Dojcsák Dániel
Nem lesz több sávszélesség emelés
"Dráma van!" - mondta Szathmári Géza, a GTS-Datanet ügyvezető igazgatója. Kifejtette hogy az idei DSL sávszélesség emelést követően biztosan nem lesz újabb, hiszen a jelenlegi technológia elérte korlátait, ráadásul a hirtelen emelés miatt számos esetben a torlódások és kapacitás problémák is felléptek a T-Com háttérrendszereiben.
A hazai szélessávú elérések az elmúlt időszakban számukat tekintve is növekedtek, illetve időről-időre a csomagok sávszélességét is megnövelte a T-Com, ami a legutolsó emelésig bezárólag látszólag újra ismételhető procedúrának tűnt. A jelenlegi hardverháttér már jó ideje nem klasszikus ADSL eszközöket jelent, hiszen a legtöbb előfizető már ADSL2+ nyújtására is képes modemekkel rendelkezik és ennek megfelelően a szolgáltatóknál is erre alkalmas DSLAM-ek rejtőzködnek.
Viszont tudni kell, hogy a néhány szolgáltató kínálatában szereplő 18-24 Mbit-es kategória inkább parasztvakítás, mint valódi lehetőség. Ehhez a sávszélességhez a tökéletes állapotú rézdrót-pár mellett a DSLAM-hoz képest az előfizetőnek körülbelül 1 km sugarú körön belül kell lennie, ráadásul magukkal a megabitekkel ma már nem is lehet eladni a szolgáltatást.
A T-Com számára az ideális és vállalható fejlesztés a 8 Mbit nyújtása volt, hiszen a UPC-vel szembeni hátrányukat a TriplePlay-ben csak úgy tudták ledolgozni, ha az internet és a telefon szolgáltatás mellett legalább háztartásonként két készülék számára tudnak televízió szolgáltatást is nyújtani. Ehhez elegendő lenne 6 Mbit, de kell némi ráhagyás, így lett belőle a technológia elméleti határait súroló 8.
A számok természetesen jól hangzanak, de sok esetben a szolgáltatói gyakorlat az, hogy a bekötéskor felemelik a maximumra a sebességet, ami egy idő után szép lassan "visszaesődik", amit a felhasználók egy része nem is fog észrevenni. A fifikásabbak természetesen panaszként bejelentik ezt, mire a szolgáltató újra visszaállítja és kezdődik az egész játék előlről.
Szathmári szerint a nagy sávszélességű elérések kihasználása kizárólag IPTV területen érvényesül, hiszen nagyon ritkán merül fel igényként, hogy multimédiás tartalmak, vagy bármilyen letöltés az eddig megszokott tempónál gyorsabban érkezzen az ügyfél gépére. E miatt van az is, hogy a korábban magát 24 Mbit-tel reklámozó PanTel mostanra már a "Törpe árak" szlogennel próbál értékesíteni. Az emberek nagy része azt sem tudja, hogy mi az a megabit és igazán nem is érdekli - csak az számít, hogy kedvenc weboldala már nem csigatempóban töltődik be és a Gmailen átküldött 15 bulifotó is pár perc alatt töltődik fel/le.
A szélessávú elérések növekedése tanulmányok szerint már nem is az ár, és nem is a teljesítmény miatt fog lassulni, hanem az emberek érdektelensége miatt. Ennek ellenére szerencsére még mindig komolyan emelkedő tendenciát mutat a bekötések száma. Bár ebben a DSL-nél jóval szebb statisztikát képes felmutatni a kábelen keresztüli internet, főként a UPC erős marketingjének és jól működő TriplePlay csomagjának köszönhetően. Nagyon fontos előrelépés lesz, hogy megszűnik az adatforgalmi korlát a jövő hét végétől, igaz a sávszélesség emelés itt is rázós téma lesz, főleg a visszirány tekintetében.
Innentől kezdve komoly árversenyre sem kell számítani, hiszen a korábban kritikusnak tartott 5000 Ft-os limitet már rég áttörték a szolgáltatók, viszont a profitrátájuk már 10% körüli szintre süllyedt, ami alá nem szívesen mennek majd. Jó hír ellenben, hogy a Gazdasági Versenyhivatal legújabb döntése szerint a T-Com is kénytelen telefonelőfizetés nélküli, úgynevezett csupasz DSL szolgáltatást nyújtani, amire eddig kizárólag az alternatív szolgáltatók teljes hurokátengedéses megoldása esetén volt lehetőség.
