Berta Sándor

Itt a 3D-s web, a SpaceTime

Egy New York-i cég hasonló nevű ingyenes böngészője a weboldalakat és a keresési találatokat szabadon lebegő objektumokként jeleníti meg.

Az objektumokat a 3D-s térben át lehet lapozni, rendszerezni lehet őket és keresni, navigálni lehet közöttük. A grafikus megjelenés szinte egy FPS-re emlékeztet, az ember gyakorlatilag egy virtuális térben közlekedhet. A SpaceTime használói egyszerűen "átrepülhetnek" az objektumok között, mehetnek jobbra vagy balra, le és fel, nagyíthatják az egyes oldalakat és azok tartalmát. "A SpaceTime azért különösen érdekes, mert amit látunk, az mindig újra felépül - éppen úgy, mint egy játékban, ahol a játékos bármilyen pozícióba kerülhet" - jelentette ki Edward Bakhash, a SpaceTime vezetője.

Az már a Vista használatkor kiderült, hogy a 3D-s megjelenítés nem újdonság, a Mac OS X új verzióját hasonló effektekkel látják el, például a Time Machine mentési programban és a Stacks nevű asztali szervezési segédszoftverben. Bakhash szerint a SpaceTime azért más, mert nem az operációs rendszerbe van beágyazva és emiatt egy sokkal dinamikusabb navigációt tesz lehetővé a felhasználók számára. A szoftver hó eleji bemutatása sikeres volt, amit az első hét nap 100 000-es letöltési száma is bizonyít.


A cél a meglévő számítógépek grafikus erőforrásainak eddiginél nagyobb mértékű kihasználása. Így a videokártyák már nemcsak a játékokban kapnak szerepet és nem csak a valósághű megjelenítésért felelnek. A szoftver egyaránt futtatható Windows XP és Windows Vista alatt, használatához 512 megabájt memória és 128 megabájt videomemória szükséges. A böngésző munkába állításával kisebb teljesítményű számítógépeken is lehet próbálkozni, azonban akkor nem működik tökéletesen.

A program elindításakor egy címlista tűnik fel, majd a képernyő felső részén egy keresőmező ugyanúgy, mint a Firefoxnál és az Internet Explorernél. A felhasználó maga döntheti el, hogy melyik keresőt (Google, Yahoo, Flickr, eBay stb.) használja. A weboldalakat és a keresési találatokat a szoftver a képernyő közepén lebegve jeleníti meg. A képernyő alsó felén egy kétdimenziós időrendi lista látható a már meglátogatott oldalakról és a keresett kifejezésekről.


A SpaceTime használata valóban erőforrás-igényes, ugyanis egy kereséskor azonnal tizenegy ablak nyílik meg. Az elsőben van a találati lista, a többi tízben pedig az első hivatkozások. Bakhash elmondta, hogy ez azért van így, mert a hagyományos böngészőkkel nagyon időigényes az összes link megnyitása, állandóan nyomkodni kell a Vissza gombot vagy külön ablakokat kell megnyitni, így viszont a felhasználó mindent azonnal lát és mindez gyorsan történik. Az eBayen való kutatáskor azonban ez nem áll fent, ott csak a fotók jelennek meg, amelyeket nagyíthatunk.

A fejlesztők közlése szerint a szoftver fejlesztése nyolc éven át tartott. A SpaceTime alapja egy már szabadalmaztatott technológia, amellyel egyszerre több mint hatvan oldalt és képet lehet megnyitni. A szakemberek kifejlesztettek egy rendszert is, amely megakadályozza a grafikus chipek túlterhelését, ezenkívül megalkottak egy felismerési rutint, amely arról tájékoztatja a felhasználót, hogy mit lát meg legközelebb, ha a 3D-s környezetben dolgozik tovább. A program előnye továbbá, hogy az egyes megnyitott ablakokat nem kicsinyíti le, ez ugyanis a 3D-s megjelenítés miatt nem szükséges.


