Berta Sándor
Az érzelmekre is reagálnának a mobiltelefonok
Az Intel szakemberei olyan szoftvert fejlesztettek ki, amely érzékeli a mobiltelefonok tulajdonosainak aktuális érzelmi állapotát és ha kell, meg is szakítja a beszélgetést.
A program a fejlesztők szerint minden érzelmi helyzetet képes felismerni, legyen szó örömről, bánatról, dühről vagy éppen bizonytalanságról. Ezenkívül az alkalmazás azt is jelzi, hogy az adott beszélgetőpartner jelen van-e, figyel-e a másik félre. Ahhoz, hogy a szoftver képes legyen az emberi reakciók elemzésére, a Tanzeem Choudhury fejlesztő által vezetett csoport 24 hallgatót látott el különböző készülékekkel. A kutatók kilenc hónapon keresztül gyűjtötték a beszélgetéseket és azok adatait. Nemcsak a szavakat jegyezték fel, de más jellemzőket is, mint például a hangerőt, a hangmagasságot és a beszéd gyorsaságát. Emellett kérdőívek segítségével további információkat is gyűjtöttek az egyes személyekről.
A szakemberek abból indultak ki, hogy másképpen beszél valaki egy hivatalban vagy a főnökével, mint a kedvesével vagy a boltban. Megfigyelhető az is, hogy egyes beszélgetések folyamatosak, mások vontatottak.
Ezenkívül fontos az is, hogy valódi információcseréről van-e szó vagy csak egyszerű csevejről. Az alkalmazott szavak és hangsúlyok, valamint a hangerő segítségével következtetni lehet az adott ember lelki, érzelmi állapotára. A program is ezekre a jellemzőkre figyel, így pontosan tudja, hogy a telefonáló mikor örül, dühös, izgatott vagy szomorú.
A problémát az jelenti, hogy a jelenlegi mobiltelefonok nem rendelkeznek akkora tárolókapacitással, ami lehetővé tenné a beszélgetések valós idejű rögzítését és elemzését. Ezenkívül a szoftver tökéletesítésre szorul. "Soha semmire nem szabad nemet mondanunk, de egyelőre még elképzelhetetlen a számomra, hogy egy ilyen funkció elterjedhet a mobil készülékekben. Ráadásul abban sem vagyok biztos, hogy az emberek szeretnék, ha mérnék az érzelmi állapotukat" - reagált a fejlesztésre Eva Maria Ritter, az VATM távközlési szolgáltatói szövetség munkatársa.
A program a fejlesztők szerint minden érzelmi helyzetet képes felismerni, legyen szó örömről, bánatról, dühről vagy éppen bizonytalanságról. Ezenkívül az alkalmazás azt is jelzi, hogy az adott beszélgetőpartner jelen van-e, figyel-e a másik félre. Ahhoz, hogy a szoftver képes legyen az emberi reakciók elemzésére, a Tanzeem Choudhury fejlesztő által vezetett csoport 24 hallgatót látott el különböző készülékekkel. A kutatók kilenc hónapon keresztül gyűjtötték a beszélgetéseket és azok adatait. Nemcsak a szavakat jegyezték fel, de más jellemzőket is, mint például a hangerőt, a hangmagasságot és a beszéd gyorsaságát. Emellett kérdőívek segítségével további információkat is gyűjtöttek az egyes személyekről.
A szakemberek abból indultak ki, hogy másképpen beszél valaki egy hivatalban vagy a főnökével, mint a kedvesével vagy a boltban. Megfigyelhető az is, hogy egyes beszélgetések folyamatosak, mások vontatottak.
Ezenkívül fontos az is, hogy valódi információcseréről van-e szó vagy csak egyszerű csevejről. Az alkalmazott szavak és hangsúlyok, valamint a hangerő segítségével következtetni lehet az adott ember lelki, érzelmi állapotára. A program is ezekre a jellemzőkre figyel, így pontosan tudja, hogy a telefonáló mikor örül, dühös, izgatott vagy szomorú.
A problémát az jelenti, hogy a jelenlegi mobiltelefonok nem rendelkeznek akkora tárolókapacitással, ami lehetővé tenné a beszélgetések valós idejű rögzítését és elemzését. Ezenkívül a szoftver tökéletesítésre szorul. "Soha semmire nem szabad nemet mondanunk, de egyelőre még elképzelhetetlen a számomra, hogy egy ilyen funkció elterjedhet a mobil készülékekben. Ráadásul abban sem vagyok biztos, hogy az emberek szeretnék, ha mérnék az érzelmi állapotukat" - reagált a fejlesztésre Eva Maria Ritter, az VATM távközlési szolgáltatói szövetség munkatársa.