Az öröm persze legyen mérsékelt, hiszen ez a megoldás nem azt jelenti, hogy annyiért kapja majd az ügyfél telefon nélkül is a DSL-t, mint eddig, hanem ebben a konstrukcióban körülbelül egy tizedével alacsonyabb (tehát 500 - 1000 Ft-tal kevesebb) összeg szerepel majd a számlán, hiszen a rézdrót fenntartási költsége 1500-2500 Ft-ot tesz ki. Ennek ellenére a felmérések azt mutatják, hogy az emberekben általában megszűnt az a nyomás, hogy felmondják a telefonelőfizetésüket, hiszen tavaly még a megkérdezettek 15-20%-a szabadult volna a vezetékes telefontól, mostanra viszont ez visszaesett 1-2%-ra.
Habár kapcsolt szolgáltatásával a T-Com addig feszítette a húrt, amíg lehetett, de úgy tűnik, most is ő járhat jól, hiszen a teljes hurokátengedés is tőle függ, szívathatja kedvére az alternatívokat. Ráadásul a telefon nélküli DSL kedvező ajánlat lehet a Chello-ban csalódott ügyfeleknek, illetve azoknak, akik már régóta lemondták a telefonszolgáltatásukat, de a döglött rézdrót még ott van a lakásukban.
A sajtótájékoztató során Szathmári Géza a trendeken túl saját házuk tájáról is említett érdekesebb eseményeket. Azon túl, hogy a "Yo neked!" csomagok is követik a T-Com emelést, beszélt a vezetékes telefonszolgáltatásukkal kapcsolatban is újdonságokról. Érdekes trend, hogy a hozzájuk pártoló előfizetők a korábbi ex-Matáv találmányok közül leginkább a Favorit díjcsomagot hiányolják (átalánydíjas hívás), ezért a Datanet lemásolja ezt a megoldást és Kedvenc néven elérhetővé teszi az ügyfeleinek, ahogyan anno a Ritmus díjcsomaggal is tették Pulzus néven.
Az egyetlen gikszer ezzel kapcsolatban, ahogy a Datanet vezér is megerősítette: a vizsgált ügyfeleknél szinte kivétel nélkül veszteséges ez a csomag (az ügyfél számára), mivel nem beszélnek annyit, hogy kedvezőbb legyen az egységnyi percdíj, mint egy normál előfizetéssel, de az emberek szeretik azt hinni dolgokról, hogy ingyen van. Többek között ehhez a díjcsomaghoz is indul egy komoly marketing kampány, melybe gerilla marketing elemek is tervezve lettek, sőt a reklámügynökség 6 millió forint büntetési tételt is kalkulált. Kíváncsian várjuk, mi lesz az a döbbenetes csalás vagy ámítás, ami ennyibe fog kerülni nekik.
A hazai szélessávú elérések az elmúlt időszakban számukat tekintve is növekedtek, illetve időről-időre a csomagok sávszélességét is megnövelte a T-Com, ami a legutolsó emelésig bezárólag látszólag újra ismételhető procedúrának tűnt. A jelenlegi hardverháttér már jó ideje nem klasszikus ADSL eszközöket jelent, hiszen a legtöbb előfizető már ADSL2+ nyújtására is képes modemekkel rendelkezik és ennek megfelelően a szolgáltatóknál is erre alkalmas DSLAM-ek rejtőzködnek.
Viszont tudni kell, hogy a néhány szolgáltató kínálatában szereplő 18-24 Mbit-es kategória inkább parasztvakítás, mint valódi lehetőség. Ehhez a sávszélességhez a tökéletes állapotú rézdrót-pár mellett a DSLAM-hoz képest az előfizetőnek körülbelül 1 km sugarú körön belül kell lennie, ráadásul magukkal a megabitekkel ma már nem is lehet eladni a szolgáltatást.
A T-Com számára az ideális és vállalható fejlesztés a 8 Mbit nyújtása volt, hiszen a UPC-vel szembeni hátrányukat a TriplePlay-ben csak úgy tudták ledolgozni, ha az internet és a telefon szolgáltatás mellett legalább háztartásonként két készülék számára tudnak televízió szolgáltatást is nyújtani. Ehhez elegendő lenne 6 Mbit, de kell némi ráhagyás, így lett belőle a technológia elméleti határait súroló 8.
A számok természetesen jól hangzanak, de sok esetben a szolgáltatói gyakorlat az, hogy a bekötéskor felemelik a maximumra a sebességet, ami egy idő után szép lassan "visszaesődik", amit a felhasználók egy része nem is fog észrevenni. A fifikásabbak természetesen panaszként bejelentik ezt, mire a szolgáltató újra visszaállítja és kezdődik az egész játék előlről.