A megoldások ellenére sok szakember kétségbe vonja, hogy a SpaceTime sikeres és népszerű lesz. Andries van Dam, a Brown Egyetem informatika professzora például abban látja a problémát, hogy az emberek azért nem fogják használni böngészés közben a 3D-s környezetet, mert úgy érzik feltartja őket, az idejüket vesztegetik vele. Csak akkor fognak örülni egy ilyen technikának, ha az felgyorsítja a tevékenységüket. A kutató ilyen 3D-s felülettel pedig még nem találkozott. "Számos felmérést végeztünk, a legkülönbözőbb korosztályok tagjai között. Minden résztvevő, különösen a játékosok élvezték a böngésző használatát" - védekezett Edward Bakhash.

A fejlesztők nem ülnek a babérjaikon, további funkciókkal (RSS-hírolvasó, kibővített kutatási és keresési találati összehasonlítási lehetőségek stb.) akarják ellátni a programot, emellett a szoftver új verziója már képes lesz megjegyezni a 3D-s pozíciókat, így minden ablak a helyén maradhat. Mindenesetre a projekt ígéretes és amennyiben a SpaceTime elterjed, a böngészés játékos folyamattá válhat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • eto demerzel #39
    a leopardrol beszelsz. talan a time machine-re gondolsz?
  • M0rph3u5 #38
    (sorry, ha már említették)ha vki nem tudná, létezik olyan, h TÉR-EGÉR. Ez való 3d-s tartalmak böngészésére... én használtam, elég jó, ha 3D-ben akarsz "utazni"...
  • ssdb #37
    a jövő elérkezett...
  • Mike at home #36
    ez miért jó?
  • BandiG #35
    Hülye! A leopard az OSX új verziója, amiben hasonló technológia van, csak ott másra használják és még értelme is van.
  • Dj Faustus #34
    "romlik. ettől függetlenül valószínűleg idővel ez is orvosolt téma lesz"
    Ez nem orvosolható. ;) Ha információt veszítesz az elvesződik.

    "pl. pont azért halt ki mert mindent a nulláról kellett benne elkezdeni"
    Lásd az Indexes cikket a Virtualplazaról. Pont azért hal(t) ki mert nem volt széles körben rá szükség.

    "még mindig külön áll egymástól a web és a multimédia"
    Mert a web alapvetően információközlő médium, nem színes-szagos izgő-mozgó reklámtábla - mint azt a böngészőgyártók és a kereskedelmi manók kitalálták a kilencvenes évek közepén. Ez sok aspektusban visszavág - lásd a bejáratott nyomdai módszerek, a de facto szabványok, az ergonómia, a használhatóság, és az akadálymentesítés előretörését.
  • duke #33
    Szerintem jo jatek,es egy gyenge gepen is eleg jo megy.(geforce 2 , 1.5ghz proci)
    jol nez ki egy weblap oldalrol srehen nezve,csak kar hogy ilyenkor nem lehet rakatintani,semmire,csak 2d-s modban
  • Mice #32
    "A szöveges/képi információk közlésében nincs hatalmas változás."
    a klasszikus szövegeknél talán nem, de azért a reklámfeliratok/plakátok közlésmódja azért jóval aggresszívabbra kapcsolt. elég csak a mozikat és azok alig pár évvel előtti elődjét megnézni, vagy akár csak a nagyobb ázsiai városok utcáin a reklámokat. szerintem már egyáltalán nem futurisztikus a deus-ex2 beli jövőkép..lassan minden adott hozzá

    "Egy meghajlított felületen a szöveg olvashatósága kép felismerhetősége romlik."
    romlik. ettől függetlenül valószínűleg idővel ez is orvosolt téma lesz

