Napi Online

Mégis a közmű-számítástechnikáé a jövő?

Az IT-főnökök unják a házon belüli rendszerek bütykölgetését. A nagyközönségnek szánt, bevált szolgáltatások - e-mail-rendszerek, közösségi site, fájlmegosztás - meghódítják a vállalati számítástechnika világát is.

Nem sokkal informatikai főnökké történt kinevezése után Adrian Sannier, az Arizonai Állami Egyetem felelős vezetője úgy döntött, hogy a Google-tól rendeli meg 65 ezer hallgató elektronikus postaládájának és levelezésének kezelését. Ettől kezdve ahelyett, hogy az egyetemi szerverek segítségével kellett volna megoldani ezt a feladatot, a keresőjéről ismert szolgáltató Gmail levelezőrendszerére hárult a szolgáltatás technikai részének biztosítása.

Sannier senkit sem akart a váltásra kényszeríteni, ezért egy kicsit félt attól, hogy mit szólnak az érdekeltek a dologhoz, de némi meglepetésre azt tapasztalta, hogy a diákok - akik közül sokan régóta a Gmail felhasználói voltak - önként élnek a lehetőséggel és viszik ki a személyes presztízsüket emelő asu.edu végződésű levélcímüket az egyetemi rendszerről a Google-éra. A szolgáltatás része az internetes cég új, vállalatoknak kínált erőforrás-kihelyezési megoldása, amelynek keretében webes naptárat és azonnali üzenetküldési lehetőséget is ajánlanak az elektronikus levelezéshez kapcsolva. Már a próbatesztelés során is több ezer vállalat élt az új lehetőséggel, hasonlóan az arizonai egyetemhez - állítják a Google szakemberei a The Economist cikke szerint.

Az újdonságnak számtalan előnye van. Először is a felhasználók többsége tisztában vele, hogyan kell használni a webalapú szoftvereket, következésképpen nincs szükség oktatásra. Másodszor bármely keresővel bármilyen számítógépről vagy akár telefonról is elérhetik a rendszert, hiszen - hasonlóan a nagyközönségnek kínált e-mail-szolgáltatáshoz - a cégek hasonló megoldása is ingyenes vagy a felhasználó foglalkoztatója fizeti a fix havidíját. Harmadszor kisebb házon belüli informatikai személyzet is elegendő a kisebb házon belül maradt informatikai rendszer menedzselésére.

Ugyanakkor a dolog legnagyobb előnye a benne rejlő jövőbeli lehetőségekben keresendő. A Google előbb-utóbb kínálni fog hasonló módon szövegszerkesztő és táblázatkezelő programokat is, amelyek segítségével például az arizonai egyetem diákjai és tanárai könnyen megoszthatják egymással munkáikat, például a házi feladatokat. Ezt követően blogok és wikik is felkerülhetnek a kínálatba, ami még további tehermentesítést jelent a házon belüli rendszerek üzemeltetésében.

Végül eljuthatunk oda, hogy alig marad szoftver, amelyet külön-külön kellene telepíteni és felügyelni a cégek számítógépein, és a drága hardvereket, a szerverparkot sem kell folyamatosan bővíteni. Ha ehhez hozzávesszük, hogy például sok alkalmazott áttért a vállalati telefonrendszer használatáról a jelentős részben ingyenes Skype-ra, akkor összességében egy új jelenség megjelenésének lehetünk tanúi a számítástechnikában: a nagyközönségnek szánt megoldások jelentős részben meghódítják a vállalati informatikát.

Ami ezzel kapcsolatban aggodalomra adhat okot, az a biztonság. Közismert a nyílt rendszerek fertőzöttsége mindenféle, a technológiát romboló szoftverekkel, illetve a bizalmas adatok után kutakodó programokkal. A Google azzal győzte meg az arizonai IT-főnököt az erőforrás-kihelyezés biztonságos voltáról, hogy megmutatta egyik adattárházának porig égett romjait, illetve azokat a forgalmi adatokat, amelyek bizonyították, hogy a katasztrófát egyetlen felhasználója sem érzékelte.

