Kruza Richárd
A Cisco belép a fogyasztói piacra
A kisebb otthoni hálózatok forgalmát elég a routernél szűrni, és így szükségtelenné válhatnak a biztonsági szoftverek - legalábbis ez a célja a világ legnagyobb számítógéphálózat-építő cégének.
Az egyre növekvő internet-használatnak megfelelően a kaliforniai cég ez év végére tervezi, hogy vállalati technológiáinak otthoni változataival belép a piacra. A cég szerint ezekkel a termékekkel a felhasználó lényegesen növelheti biztonságát. Richard Palmer, a Cisco biztonságtechnikai részlegének igazgatója szerint "A vállalati megoldások otthoni verziójára van szükség. Meglévő széleskörű technológiáink olyan változataira, melyek a felhasználóknak könnyen elérhetőek és kezelhetőek, melyeket a vevők hasznosnak és érdekesnek találnak, és végül meg is vásárolják azokat".
A Cisco nagyon jelentős pozíciót tölt be ezen a piacon: 2005-ben 32 milliárd dollár bevétele volt biztonsági termékeiből és az eladások folyamatosan növekednek. A cég mostani döntése után olyan konkurrenciával kell szembenéznie mint a Symantec vagy a McAfee - bár ez nem teljesen így van mert a Cisco nem hagyományos biztonsági megoldásokat fog kínálni, tehát nem számítógépre telepíthető szoftvereket fog forgalmazni, hanem már meglévő termékeihez, a Linksys és Scientific Atlanta hálózati hardvereihez fog kiegésztő biztonsági megoldásokat kínálni.
"Azt gondoljuk, a biztonság alapvető követelménnyé fog válni az otthoni hálózatokban. A közeljövőben már nem az lesz a megoldás, hogy a felhasználók biztonsági szoftvereket vásárolnak és telepítenek számítógépükre. A piac meg fog változni" -mondta Palmer. A Linksys (melyet a Cisco 2003-ban vásárolt meg) azt tervezi, hogy routereit és egyéb termékeit a jövőben különféle biztonsági megoldásokkal együtt kínálja majd - mondta Mani Dhillon, a cég marketing menedzsere és hozzátette: "Keményen dolgozunk azon, hogy még az idén a piacra tudjunk dobni valamilyen terméket."
Legkomolyabb termékük egy olyan eszköz lenne, ami egy hozzátartozó szolgáltatással együtt figyelné és szűrné a teljes internetforgalmat. Az IronPort Systems és a Linksys éppen most dolgoznak ki egy olyan szolgáltatást, mely már a routereknél kiszűri a nem kívánt internetes anyagokat. Azáltal, hogy a biztonsági funkciókat közvetlenül a hálózatra helyezik, már nem lesz szükség arra, hogy minden egyes munkaállomáson telepíteni, frissíteni és kezelni kelljen a szükséges szoftvert.
A LinkSys azon is gondolkodik, hogyan lehetne a Cisco vezérlő és hozzáférési funkcióit, vagy a NAC-ot felhasználni az otthoni routereknél, ugyanis ez lehetővé tenné azt, hogy minden esetben amikor az otthoni hálózat rácsatlakozik az internetre, automatikusan ellenőrizni lehessen a teljes rendszert. Dhillon szerint "Nálunk a biztonság a fő szempont. Úgy gondoljuk, ha jól dolgozunk, új megoldásainkra nagy szükség lesz, és nagyon sok felhasználó választja majd azokat. Az egyik legnagyobb kihívás az, hogy a termékek ne legyenek túl drágák, mivel az új funkcióknak megfelelően erősebb hardverre is szükség lesz. Jelenleg a legolcsóbb otthoni routereink 50 dollárba kerülnek."
A konkurrens D-Link már meg is jelent egy hasonló temékkel, ami 99 dollárba kerül. A SecureSpot-nak keresztelt hardver egyébként nem egy router, hanem a router és a kábelmodem közé kell elhelyezni. A rendszer úgy működik, hogy a D-Link a McAfee-val közösen kifejlesztett szolgáltatáscsomag keretein belül vírusmentesítést és spyware szűrést biztosít. Daniel Kelley, a D-Link marketing vezetője szerint "A megfelelő biztonság minden felhasználónak az egyik legfontosabb szempontja."
A Cisco tehát szeretne újabb területeken tevékenykedni, ami nyilván hasznos, de elemzők szerint ez semmiképpen nem jelent valódi veszélyt a legnagyobb, internet biztonsággal foglalkozó cégeknek. "A beépített biztonsági megoldásokra a felhasználóknak szüksége van és egy biztonságos router igazán hasznos dolog, de nem ez fogja jelenteni a teljeskörű védelmet." - mondta Natalie Lambert a Forrester Research elemzője. Mivel a cég biztonsági megoldásait hardveres úton kínálja, új piacot teremt. Lambert hozzátette: "Mivel a Cisco nem gyárt szoftvereket, nem áll a tradicionális megoldásokat kínálók útjába. Az embereknek mindig szükségük lesz biztonsági szoftverekre, mivel nem ülnek mindig otthon a LinkSys berendezés mögött, hanem hordozható eszközeikkel utaznak."
John Pescatore, a Gartner elemzője másképpen látja a helyzetet: "A háztartásokban nincs végtelen anyagi keret a biztonságra, és a Cisco-nak nagy esélye van arra, hogy elnyerje az erre szánt összeget. A vállalatnak nagy lehetősége van ezen a piacon" -mondta.
