Berta Sándor
Három dimenziós szkenner házi használatra
Két éven belül bárki számára hozzáférhetővé válhat a hordozható három dimenziós szkenner. Egy ilyen készülék sajnos egyelőre még álom, igaz - hála a brit Spiral Scratch cégnek - már nem sokáig.
Az elképzelés szerint csupán egyetlen kamera elegendő lesz ahhoz, hogy "befogja" egy objektum háromdimenziós alakját. A liverpooli vállalat 150 euróért szeretné majd értékesíteni a terméket. Napjainkban, a jelenleg hozzáférhető 3D-s szkennerek mind óriási méretű eszközök, amelyeknek az ára többezer euró és szinte kizárólag csak az iparban használják őket. Ezeknek a készülékeknek a legtöbbje több kamerát is alkalmaz, amelyek az objektum minden oldaláról készítenek felvételeket, majd utána létrehozzák a 3D-s képet a számítógépen.
Bescannelt plüssjáték - az elérhető felbontás nem valami finom
Az új rendszer főleg otthoni, mondhatni "házi" használatra készül és egy sokkal egyszerűbb működési elvre épül. Egy projektor fényt vetít egy rácson át és így létrehozza a vízszintes vonalak hálózatát, amely "ráesik" a beszkennelendő tárgyra. Ezek a vonalak csupán az objektum előtt egy ponton élesek. A céltárgy felületén inkább többé-kevésbé elmosódottnak hatnak, attól függően, hogy mennyire állnak távol a viszonyítási ponttól. Ezek után egy, a számítógéppel összekötött kamera felveszi ezeket a fényvonalakat, majd az élességükből kiszámolja a céltárgy felszínének formáját.
Ezeket a felvételeket többször egymás után megismétlik, miközben az objektum lassan egy "tányéron" forogni kezd a tengelye körül. Így jön létre a számítógépben a céltárgy teljes képe. Egyes formák miatt néha az objektumokat oldalra is meg kell dönteni, hogy minden felületről felvételek készülhessenek. Végül az elkészült formára felviszik a szintén a kamera által rögzített színeket is.
A szkenner a New Scientist tudományos szaklap szerint főleg a játékosoknak lesz érdekes, hiszen a gyerekek ennek a segítségével beszkennelhetik a kedvenc modellautójukat, majd később már azt vezethetik például egy autóverseny-szimulátorban.
Az elképzelés szerint csupán egyetlen kamera elegendő lesz ahhoz, hogy "befogja" egy objektum háromdimenziós alakját. A liverpooli vállalat 150 euróért szeretné majd értékesíteni a terméket. Napjainkban, a jelenleg hozzáférhető 3D-s szkennerek mind óriási méretű eszközök, amelyeknek az ára többezer euró és szinte kizárólag csak az iparban használják őket. Ezeknek a készülékeknek a legtöbbje több kamerát is alkalmaz, amelyek az objektum minden oldaláról készítenek felvételeket, majd utána létrehozzák a 3D-s képet a számítógépen.
Bescannelt plüssjáték - az elérhető felbontás nem valami finom
Az új rendszer főleg otthoni, mondhatni "házi" használatra készül és egy sokkal egyszerűbb működési elvre épül. Egy projektor fényt vetít egy rácson át és így létrehozza a vízszintes vonalak hálózatát, amely "ráesik" a beszkennelendő tárgyra. Ezek a vonalak csupán az objektum előtt egy ponton élesek. A céltárgy felületén inkább többé-kevésbé elmosódottnak hatnak, attól függően, hogy mennyire állnak távol a viszonyítási ponttól. Ezek után egy, a számítógéppel összekötött kamera felveszi ezeket a fényvonalakat, majd az élességükből kiszámolja a céltárgy felszínének formáját.
Ezeket a felvételeket többször egymás után megismétlik, miközben az objektum lassan egy "tányéron" forogni kezd a tengelye körül. Így jön létre a számítógépben a céltárgy teljes képe. Egyes formák miatt néha az objektumokat oldalra is meg kell dönteni, hogy minden felületről felvételek készülhessenek. Végül az elkészült formára felviszik a szintén a kamera által rögzített színeket is.
A szkenner a New Scientist tudományos szaklap szerint főleg a játékosoknak lesz érdekes, hiszen a gyerekek ennek a segítségével beszkennelhetik a kedvenc modellautójukat, majd később már azt vezethetik például egy autóverseny-szimulátorban.