A magyarázat egyszerű: az informatikai szakcég olyan méretű rendszerrel és tartalékokkal rendelkezik, hogy még egy ekkora csapás sem képes megingatni rendszeres napi szolgáltatásait. Míg az egyetem - hasonlóan más intézményekhez vagy cégekhez - legfeljebb tucatnyi biztonsági szakértőt tud foglalkoztatni, a Google egész hadseregnyi embert tart erre a feladatra, mert létkérdés számára, hogy ügyfelei akár bizalmas információk cseréjére is nyugodtan használhassák rendszerét. Ennek ellenére a vállalatok minden bizonnyal házon belül tartják a legkritikusabb kommunikációt, de ez töredéke annak, amit ma kezelniük kell.

Vannak, akik kételkednek abban, hogy kialakulhat a kellő bizalom informatikai szolgáltató és megrendelője között ahhoz, hogy egy cégnek szinte az egész számítástechnikai rendszere házon kívülre kerüljön. Sannier szerint azonban ez pusztán kor kérdése. Ahogy nyugdíjba vonulnak az idősebb IT-főnökök, akik megszokták a régi rendet és persze azt, hogy nélkülözhetetlenségüket a házon belül épülő-szépülő technológiával bizonyítsák, úgy nyerhet teret az újfajta informatikai modell, amely közműszerűen biztosítja ezt az erőforrást, akár az elektromos művek az áramot.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • noss #17
    elég korrekt cégnek ismertem meg a google-t, amellett, h üzletileg is rendkívűl ügyesek.

    (mintha nem az a m$-féle kabzsi banda lenne...)
  • Mynet #16
    Umbrella Corps. 2 :D alias Google :p
  • Divergencia #15
    A magyarázat eléggé sántít, hogy ugyan miért előnyös..

    "tisztában vele, hogyan kell használni a webalapú "
    " bármilyen számítógépről vagy akár telefonról ... "

    egyetemi rendszer is elérhető webfelületről. Szóval ez miért is kiváltság?
  • assdf #14
    "Mert ügyes üzletpolitikát alkalmazva elérték, hogy a felhasználók saját kezűleg emeljék őket a magasba, most meg fáj néhányaknak, hogy nem akaródzik lejönni nekik. Sok, az MS ellen felhozott "vádpont" amúgy teljesen igaz."

    Itt a lényeg. A google most pont ezt teszi.
  • KoS #13
    Abszolut egyetertek. Azzal is amit a masik hozzaszolasodban irtal, azaz hogy megeshet hogy 10-20 ev mulva a Googlet fogjak ugy szidni mint most az MS-t ha tenyleg sikerul neki monopolhelyzetet elerni. Ennek en sem orulnek. Viszont akkor majd megint lesz egy kisebb ceg, aki elkezd feltorekedni ;)
  • Morden23 #12
    "kár az ingyenes Linuxok"

    Nem kár, hanem akár.
  • Morden23 #11
    "Miért tehet meg bármit az ms?"

    Mert ügyes üzletpolitikát alkalmazva elérték, hogy a felhasználók saját kezűleg emeljék őket a magasba, most meg fáj néhányaknak, hogy nem akaródzik lejönni nekik. Sok, az MS ellen felhozott "vádpont" amúgy teljesen igaz.

    "Nos azért mert csak az ő rendszere van (az övé a legelterjedtebb)"

    Szintén betudható a fenti képletnek, pedig azzal én is teljes mértékben egyetértek, hogy más oprendszerek (kár az ingyenes Linuxok) sok embernek tökéletesen megfelelnének, mégis inkább Windows-t warezolnak. A saját véleményem az, hogy mindenkinek azt KELLENE használnia, ami az ő igényeit teljes mértékben kielégíti. Ha valaki csak azért tevékenykedik (és mondjuk a hozzánemértése miatt szív) Linux alatt, mert nem szereti a Microsoft-ot, az hülye, és ugyanígy vice versa. A felhasználó szemszögéből az lenne a normális (hovatovább a hatékony), hogy féligazságok meg megjátszott sznobizmus helyett mindenki használja azt, ami az igényeit kielégíti, és itt pont.

