Gyurkity Péter
Körvonalazódnak a BitTorrent üzleti tervei
Napjaink első számú fájlcserélő hálózatának megalkotói készen állnak a következő lépésre az üzleti világ meghódítása felé vezető úton. A BitTorrent streaming szolgáltatást kínál cégeknek, amely csökkentené a költségeket.
A BitTorrent DNA névre keresztelt üzleti platform a már megszokott módon működik, vagyis a különböző tartalmakat az összes éppen azokat letöltő kliens megosztja egymással, a letöltés mellett tehát automatikusan megindul a már meglévő adatok feltöltése is. Ezúttal azonban az üzleti alapú streaming szolgáltatásokat hivatott helyettesíteni a hálózat, mégpedig olyan módon, amely a BitTorrent állítása szerint kényelmesebb és főleg olcsóbb lesz a jelenlegi megoldásoknál.
A cég tehát lényegében a már évek óta meglévő technológiát szeretné rásózni a vállalatokra, ami eddig nem volt könnyű, hiszen a kiszemelt célközönség általában a kalózmásolatokkal és a szerzői jog megsértésével azonosította a fájlcserélést. Most azonban megtörni látszik a jég, hiszen hosszú idő után végre nagyvállalati körökben is szóba állnak a céggel, igaz ehhez az kellett, hogy kiegyezzenek a zeneiparral és kezet rázzanak a RIAA-val és társaival. Ezt élénk ellenállás fogadta fájlcserélő körökben, ám a cég csakis így válthatja valóra terveit.
Az első partner már meg is van, ez pedig a Brightcove. A név önmagában talán nem mond sokat, ám ez a cég olyan nagyvállalatok tartalmainak streamelését végzi, mint a CBS, a Fox Entertainment Group, az MTV Networks és a New York Times. A jövőben ugyanezen tartalmakat a BitTorrent hálózatán keresztül terjesztik majd, ezzel reményeik szerint javul a sebesség és csökkennek a költségek, amelyek jelenleg a legtöbb esetben 20 centet jelentenek óránként. Ez a legtöbb szereplő számára veszteséget jelent, mivel - legalábbis a BitTorrent vezetése szerint - a reklámokból származó bevételek nem fedezik ezt az összeget.
A platform természetesen nem ingyenes, arról azonban nem esik szó, hogy a megoldást pontosan milyen áron szerezhetik be a potenciális partnerek - ez nyilván cégről cégre változhat.
A BitTorrent DNA névre keresztelt üzleti platform a már megszokott módon működik, vagyis a különböző tartalmakat az összes éppen azokat letöltő kliens megosztja egymással, a letöltés mellett tehát automatikusan megindul a már meglévő adatok feltöltése is. Ezúttal azonban az üzleti alapú streaming szolgáltatásokat hivatott helyettesíteni a hálózat, mégpedig olyan módon, amely a BitTorrent állítása szerint kényelmesebb és főleg olcsóbb lesz a jelenlegi megoldásoknál.
A cég tehát lényegében a már évek óta meglévő technológiát szeretné rásózni a vállalatokra, ami eddig nem volt könnyű, hiszen a kiszemelt célközönség általában a kalózmásolatokkal és a szerzői jog megsértésével azonosította a fájlcserélést. Most azonban megtörni látszik a jég, hiszen hosszú idő után végre nagyvállalati körökben is szóba állnak a céggel, igaz ehhez az kellett, hogy kiegyezzenek a zeneiparral és kezet rázzanak a RIAA-val és társaival. Ezt élénk ellenállás fogadta fájlcserélő körökben, ám a cég csakis így válthatja valóra terveit.
Az első partner már meg is van, ez pedig a Brightcove. A név önmagában talán nem mond sokat, ám ez a cég olyan nagyvállalatok tartalmainak streamelését végzi, mint a CBS, a Fox Entertainment Group, az MTV Networks és a New York Times. A jövőben ugyanezen tartalmakat a BitTorrent hálózatán keresztül terjesztik majd, ezzel reményeik szerint javul a sebesség és csökkennek a költségek, amelyek jelenleg a legtöbb esetben 20 centet jelentenek óránként. Ez a legtöbb szereplő számára veszteséget jelent, mivel - legalábbis a BitTorrent vezetése szerint - a reklámokból származó bevételek nem fedezik ezt az összeget.
A platform természetesen nem ingyenes, arról azonban nem esik szó, hogy a megoldást pontosan milyen áron szerezhetik be a potenciális partnerek - ez nyilván cégről cégre változhat.