldön dolgozó MI6 brit titkosszolgálatokkal. A hirdetések a Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent, a Tom Clancy's Splinter Cell, az Enemy Territory: Quake Wars és a Need for Speed Carbon című játékokban helyezték el. A plakátokon például "Karrier a brit titkosszolgálatoknál" és más hasonló szlogenek szerepeltek.