Dojcsák Dániel
Blokkolhatatlan online hirdetések lesznek idehaza
Bemutatta teljesen megújult hirdetés-kiszolgáló programját, az AdServer Next Generationt az Adverticum, akik közel 400 hazai portálon havi 12 milliárd hirdetés megjelenését bonyolítják. Az új rendszer egyszerűbb kezelőfelületet, testreszabhatóságot és gyorsabb kiszolgálást ígér a partnereknek, illetve blokkolhatatlan hirdetésekkel sokkolja a reklámkerülőket.
Az online hirdetési piac még az annak alapjául szolgáló tartalomiparnál is jóval gyorsabban fejlődik, bár van is mit behoznia, ha szeretné kiaknázni a klasszikus médiumokhoz képesti előnyét. Az Adverticum, a legnagyobb hazai hirdetés-kiszolgáló rendszer 2002. óta szolgálja az online médiapiacot, s igaz hogy azóta minden oldalról toldozgatták - foltozgatták, de eljött az ideje egy teljes felület és magcserének. A legfontosabb újdonság talán az, hogy a korábban egybegyúrt Adserver mag és az adminisztrációs felület különválik, így a frontend alkalmazások és funkciók sokkal dinamikusabbá válnak, egyszerűbben testreszabhatóak bármely ügyfél kívánságai szerint. Sőt egy szabványos felületen keresztül a regisztrált fejlesztők saját alkalmazásokat (API) is írhatnak az új felülethez.
Már a mostani fejlesztésben is elérhetőek új formátumok, igaz csak a riportkészítés szintjén (XHTML, PDF, XML..stb) választható ki a legkedvesebb felület. Ugyanakkor a fejlesztőktől megtudtuk, hogy képesek bármely új formátum befogadására: igény esetén, akár a Microsoft által terjeszteni próbált flash-konkurens megoldás is implementálható. Egyelőre viszont az egyedi igényeket különböző templatek segítségével ültetik be, mint például a lenyíló- vagy a videókreatívokat.
A fejlesztés célja, hogy a korábbinál még pontosabb, még részletesebb statisztikák készülhessen és még célzottabban lehessen eljuttatni az reklámüzenetet a megfelelő látogatókhoz. Az online hirdetés kezdeti idejében egy mennyiségi (kvantitatív) szemlélet hódított, ami arra gyúrt, hogy nagyon olcsón nagyon sok emberhez el lehet juttatni üzenetet, míg a mai szemlélet az, hogy minden felhasználót érdeklődésének és attitűdjének megfelelően szólítsanak meg a hirdetések. Ehhez viszont pontos mérések és jól tervezhető kampányok szükségesek.
Ahogy a Webaudittal kapcsolatos írásunkból is kiderült, a mai internet-felhasználó szinte minden egyes lépése rögzítve van, ma már lehet tudni a látogatókról, hogy mennyi idősek, honnan jöttek, milyen végzettségűek. Az Adverticum is igyekszik tartani a lépést, így az ő rendszerük is cookie-k (süti) alapján azonosít minden látogatót. Az új rendszerben lehetségessé válik az is, hogy ne csak az legyen regisztrálva, ha valaki rákattint egy hirdetésre, hanem az is, ha látott egy bannert és napokkal később magától eszébe jut a reklámozott termék, és felkeresi a weboldalát. Manapság már nem meglepő, hogy egy kampányt tervező és kivitelező ügynökség számára látható, hogy "kik" nézték a hirdetés megjelenésekor az oldalt, milyen egyéb oldalakon találkozhatnak még ugyanezek az emberek a kampány más elemeivel, stb.
Habár a sajtótájékoztatón úgy tűnt, hogy ők is szeretnének a Webaudithoz hasonló statisztikákhoz jutni, egyelőre erről szó sem lehet, hiszen nem kezelhetnek személyes adatokat egykönnyen. Az iWiW-en belül például szolgáltathatnak személyre szabott hirdetéseket, de ott is csak annyira érintkezhetnek ezekkel az adatokkal, hogy a hirdető kívánságának megfelelő paraméterekkel rendelkező felhasználó elé prezentálják a megjelenést, de adatok kinyerésére még statisztikai céllal sincs lehetőségük. Úgy tűnik, az online világon belüli személyiségi jogok egyre cifrább problémákat szülnek és minden érintett szereplőnek kényesen ügyelnie kell arra, hogy a visszaélés halvány árnyéka se vetüljön rájuk, különben rájuk húzzák a vizes lepedőt.
Az Adverticum új terméke nem egy éles váltás, hanem az azt felépítő modulok cserefolyamatának kezdete. Egyelőre a magrendszer és a "riport" modul került frissítésre, de előreláthatólag december 31-ig a partnereik még a régi felületet használják élesben. A tesztelés viszont heteken belül elkezdődik, az áttérés pedig fokozatos lesz. Amennyiben a tesztek sikeresek, akkor az új adminisztrációs felület kizárólagos jogot kap, vége a párhuzamos működésnek és kezdődhet a kiszolgáló szerver működésének átalakítása is. A teljes folyamat akár éveket is igénybe vehet, de a fejlesztők szerint a dinamikus megoldás lehetőséget ad arra, hogy a jövő változatos kihívásainak is megfeleljen.
