Berta Sándor
Biztonságosabb e-kereskedelmet akar az EU
Az Európai Bizottság erősíteni szeretné az emberek körében az internetes vásárlások megítélését. A testület ennek elősegítésére egy teljes javaslatcsomagot fogadott el.
Az előterjesztések szerint erősítenék a felhasználók áruvisszaadási és egy üzlettől való elállási jogát. Ezenkívül az Európai Bizottság azt szeretné, hogy ha egész Európában egységes lenne a hibás termékek kicserélésének, illetve azok gyártókhoz való visszajuttatásának és árának a szabályozása. Egy felmérés szerint az európaiak 27 százaléka már hajtott végre online, azaz e-vásárlást, de csupán a hat százaléka vásárolt már árut egy külföldi országban. Ennek fő oka az, hogy egyre többen élnek kifogással az online üzletekkel kapcsolatban. Az uniós polgárok erős 70 százaléka látja úgy, hogy a vásárlással kapcsolatos vitás kérdések rendezése a garanciák megszerzése nehéz a nemzetközi e-vásárlásoknál.
Az EU parlamenti képviselői már a múlt hónap végén megállapították, hogy az e-kereskedés szabályait korszerűsíteni kell. Az Európai Fogyasztóvédelmi Központok adatai szerint 2004-ről 2005-re megduplázódott a panaszok száma. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az internetes boltok nem szállították le a részükre a megrendelt árut. Ezenkívül gyakran hibás, sérült vagy nem a leírásnak megfelelő termékeket kaptak az emberek.
Meglena Kunova, az Európai Unió új fogyasztóvédelmi biztosa szerint sürgős beavatkozásra van szükség. Hiába van ugyanis érvényben nyolc európai uniós irányelv, többek között a garanciákról, még mindig sok az olyan online áruház, ahol az európai uniós szabályoktól eltérő irányelvek vannak érvényben. Gátló tényező a nyelvi akadály is. Kuneva szerint nem elfogadható, hogy gyakorlatilag 27 külön kis online piac működjön az EU-ban.
A biztos azt ígéri, hogy az elkövetkezendő hónapokban fogyasztóvédelmi szervezetekkel, vállalatokkal, továbbá az Európai Parlament képviselőivel és a tagországi kormányok képviselőivel is egyeztetéseket kezd a megfelelő brüsszeli elképzelések kialakításához, mivel az uniós fogyasztóvédelmi irányelvek 20 évesek már.
A Német Iparszövetség képviselői azonban nem fogadták kitörő örömmel az elképzeléseket. Jürgen R. Thumann, a szervezet elnöke a Heise német híroldalnak elmondta, hogy szerintük a szigorúbb szabályok veszélyeztetnék az Európai Unión belüli kereskedelmet és világviszonylatban is hátrányos helyeztbe hoznák az európai vállalatokat.
A Stern német magazin információi szerint 2005-ben összesen 1834 panasz érkezett az online boltokban forgalmazott árucikkekkel kapcsolatban az európai hatóságokhoz. 607 esetben német, 282 esetben brit, 256 esetben pedig francia céget panaszoltak be a bejelentők. A hiányosságokkal kapcsolatban legtöbbször, 331-szer a svédek, a franciák (200-szor) és az írek (185-ször) emelték fel a szavukat.
Az előterjesztések szerint erősítenék a felhasználók áruvisszaadási és egy üzlettől való elállási jogát. Ezenkívül az Európai Bizottság azt szeretné, hogy ha egész Európában egységes lenne a hibás termékek kicserélésének, illetve azok gyártókhoz való visszajuttatásának és árának a szabályozása. Egy felmérés szerint az európaiak 27 százaléka már hajtott végre online, azaz e-vásárlást, de csupán a hat százaléka vásárolt már árut egy külföldi országban. Ennek fő oka az, hogy egyre többen élnek kifogással az online üzletekkel kapcsolatban. Az uniós polgárok erős 70 százaléka látja úgy, hogy a vásárlással kapcsolatos vitás kérdések rendezése a garanciák megszerzése nehéz a nemzetközi e-vásárlásoknál.
Az EU parlamenti képviselői már a múlt hónap végén megállapították, hogy az e-kereskedés szabályait korszerűsíteni kell. Az Európai Fogyasztóvédelmi Központok adatai szerint 2004-ről 2005-re megduplázódott a panaszok száma. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az internetes boltok nem szállították le a részükre a megrendelt árut. Ezenkívül gyakran hibás, sérült vagy nem a leírásnak megfelelő termékeket kaptak az emberek.
Meglena Kunova, az Európai Unió új fogyasztóvédelmi biztosa szerint sürgős beavatkozásra van szükség. Hiába van ugyanis érvényben nyolc európai uniós irányelv, többek között a garanciákról, még mindig sok az olyan online áruház, ahol az európai uniós szabályoktól eltérő irányelvek vannak érvényben. Gátló tényező a nyelvi akadály is. Kuneva szerint nem elfogadható, hogy gyakorlatilag 27 külön kis online piac működjön az EU-ban.
A biztos azt ígéri, hogy az elkövetkezendő hónapokban fogyasztóvédelmi szervezetekkel, vállalatokkal, továbbá az Európai Parlament képviselőivel és a tagországi kormányok képviselőivel is egyeztetéseket kezd a megfelelő brüsszeli elképzelések kialakításához, mivel az uniós fogyasztóvédelmi irányelvek 20 évesek már.
A Német Iparszövetség képviselői azonban nem fogadták kitörő örömmel az elképzeléseket. Jürgen R. Thumann, a szervezet elnöke a Heise német híroldalnak elmondta, hogy szerintük a szigorúbb szabályok veszélyeztetnék az Európai Unión belüli kereskedelmet és világviszonylatban is hátrányos helyeztbe hoznák az európai vállalatokat.
A Stern német magazin információi szerint 2005-ben összesen 1834 panasz érkezett az online boltokban forgalmazott árucikkekkel kapcsolatban az európai hatóságokhoz. 607 esetben német, 282 esetben brit, 256 esetben pedig francia céget panaszoltak be a bejelentők. A hiányosságokkal kapcsolatban legtöbbször, 331-szer a svédek, a franciák (200-szor) és az írek (185-ször) emelték fel a szavukat.