    "talán azért mert ha van egy közös platform ezekhez"
    nem az egyedi virtuális leírókra gondoltam, a vrml is pl. pont azért halt ki mert mindent a nulláról kellett benne elkezdeni. néhány könyvtár meg épület virtuális modelljén kívül tényleg nem nagy karriert futott be mivel senkinek se volt kedve egy erősen kezdetleges környezetben írni a programjait. mert azért valljuk be azért a velük leírható világ minden volt csak épp feature rich nem. játékfejlesztés lol..még fénykezelésnek is elég fapados módját választották

    hogy ezek nem jutottak sehova nem is csodálom.

    de amúgy én platformként nem erre gondoltam. hanem valami olyanra ami a 2d-s apit, az opengl-t és a multimédiás adatfolyamokat (animok, statikus és stream videók, streamként jövő audio) hozza össze a 3ds környezetet használó inputeszközökkel és magával a webelemeket megjelenítő motorral. dx és aero, csak ez win, ezért lesz kérdés tud e egyáltalán bármibe is beleharapni. illetve ezeknél még mindig külön áll egymástól a web és a multimédia. a silverlight is egy újabb integráció az egész hóbelebancban ugyan, de ettől még ez is csak csepp a tengerben. ez még mindig kevés ahhoz, hogy bármi is gyökeresen megváltozzon.

    "http://index.hu/tech/tudomany/rtdln070518/"
    http://index.hu/tech/net/plaza0607/
    Léteznek a világban megmagyarázhatatlan dolgok, és nem is kell mindenben feltétlenül értelmet keresni. A virtualisplaza.net létrejötte ugyanakkor kifejezetten örvendetes: az a nagyszerű benne, hogy történelmi tanulsággal szolgál, retrospektíve. Meg lehet érteni belőle, most, 2007-ben, hogy miért zártak be a háromdimenziós virtuális plázák 5-10 évvel ezelőtt.

    "lol azért azt te sem gondolod komolyan, hogy adott esetben a legtávolabbi ablakban futó böngészőképet a távolban fogja kattintgatni bárki is"
    De külön oda kell navigálnia, rá kell esetleg fordulnia.
  • Dj Faustus #31
    "hogy más irányokból is láthatod amit tervezel az szerintem rengeteget jelent"
    A 3D-s tervezés (és tudományos/oktatási vizualizáció) és a játékok, vagy a szimpla webes szöveg+kép vizualizáció két egymástól eltérő kategória.
    Az előbbiekhez jól jön a 3D. Az utóbbiakhoz meg nem feltétlenül szükséges.
  • Dj Faustus #30
    "lol és olvasd el ugyanazokat a szakirodalmakat 5 év múlva. szerintem bőven lesz változás"
    A szöveges/képi információk közlésében nincs hatalmas változás.
    A weben kezdenek visszajönni a nyomdában elterjedt megoldások - gondoljunk itt a tipográfiára, az átlátható oldalkialakításokra, a grid based layoutra. A klasszikus megoldások visszavágnak.

    "a megjelenítendő tartalom hajlítása térben"
    Egy meghajlított felületen a szöveg olvashatósága kép felismerhetősége romlik.

    "talán azért mert ha van egy közös platform ezekhez"
    Hm, X3D, VRML - mondanak ezek neked valamit?
    Azóta se terjedtek el, pedig a játékipar eléggé erőteljesen felfuttatta a 3D-s videókártyákat.

    "http://index.hu/tech/tudomany/rtdln070518/"

    Léteznek a világban megmagyarázhatatlan dolgok, és nem is kell mindenben feltétlenül értelmet keresni. A virtualisplaza.net létrejötte ugyanakkor kifejezetten örvendetes: az a nagyszerű benne, hogy történelmi tanulsággal szolgál, retrospektíve. Meg lehet érteni belőle, most, 2007-ben, hogy miért zártak be a háromdimenziós virtuális plázák 5-10 évvel ezelőtt.

    "lol azért azt te sem gondolod komolyan, hogy adott esetben a legtávolabbi ablakban futó böngészőképet a távolban fogja kattintgatni bárki is"
    De külön oda kell navigálnia, rá kell esetleg fordulnia.