Az egyre növekvő internet-használatnak megfelelően a kaliforniai cég ez év végére tervezi, hogy vállalati technológiáinak otthoni változataival belép a piacra. A cég szerint ezekkel a termékekkel a felhasználó lényegesen növelheti biztonságát. Richard Palmer, a Cisco biztonságtechnikai részlegének igazgatója szerint "A vállalati megoldások otthoni verziójára van szükség. Meglévő széleskörű technológiáink olyan változataira, melyek a felhasználóknak könnyen elérhetőek és kezelhetőek, melyeket a vevők hasznosnak és érdekesnek találnak, és végül meg is vásárolják azokat".
A Cisco nagyon jelentős pozíciót tölt be ezen a piacon: 2005-ben 32 milliárd dollár bevétele volt biztonsági termékeiből és az eladások folyamatosan növekednek. A cég mostani döntése után olyan konkurrenciával kell szembenéznie mint a Symantec vagy a McAfee - bár ez nem teljesen így van mert a Cisco nem hagyományos biztonsági megoldásokat fog kínálni, tehát nem számítógépre telepíthető szoftvereket fog forgalmazni, hanem már meglévő termékeihez, a Linksys és Scientific Atlanta hálózati hardvereihez fog kiegésztő biztonsági megoldásokat kínálni.
"Azt gondoljuk, a biztonság alapvető követelménnyé fog válni az otthoni hálózatokban. A közeljövőben már nem az lesz a megoldás, hogy a felhasználók biztonsági szoftvereket vásárolnak és telepítenek számítógépükre. A piac meg fog változni" -mondta Palmer. A Linksys (melyet a Cisco 2003-ban vásárolt meg) azt tervezi, hogy routereit és egyéb termékeit a jövőben különféle biztonsági megoldásokkal együtt kínálja majd - mondta Mani Dhillon, a cég marketing menedzsere és hozzátette: "Keményen dolgozunk azon, hogy még az idén a piacra tudjunk dobni valamilyen terméket."
Legkomolyabb termékük egy olyan eszköz lenne, ami egy hozzátartozó szolgáltatással együtt figyelné és szűrné a teljes internetforgalmat. Az IronPort Systems és a Linksys éppen most dolgoznak ki egy olyan szolgáltatást, mely már a routereknél kiszűri a nem kívánt internetes anyagokat. Azáltal, hogy a biztonsági funkciókat közvetlenül a hálózatra helyezik, már nem lesz szükség arra, hogy minden egyes munkaállomáson telepíteni, frissíteni és kezelni kelljen a szükséges szoftvert.
A LinkSys azon is gondolkodik, hogyan lehetne a Cisco vezérlő és hozzáférési funkcióit, vagy a NAC-ot felhasználni az otthoni routereknél, ugyanis ez lehetővé tenné azt, hogy minden esetben amikor az otthoni hálózat rácsatlakozik az internetre, automatikusan ellenőrizni lehessen a teljes rendszert. Dhillon szerint "Nálunk a biztonság a fő szempont. Úgy gondoljuk, ha jól dolgozunk, új megoldásainkra nagy szükség lesz, és nagyon sok felhasználó választja majd azokat. Az egyik legnagyobb kihívás az, hogy a termékek ne legyenek túl drágák, mivel az új funkcióknak megfelelően erősebb hardverre is szükség lesz. Jelenleg a legolcsóbb otthoni routereink 50 dollárba kerülnek."
A konkurrens D-Link már meg is jelent egy hasonló temékkel, ami 99 dollárba kerül. A SecureSpot-nak keresztelt hardver egyébként nem egy router, hanem a router és a kábelmodem közé kell elhelyezni. A rendszer úgy működik, hogy a D-Link a McAfee-val közösen kifejlesztett szolgáltatáscsomag keretein belül vírusmentesítést és spyware szűrést biztosít. Daniel Kelley, a D-Link marketing vezetője szerint "A megfelelő biztonság minden felhasználónak az egyik legfontosabb szempontja."
A Cisco tehát szeretne újabb területeken tevékenykedni, ami nyilván hasznos, de elemzők szerint ez semmiképpen nem jelent valódi veszélyt a legnagyobb, internet biztonsággal foglalkozó cégeknek. "A beépített biztonsági megoldásokra a felhasználóknak szüksége van és egy biztonságos router igazán hasznos dolog, de nem ez fogja jelenteni a teljeskörű védelmet." - mondta Natalie Lambert a Forrester Research elemzője. Mivel a cég biztonsági megoldásait hardveres úton kínálja, új piacot teremt. Lambert hozzátette: "Mivel a Cisco nem gyárt szoftvereket, nem áll a tradicionális megoldásokat kínálók útjába. Az embereknek mindig szükségük lesz biztonsági szoftverekre, mivel nem ülnek mindig otthon a LinkSys berendezés mögött, hanem hordozható eszközeikkel utaznak."
John Pescatore, a Gartner elemzője másképpen látja a helyzetet: "A háztartásokban nincs végtelen anyagi keret a biztonságra, és a Cisco-nak nagy esélye van arra, hogy elnyerje az erre szánt összeget. A vállalatnak nagy lehetősége van ezen a piacon" -mondta.