    "csak abban lehet bizni hogy a google jószivü"

    Nincsen olyan, hogy "jószívű" cég. Maximum abban lehet bízni az általad vázolt szituban, hogy tovább alkalmaznak egy olyan üzleti modellt, ami számukra és a tényleges kuncsaftjaik számára éppen ugyanúgy jövedelmező, mint az egyszeri felhasználó számára.

    "(szubjektiv véleményem, de szerintem 10-20 év múlva, a google-t ugyanugy anyázni fogják mint most az ms-t a monopolhelyzete miatt). "

    Szubjektív véleményem szerint még a monopolhelyzet sem kell hozzá. Elég, ha 10-20 évig megmaradnak.

    Amúgy nagyrészt egyetértünk.
  • assdf #10
    Ez igy igaz.
    A második részére a kommented pont a 8as hozzászólásom a válasz, miszerint most még van lehetőség, de ha a google igy halad, akkor később már nem lesz mivel megöli a többi szolgáltatot.
    Szóval én nem bánnám ha maradna több nagyobb szolgáltató mert az még egészséges versenyhelyzetet teremtene, és nagyon nem szeretném ha az IT társadalom a googlevel megint úgy járna mint az MS-el (hisz ő sem volt mindig egyeduralkodó meg rosszfiu sem).
  • KoS #9
    "Viszont nem kérek flamet hogy ez indokolatlan pánikolás csak, mert alapvetően én nem tartom szerencsésnek ha csak abban bizok hogy a rendszer/vezetés eddig barátságos volt, ez bármikor megfordulhat."

    Nem, ez egyaltalan nem indokolatlan panikolas, es nem is kell ehhez flame. Teljesen igazad van, foleg ott hogy bizonyos esetben nem lenne valasztasod a megkerulesere, ami rossz mert vegulis mindenkinek maganak kellene eldonteni, hogy megbizik-e bennuk vagy sem.
    En egyelore megbizom bennuk, persze igyekszem nem mindent a kezukbe rakni. Egyelore eleg kemenyen epitenek arra, hogy jo fiuk, persze ez megvaltozhat, de igazabol csak ugy tudnad magad valamelyest kivonni ebbol a veszelybol ha a szolgaltatasokbol sajat magad uzemeltetned azokat amikre szukseged van, mert minden nagyobb szolgaltatonal fennall ez a veszely.
  • assdf #8
    Hopp ide és némi háttérinfo.

    "Mert valójában a "felhasználók" (azaz mi, akik mindenféle igazi ellenszolgáltatás nélkül használtuk a szolgáltatásokat) a Google munkásai. Nem cseszek ki a munkásaimmal, MIKÖZBEN benne vagyok egy projectben."

    Miért tehet meg bármit az ms? Nos azért mert csak az ő rendszere van (az övé a legelterjedtebb), nincs alternativa igazából az egyszerü halandók számára.
    Épp ezért kib@szhat a saját felhasználóival is hisz azok ugysem tudnak mit csinálni. Na ez nem szép tőle.

    De a google ugyanezt csinálja amit annyira utálunk az ms-ben, hisz mi történik ha a világ 90%on a google cuccait használják? Mi történik ha gyakorlatilag csak 1 levelező rendszer lesz a google (mert a többi csödbe ment), ha csak 1 kereső lesz, ha csak 1 online office lesz? És mindez egy kézben?
    Ha ez megtörténik, már csak abban lehet bizni hogy a google jószivü, egyébként sz@rban a haza... ÉS a fennti dolgok úgy következnek be, hogy az emberek önként és dalolva dicsőitik ezt, miközben nem vezet máshoz, mint egy google monopoliumhoz. (szubjektiv véleményem, de szerintem 10-20 év múlva, a google-t ugyanugy anyázni fogják mint most az ms-t a monopolhelyzete miatt).