Az egyik jósága a fejlesztéseknek, hogy akár mikro-hirdetők is csatlakozhatnak a rendszerhez, azaz akár pár napos vagy pártízezer forintos kampányok is könnyen létrehozhatóak lesznek komolyabb erőfeszítések és bürokrácia nélkül. A modellt valószínűleg a Google hirdetési rendszeréből irigyelték meg, ahol akár otthonról néhány kattintással is összehozható keresőszavas hirdetési program, legyen az milliós vagy párszáz forintos tétel. Az itthon jelenleg egyeduralkodó Adverticum ezen lépése viszont kedvezhet a kis és középvállalkozói szektornak, hiszen a folyamatok bonyolultsága és a nem elég precíz targetálás eddig visszatarthatta őket.
A netezők számára a szervezeti újításoknál jóval figyelemreméltóbb újdonság lesz az, hogy az Adverticum felveszi a kesztyűt az Adblockerekkel (a hirdetések megjelenését megakadályozó szoftverek) szemben. Pónya Pétertől, az Adverticum egyik fejlesztőjétől megtudtuk, hogy a módszer alapelve egy szájtonként egyedileg telepített proxyként viselkedő modul lesz. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a hirdetések nem az eddig megszokott adverticum domainekre hivatkozik majd, hanem a szájton belül, az ottani tartalmakkal szinte azonos címre. (Tehát mondjuk "sg.hu/kep21/kep.jpg" a tartalom és sg.hu/kep22.swf a hirdetés).
Ezzel viszont még nincs vége, hiszen ez csak megnehezítené az Adblockerek konfigurálását, hiszen szájtonként kellene beállítani, de egy bonyolult matematikai alapokon nyugvó algoritmus gondoskodik arról, hogy ne legyen lehetséges, legalábbis ne érje meg sakkozni folyamatosan a hivatkozásokkal. A dolog hátránya, hogy minden portálnak külön konfigurálni kell, illetve az egyedi látogatók mérése ezzel a módszerrel nem lehetséges globálisan, csakis szájtonként, illetve az összesítéseknél lehet kiszámolni a teljes értékeket. Ez utóbbi az ügynökségek számára plusz macera lesz, a tartalomszolgáltatók közül a nagyobbak viszont üdvözölni fogják a helyzetet, hiszen náluk már komolyan érezhető a blokkolt hirdetések és a letöltött oldalak közti volumen különbsége.
Az online hirdetési piac még az annak alapjául szolgáló tartalomiparnál is jóval gyorsabban fejlődik, bár van is mit behoznia, ha szeretné kiaknázni a klasszikus médiumokhoz képesti előnyét. Az Adverticum, a legnagyobb hazai hirdetés-kiszolgáló rendszer 2002. óta szolgálja az online médiapiacot, s igaz hogy azóta minden oldalról toldozgatták - foltozgatták, de eljött az ideje egy teljes felület és magcserének. A legfontosabb újdonság talán az, hogy a korábban egybegyúrt Adserver mag és az adminisztrációs felület különválik, így a frontend alkalmazások és funkciók sokkal dinamikusabbá válnak, egyszerűbben testreszabhatóak bármely ügyfél kívánságai szerint. Sőt egy szabványos felületen keresztül a regisztrált fejlesztők saját alkalmazásokat (API) is írhatnak az új felülethez.
Már a mostani fejlesztésben is elérhetőek új formátumok, igaz csak a riportkészítés szintjén (XHTML, PDF, XML..stb) választható ki a legkedvesebb felület. Ugyanakkor a fejlesztőktől megtudtuk, hogy képesek bármely új formátum befogadására: igény esetén, akár a Microsoft által terjeszteni próbált flash-konkurens megoldás is implementálható. Egyelőre viszont az egyedi igényeket különböző templatek segítségével ültetik be, mint például a lenyíló- vagy a videókreatívokat.
A fejlesztés célja, hogy a korábbinál még pontosabb, még részletesebb statisztikák készülhessen és még célzottabban lehessen eljuttatni az reklámüzenetet a megfelelő látogatókhoz. Az online hirdetés kezdeti idejében egy mennyiségi (kvantitatív) szemlélet hódított, ami arra gyúrt, hogy nagyon olcsón nagyon sok emberhez el lehet juttatni üzenetet, míg a mai szemlélet az, hogy minden felhasználót érdeklődésének és attitűdjének megfelelően szólítsanak meg a hirdetések. Ehhez viszont pontos mérések és jól tervezhető kampányok szükségesek.
