Gyurkity Péter
Webalapú platformmal újít a Napster
A Napster új megoldással szeretne minél több előfizetőre szert tenni. A webalapú platform révén már nincs szükség a szoftver letöltésére, az internetelérésen keresztül bárhonnan elérhetjük a zenei adatbázist.
Az egykori forradalmár napjainkra igencsak visszaszorult, igaz az előfizetéses rendszerre történő átállás után elértek némi sikert. A regisztrált felhasználók száma jelenleg 770 ezer körül alakul, amely azonban igencsak elmarad a régi napok dicsőségétől. Ezen szeretne most változtatni a cég, amely a tartalmak elérését könnyíti meg, feleslegessé téve saját kliens szoftverét.
Ezt az új webalapú platform segítségével valósítanák meg, amely lehetővé teszi az előfizetőknek, hogy a zenei adatbázist bárhonnan, pusztán az internetelérésen keresztül, mindenféle kliens szoftver telepítése nélkül elérjék. Jelenleg ugyanis ez csak abban az esetben lehetséges, ha a célgépen megtalálható a zenebolt saját szoftvere. Ugyanezt a megoldást használja az Apple is, amelynek iTunes platformja uralja az online zenei piacot. Ez természetesen csak az első lépés, mivel a változtatás egyéb következményeket vonhat maga után.
Christopher Allen, a Napster ügyvezető igazgatója azon reményének adott hangot, miszerint a jövőben számos cég integrálja majd szolgáltatásukat a különböző internetes megoldásokba, illetve hordozható eszközökbe - a kliens szoftver igénye nélkül ugyanis ez is leegyszerűsödik. Erre szüksége is van a cégnek, amennyiben terjeszkedni akar, hiszen eddig nem sok sikert arattak az iTunes árnyékában. Igaz, ennek okát a szakértők egy része az előfizetési modellben véli megtalálni.
Szemben az Apple modelljével, amely az egyes zeneszámok és albumok után kéri a díjat, a Napster havi előfizetésre épül. 10 és 15 dollár közötti havi díjért cserébe a felhasználók korlátlan számú tartalmat tölthetnek le, illetve streamelhetnek, kiegészítve ezzel saját gyűjteményüket. Ez a megoldás eddig nem bizonyult túl népszerűnek, ám jövőre fellendülhet a forgalom, miután egyre több kiadó hajlandó a másolásvédelem nélkülöző MP3-formátummal foglalkozni. Ebben reménykedik a Napster is, amely szerint egy év múlva már az MP3 lesz az alapvető formátum az előfizetéses online zenében.
Az egykori forradalmár napjainkra igencsak visszaszorult, igaz az előfizetéses rendszerre történő átállás után elértek némi sikert. A regisztrált felhasználók száma jelenleg 770 ezer körül alakul, amely azonban igencsak elmarad a régi napok dicsőségétől. Ezen szeretne most változtatni a cég, amely a tartalmak elérését könnyíti meg, feleslegessé téve saját kliens szoftverét.
Ezt az új webalapú platform segítségével valósítanák meg, amely lehetővé teszi az előfizetőknek, hogy a zenei adatbázist bárhonnan, pusztán az internetelérésen keresztül, mindenféle kliens szoftver telepítése nélkül elérjék. Jelenleg ugyanis ez csak abban az esetben lehetséges, ha a célgépen megtalálható a zenebolt saját szoftvere. Ugyanezt a megoldást használja az Apple is, amelynek iTunes platformja uralja az online zenei piacot. Ez természetesen csak az első lépés, mivel a változtatás egyéb következményeket vonhat maga után.
Christopher Allen, a Napster ügyvezető igazgatója azon reményének adott hangot, miszerint a jövőben számos cég integrálja majd szolgáltatásukat a különböző internetes megoldásokba, illetve hordozható eszközökbe - a kliens szoftver igénye nélkül ugyanis ez is leegyszerűsödik. Erre szüksége is van a cégnek, amennyiben terjeszkedni akar, hiszen eddig nem sok sikert arattak az iTunes árnyékában. Igaz, ennek okát a szakértők egy része az előfizetési modellben véli megtalálni.
Szemben az Apple modelljével, amely az egyes zeneszámok és albumok után kéri a díjat, a Napster havi előfizetésre épül. 10 és 15 dollár közötti havi díjért cserébe a felhasználók korlátlan számú tartalmat tölthetnek le, illetve streamelhetnek, kiegészítve ezzel saját gyűjteményüket. Ez a megoldás eddig nem bizonyult túl népszerűnek, ám jövőre fellendülhet a forgalom, miután egyre több kiadó hajlandó a másolásvédelem nélkülöző MP3-formátummal foglalkozni. Ebben reménykedik a Napster is, amely szerint egy év múlva már az MP3 lesz az alapvető formátum az előfizetéses online zenében.