Gyurkity Péter
Zeneipar - mérlegen a DRM-mentes online zene
Az Apple után az Amazon is elkötelezte magát a másolásvédelem nélküli zenei tartalmak árusítása mellett, a sorba pedig akár a Wal-Mart is beállhat. A nagyobb kiadók egyelőre figyelnek és az eladási mutatókra várnak.
A DRM-mentes, MP3 formátumú zeneszámok és albumok forgalmazását még a hét közepén jelentette be az Amazon, ezzel pedig az Apple után újabb nagy játékos döntött a kiadókat többnyire megrémisztő megoldás alkalmazásáról. Ebben az EMI lesz a segítségükre, amely a zeneiparban szinte egyedülálló módon igyekszik elősegíteni a másolásvédelem alól feloldott tartalmak terjesztését és áll ki amellett, hogy mindez a gyakorlatban is működni fog. Kétségtelen, hogy egy jelentős siker meggyőzheti a többi kiadót is a platform életképességéről, ám a vetélytársak egyelőre a távolból figyelnek és várják az első eredményeket.
Ilyen értelemben nyilatkozott David Card, a Jupiter Research elemzője is, aki szerint mindenképpen egy kiugróan jó eredményre van szükség ahhoz, hogy a zeneipar fontosabb szereplői igazat adjanak az EMI-nek és hasonló megoldáson törjék a fejüket. Ehhez pedig az kellene, hogy a vásárlók valósággal megrohamozzák az Amazon oldalát - valamint az iTunes-t - és a pénzüket nem sajnálva kiemelkedő forgalmat generáljanak, ennek elmaradása ugyanis további óvatosságra intheti azokat, akik pedig jelentős mértékben kiszélesíthetnék a kínálatot. Ez még akkor is így lesz, ha a CD-eladások tovább esnek, mivel a legtöbb kiadó a csökkenő profitnál is jobban fél a másolásvédelem nélküli zene árusításától.
A sorba hamarosan a Wal-Mart is beállhat, amely szintén tárgyalásokat folytat az EMI-vel a forgalmazásról. Amy Colella, az üzletlánc szóvivője ezzel kapcsolatban elmondta, hogy még nem döntöttek, ám az EMI jelzése alapján egyértelmű, hogy ők csak az egyik jelölt, mivel ezzel egy időben számos másik potenciális forgalmazóval is egyezkednek.
A piacot illetően óvatos nyilatkozatok is elhangzottak, amelyek szerint a DRM-mentes zene nem lesz önálló termék, inkább más produktumok értékesítését segíti majd elő, míg mások szerint a védelem nélküli MP3 csak tovább bonyolítja a kompatibilitás kérdését azok számára, akik most is nehezen igazodnak el a különböző formátumok és azok követelményei között. A végsőt szót azonban a vásárlók mondják majd ki, és ha a roham megfelelő mértékűnek bizonyul, talán a zeneipar is beadja derekát.
A DRM-mentes, MP3 formátumú zeneszámok és albumok forgalmazását még a hét közepén jelentette be az Amazon, ezzel pedig az Apple után újabb nagy játékos döntött a kiadókat többnyire megrémisztő megoldás alkalmazásáról. Ebben az EMI lesz a segítségükre, amely a zeneiparban szinte egyedülálló módon igyekszik elősegíteni a másolásvédelem alól feloldott tartalmak terjesztését és áll ki amellett, hogy mindez a gyakorlatban is működni fog. Kétségtelen, hogy egy jelentős siker meggyőzheti a többi kiadót is a platform életképességéről, ám a vetélytársak egyelőre a távolból figyelnek és várják az első eredményeket.
Ilyen értelemben nyilatkozott David Card, a Jupiter Research elemzője is, aki szerint mindenképpen egy kiugróan jó eredményre van szükség ahhoz, hogy a zeneipar fontosabb szereplői igazat adjanak az EMI-nek és hasonló megoldáson törjék a fejüket. Ehhez pedig az kellene, hogy a vásárlók valósággal megrohamozzák az Amazon oldalát - valamint az iTunes-t - és a pénzüket nem sajnálva kiemelkedő forgalmat generáljanak, ennek elmaradása ugyanis további óvatosságra intheti azokat, akik pedig jelentős mértékben kiszélesíthetnék a kínálatot. Ez még akkor is így lesz, ha a CD-eladások tovább esnek, mivel a legtöbb kiadó a csökkenő profitnál is jobban fél a másolásvédelem nélküli zene árusításától.
A sorba hamarosan a Wal-Mart is beállhat, amely szintén tárgyalásokat folytat az EMI-vel a forgalmazásról. Amy Colella, az üzletlánc szóvivője ezzel kapcsolatban elmondta, hogy még nem döntöttek, ám az EMI jelzése alapján egyértelmű, hogy ők csak az egyik jelölt, mivel ezzel egy időben számos másik potenciális forgalmazóval is egyezkednek.
A piacot illetően óvatos nyilatkozatok is elhangzottak, amelyek szerint a DRM-mentes zene nem lesz önálló termék, inkább más produktumok értékesítését segíti majd elő, míg mások szerint a védelem nélküli MP3 csak tovább bonyolítja a kompatibilitás kérdését azok számára, akik most is nehezen igazodnak el a különböző formátumok és azok követelményei között. A végsőt szót azonban a vásárlók mondják majd ki, és ha a roham megfelelő mértékűnek bizonyul, talán a zeneipar is beadja derekát.