Ahogy a Webaudittal kapcsolatos írásunkból is kiderült, a mai internet-felhasználó szinte minden egyes lépése rögzítve van, ma már lehet tudni a látogatókról, hogy mennyi idősek, honnan jöttek, milyen végzettségűek. Az Adverticum is igyekszik tartani a lépést, így az ő rendszerük is cookie-k (süti) alapján azonosít minden látogatót. Az új rendszerben lehetségessé válik az is, hogy ne csak az legyen regisztrálva, ha valaki rákattint egy hirdetésre, hanem az is, ha látott egy bannert és napokkal később magától eszébe jut a reklámozott termék, és felkeresi a weboldalát. Manapság már nem meglepő, hogy egy kampányt tervező és kivitelező ügynökség számára látható, hogy "kik" nézték a hirdetés megjelenésekor az oldalt, milyen egyéb oldalakon találkozhatnak még ugyanezek az emberek a kampány más elemeivel, stb.
Habár a sajtótájékoztatón úgy tűnt, hogy ők is szeretnének a Webaudithoz hasonló statisztikákhoz jutni, egyelőre erről szó sem lehet, hiszen nem kezelhetnek személyes adatokat egykönnyen. Az iWiW-en belül például szolgáltathatnak személyre szabott hirdetéseket, de ott is csak annyira érintkezhetnek ezekkel az adatokkal, hogy a hirdető kívánságának megfelelő paraméterekkel rendelkező felhasználó elé prezentálják a megjelenést, de adatok kinyerésére még statisztikai céllal sincs lehetőségük. Úgy tűnik, az online világon belüli személyiségi jogok egyre cifrább problémákat szülnek és minden érintett szereplőnek kényesen ügyelnie kell arra, hogy a visszaélés halvány árnyéka se vetüljön rájuk, különben rájuk húzzák a vizes lepedőt.
Az Adverticum új terméke nem egy éles váltás, hanem az azt felépítő modulok cserefolyamatának kezdete. Egyelőre a magrendszer és a "riport" modul került frissítésre, de előreláthatólag december 31-ig a partnereik még a régi felületet használják élesben. A tesztelés viszont heteken belül elkezdődik, az áttérés pedig fokozatos lesz. Amennyiben a tesztek sikeresek, akkor az új adminisztrációs felület kizárólagos jogot kap, vége a párhuzamos működésnek és kezdődhet a kiszolgáló szerver működésének átalakítása is. A teljes folyamat akár éveket is igénybe vehet, de a fejlesztők szerint a dinamikus megoldás lehetőséget ad arra, hogy a jövő változatos kihívásainak is megfeleljen.
Az egyik jósága a fejlesztéseknek, hogy akár mikro-hirdetők is csatlakozhatnak a rendszerhez, azaz akár pár napos vagy pártízezer forintos kampányok is könnyen létrehozhatóak lesznek komolyabb erőfeszítések és bürokrácia nélkül. A modellt valószínűleg a Google hirdetési rendszeréből irigyelték meg, ahol akár otthonról néhány kattintással is összehozható keresőszavas hirdetési program, legyen az milliós vagy párszáz forintos tétel. Az itthon jelenleg egyeduralkodó Adverticum ezen lépése viszont kedvezhet a kis és középvállalkozói szektornak, hiszen a folyamatok bonyolultsága és a nem elég precíz targetálás eddig visszatarthatta őket.
A netezők számára a szervezeti újításoknál jóval figyelemreméltóbb újdonság lesz az, hogy az Adverticum felveszi a kesztyűt az Adblockerekkel (a hirdetések megjelenését megakadályozó szoftverek) szemben. Pónya Pétertől, az Adverticum egyik fejlesztőjétől megtudtuk, hogy a módszer alapelve egy szájtonként egyedileg telepített proxyként viselkedő modul lesz. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a hirdetések nem az eddig megszokott adverticum domainekre hivatkozik majd, hanem a szájton belül, az ottani tartalmakkal szinte azonos címre. (Tehát mondjuk "sg.hu/kep21/kep.jpg" a tartalom és sg.hu/kep22.swf a hirdetés).
Ezzel viszont még nincs vége, hiszen ez csak megnehezítené az Adblockerek konfigurálását, hiszen szájtonként kellene beállítani, de egy bonyolult matematikai alapokon nyugvó algoritmus gondoskodik arról, hogy ne legyen lehetséges, legalábbis ne érje meg sakkozni folyamatosan a hivatkozásokkal. A dolog hátránya, hogy minden portálnak külön konfigurálni kell, illetve az egyedi látogatók mérése ezzel a módszerrel nem lehetséges globálisan, csakis szájtonként, illetve az összesítéseknél lehet kiszámolni a teljes értékeket. Ez utóbbi az ügynökségek számára plusz macera lesz, a tartalomszolgáltatók közül a nagyobbak viszont üdvözölni fogják a helyzetet, hiszen náluk már komolyan érezhető a blokkolt hirdetések és a letöltött oldalak közti volumen különbsége.