Napi Online
Lassan terjed az elektronikus díjbeszedés
A Magyar Postán évente 230 millió csekk folyik át, a módszer - bár az ügyfél ingyenesnek érzi - drága és lassú.
Lényegében eddig a pontig értettek egyet a Central European Business Centre pénteki, Az elektronikus díjbeszedés perspektívái című konferenciájának résztvevői, akik a szolgáltatók, a bankok és a telekommunikációs cégek képviselői közül kerültek ki. A szolgáltatók szerint a csoportos beszedés az ügyfelek legfeljebb 20 százalékát képes megszólítani, arra ugyanakkor nem adtak választ a bankoknak, hogy miért nem vállalják át nagyobb arányban az ügyfelek banki terheit, miközben a postai csekkek bemutatása és beszedése után a postának átlagosan 90 forintot fizetnek csekkenként. Meglehet, változás azért lesz e téren: Szabó Péter, a Fővárosi Gázművek kereskedelmi igazgatója szerint a nyári piacnyitás után nagyobb lehetőségük lesz engedményeket tenni azon ügyfeleknek, akik a csekkes díjfizetés helyett a korszerűbb, kevesebb adminisztrációt igénylő elektronikus módok közül választanak.
Alapvető kérdés, hogy az ügyfelek mekkora számban lesznek majd hajlandók lemondani arról, hogy számláikat papír alapon kapják meg - hiszen amíg a szolgáltató kénytelen kipostázni a számlát, a beszedés költségei már nem jelentenek számottevő többletet. Juhász Róbert, az OTP Bank főosztályvezetője szerint ügyfeleik közül már több mint 10 ezren vannak, akik lemondtak a számlakivonat postai úton történő megküldéséről. A vállalkozások számára ugyanakkor az elektronikus számlák befogadásához elektronikus aláírás szükségeltetik, ami több éve hiába próbál teret nyerni.
Az elektronikus számla bemutatására ugyanakkor ma már vannak próbálkozások. A Magyar Telekom Távszámla, illetve az EBPP.hu Zrt. fejlesztései egyaránt működő modellek, ám a rendszerekből két dolog hiányzik még: a megfelelő számú szolgáltató, illetve maguk az ügyfelek. Magyar István, a EBPP.hu vezérigazgatója az év végére szeretné elérni az 50 ezres ügyfélszámot, ami jól mutatja, hogy ez még csak a jövő lehetősége. Márpedig az elektronikus számlabemutatás nélkül a számlafizetés reformja sem valósulhat meg: a jövő a szakemberek szerint is a mobil fizetésé, ám - mint arra Turny Ákos, a Budapest Bank termékfejlesztési vezetője figyelmeztetett - mindez csak akkor képzelhető el, ha egyetlen közös platformot dolgoznak ki az érdekeltek.
Lényegében eddig a pontig értettek egyet a Central European Business Centre pénteki, Az elektronikus díjbeszedés perspektívái című konferenciájának résztvevői, akik a szolgáltatók, a bankok és a telekommunikációs cégek képviselői közül kerültek ki. A szolgáltatók szerint a csoportos beszedés az ügyfelek legfeljebb 20 százalékát képes megszólítani, arra ugyanakkor nem adtak választ a bankoknak, hogy miért nem vállalják át nagyobb arányban az ügyfelek banki terheit, miközben a postai csekkek bemutatása és beszedése után a postának átlagosan 90 forintot fizetnek csekkenként. Meglehet, változás azért lesz e téren: Szabó Péter, a Fővárosi Gázművek kereskedelmi igazgatója szerint a nyári piacnyitás után nagyobb lehetőségük lesz engedményeket tenni azon ügyfeleknek, akik a csekkes díjfizetés helyett a korszerűbb, kevesebb adminisztrációt igénylő elektronikus módok közül választanak.
Alapvető kérdés, hogy az ügyfelek mekkora számban lesznek majd hajlandók lemondani arról, hogy számláikat papír alapon kapják meg - hiszen amíg a szolgáltató kénytelen kipostázni a számlát, a beszedés költségei már nem jelentenek számottevő többletet. Juhász Róbert, az OTP Bank főosztályvezetője szerint ügyfeleik közül már több mint 10 ezren vannak, akik lemondtak a számlakivonat postai úton történő megküldéséről. A vállalkozások számára ugyanakkor az elektronikus számlák befogadásához elektronikus aláírás szükségeltetik, ami több éve hiába próbál teret nyerni.
Az elektronikus számla bemutatására ugyanakkor ma már vannak próbálkozások. A Magyar Telekom Távszámla, illetve az EBPP.hu Zrt. fejlesztései egyaránt működő modellek, ám a rendszerekből két dolog hiányzik még: a megfelelő számú szolgáltató, illetve maguk az ügyfelek. Magyar István, a EBPP.hu vezérigazgatója az év végére szeretné elérni az 50 ezres ügyfélszámot, ami jól mutatja, hogy ez még csak a jövő lehetősége. Márpedig az elektronikus számlabemutatás nélkül a számlafizetés reformja sem valósulhat meg: a jövő a szakemberek szerint is a mobil fizetésé, ám - mint arra Turny Ákos, a Budapest Bank termékfejlesztési vezetője figyelmeztetett - mindez csak akkor képzelhető el, ha egyetlen közös platformot dolgoznak ki az érdekeltek.