Szathmári szerint a nagy sávszélességű elérések kihasználása kizárólag IPTV területen érvényesül, hiszen nagyon ritkán merül fel igényként, hogy multimédiás tartalmak, vagy bármilyen letöltés az eddig megszokott tempónál gyorsabban érkezzen az ügyfél gépére. E miatt van az is, hogy a korábban magát 24 Mbit-tel reklámozó PanTel mostanra már a "Törpe árak" szlogennel próbál értékesíteni. Az emberek nagy része azt sem tudja, hogy mi az a megabit és igazán nem is érdekli - csak az számít, hogy kedvenc weboldala már nem csigatempóban töltődik be és a Gmailen átküldött 15 bulifotó is pár perc alatt töltődik fel/le.
A szélessávú elérések növekedése tanulmányok szerint már nem is az ár, és nem is a teljesítmény miatt fog lassulni, hanem az emberek érdektelensége miatt. Ennek ellenére szerencsére még mindig komolyan emelkedő tendenciát mutat a bekötések száma. Bár ebben a DSL-nél jóval szebb statisztikát képes felmutatni a kábelen keresztüli internet, főként a UPC erős marketingjének és jól működő TriplePlay csomagjának köszönhetően. Nagyon fontos előrelépés lesz, hogy megszűnik az adatforgalmi korlát a jövő hét végétől, igaz a sávszélesség emelés itt is rázós téma lesz, főleg a visszirány tekintetében.
Innentől kezdve komoly árversenyre sem kell számítani, hiszen a korábban kritikusnak tartott 5000 Ft-os limitet már rég áttörték a szolgáltatók, viszont a profitrátájuk már 10% körüli szintre süllyedt, ami alá nem szívesen mennek majd. Jó hír ellenben, hogy a Gazdasági Versenyhivatal legújabb döntése szerint a T-Com is kénytelen telefonelőfizetés nélküli, úgynevezett csupasz DSL szolgáltatást nyújtani, amire eddig kizárólag az alternatív szolgáltatók teljes hurokátengedéses megoldása esetén volt lehetőség.
Az öröm persze legyen mérsékelt, hiszen ez a megoldás nem azt jelenti, hogy annyiért kapja majd az ügyfél telefon nélkül is a DSL-t, mint eddig, hanem ebben a konstrukcióban körülbelül egy tizedével alacsonyabb (tehát 500 - 1000 Ft-tal kevesebb) összeg szerepel majd a számlán, hiszen a rézdrót fenntartási költsége 1500-2500 Ft-ot tesz ki. Ennek ellenére a felmérések azt mutatják, hogy az emberekben általában megszűnt az a nyomás, hogy felmondják a telefonelőfizetésüket, hiszen tavaly még a megkérdezettek 15-20%-a szabadult volna a vezetékes telefontól, mostanra viszont ez visszaesett 1-2%-ra.
Habár kapcsolt szolgáltatásával a T-Com addig feszítette a húrt, amíg lehetett, de úgy tűnik, most is ő járhat jól, hiszen a teljes hurokátengedés is tőle függ, szívathatja kedvére az alternatívokat. Ráadásul a telefon nélküli DSL kedvező ajánlat lehet a Chello-ban csalódott ügyfeleknek, illetve azoknak, akik már régóta lemondták a telefonszolgáltatásukat, de a döglött rézdrót még ott van a lakásukban.
A sajtótájékoztató során Szathmári Géza a trendeken túl saját házuk tájáról is említett érdekesebb eseményeket. Azon túl, hogy a "Yo neked!" csomagok is követik a T-Com emelést, beszélt a vezetékes telefonszolgáltatásukkal kapcsolatban is újdonságokról. Érdekes trend, hogy a hozzájuk pártoló előfizetők a korábbi ex-Matáv találmányok közül leginkább a Favorit díjcsomagot hiányolják (átalánydíjas hívás), ezért a Datanet lemásolja ezt a megoldást és Kedvenc néven elérhetővé teszi az ügyfeleinek, ahogyan anno a Ritmus díjcsomaggal is tették Pulzus néven.
Az egyetlen gikszer ezzel kapcsolatban, ahogy a Datanet vezér is megerősítette: a vizsgált ügyfeleknél szinte kivétel nélkül veszteséges ez a csomag (az ügyfél számára), mivel nem beszélnek annyit, hogy kedvezőbb legyen az egységnyi percdíj, mint egy normál előfizetéssel, de az emberek szeretik azt hinni dolgokról, hogy ingyen van. Többek között ehhez a díjcsomaghoz is indul egy komoly marketing kampány, melybe gerilla marketing elemek is tervezve lettek, sőt a reklámügynökség 6 millió forint büntetési tételt is kalkulált. Kíváncsian várjuk, mi lesz az a döbbenetes csalás vagy ámítás, ami ennyibe fog kerülni nekik.