Napi Online

Útkeresés a digitális tévézésben

A digitális televíziózás Európa-szerte, így Magyarországon is csupán az útkeresés fázisában van. Egyes piaci szereplők szerint még nincs tömeges fogyasztói igény rá, mások viszont már bele is vágtak a szolgáltatásba. Ők azt vallják, hogy a kezdeti lépések sikerrel kecsegtetnek.

Abban minden érintett egyetért, hogy szükség lesz a televíziós átvitel digitalizációjára, ám az még kérdéses, hogy eljött-e ennek az ideje, vagyis hogy létezik-e olyan üzleti, fogyasztói kényszer, ami indokolttá tenné a digitális technológia mielőbbi meghonosítását Magyarországon. Az első - igaz, műholdas - hazai digitális televíziós szolgáltatást is üzemeltető UPC szerint a jól működő hagyományos szolgáltatások széles körű leváltását sürgető kényszerhelyzet nálunk még nem alakult ki.

Bár az idő nem szorítja a 730 ezer háztartásban jelen lévő kábeltelevíziós szolgáltatót, a cég mégis készül a televíziózás új korszakának mondott jövőre: hálózata már alkalmas erre, központját pedig idén teljesen "felkészíti" a digitális korszakra - mondta Szűcs László, a UPC Magyarország szóvivője, aki azt viszont nem kívánta elárulni, hogy ez mekkora beruházást igényel a cégtől.

A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a meglehetősen költséges lehetőséggel nem nagyon élnek a felhasználók. Vagyis hiába nyílik meg számukra például a saját műsorcsomag összeállításának lehetősége vagy az online videotéka igénybevétele, illetve egyéb interaktív szolgáltatás, a magasabb ár nagyon erős visszatartó erő. A tévénézők egyelőre úgy vannak ezzel, mint az internettel, azaz a felhasználói kör csak fokozatosan alakul ki, annak ellenére, hogy a szolgáltatásnál nincs elérhetőségi korlát.

Egyelőre kevesen élveznék a digitalizálás nyújtotta előnyöket. Az is kérdés, hogy a már említett pluszszolgáltatások mellett egyáltalán érzékelhető-e bármilyen előny, hiszen a szakemberek szerint a képminőség csak kevéssé változna. A váltás ráadásul kényelmetlenségekkel is jár, ugyanis ehhez minden esetben be kell szerelni egy úgynevezett set top boxot, ami arra szolgál, hogy a digitálisan érkező jelet a lakásban átalakítsa a televíziókészüléknek megfelelő analóg jellé. (Jelenleg például a UPC központjaiban alakítják át analóggá a műholdról érkező digitális jeleket, és hálózatukon keresztül ezt juttatják az előfizetőhöz. A digitális korszakban az "eredeti" jel fut a fogyasztóhoz, ahol a már említett set top box révén átalakítják analóggá.)

A digitalizálás nyújtotta pluszszolgáltatások - mint például az adás idejének beállítása - igénybevételére kétféle megoldás létezik. Az egyik, amikor a szolgáltató központjában lévő műsorrögzítő berendezéssel az ügyfél hozzájuthat az új szolgáltatásokhoz (így működik a TVnet rendszere), a másik megoldás esetében ezt a már említett set top boxban helyezik el, ahogyan a T-Online T-Home szolgáltatásánál. Utóbbi valójában úgy működik, mint a legkorszerűbb videomagnó.


A jelenlegi gyakorlat szerint e set top boxokat a szolgáltatótól lehet beszerezni, és például a UPC hazájában, Hollandiában - ahol kétmillió ügyfele van a cégnek - ez mintegy 300 millió euró beruházást igényelt a cégtől, amely a digitális átállás érdekében kész volt ekkora összeget befektetni. E "pilot projekt" arra is jó lehet, hogy megpróbálják modellezni, kideríteni, hogy a többi UPC-országban mikor, milyen feltételekkel érdemes beszállni a digitalizáció teremtette versenybe, ami - ha egyelőre szolidan is, de - Magyarországon is elkezdődött.

Ezen a téren Európa-szerte mindenki óvatos, és Magyarországhoz hasonlóan jelenleg az útkeresés idejét élik a szereplők. Némileg eltérő véleményen vannak azok a cégek, amelyek már megtették az első lépéseket a digitalizálás terén, és mind T-Kábel, mind pedig a T-Online vezetője szinte nem várt sikerről számolt be. Utóbbi például az egyik legkedveltebb szolgáltatásként említette az online videokölcsönzést (egy film kikölcsönzése 24 órára 198-696 forintba kerül).

"A Magyar Telekom-csoporthoz tartozó T-Kábel üzleti döntésének helyességét és a technológia kiforrottságát igazolja, hogy naponta több száz digitálistévé-szolgáltatási csomagot értékesítenek" - mondta el Piller András. A T-Kábel ügyvezetője szerint igazi áttörést hozhat a cég december 1-jétől bevezetett szolgáltatása, amelynek keretében az analóg tartalom teljes egészében elérhetővé válik digitalizált formában is, s aminek eredményeként tömegtermékké válhat a digitális televíziózás.

A T-Kábel Magyarország a legnagyobb kábeltévé-szolgáltatók közül elsőként digitalizálta szinte teljes hagyományos (analóg) alapkínálatát. Az új csomagokat Digital II és Digital III névre keresztelték - előbbi 25, az utóbbi pedig 48 televíziós csatornát foglal magában -, melyek Budapesten és vonzáskörzetében kiépített hálózatukon érhetőek el a következő időszak fejlesztéseinek nyomán, 2007 második felétől pedig már Szeged és Békéscsaba környékén is megrendelhetők lesznek.

Korábban a T-Kábel digitális kínálatában néhány csatornát magában foglaló, úgynevezett tematikus minicsomagok voltak. Ezek mellé kínálják előfizetőiknek december 1-jétől a már tömegigényeknek is megfelelő digitális alapszolgáltatást. A szolgáltatás igénybevételéhez szükséges set top box havi bérleti díja 800 forint, de meg is vásárolható: egy összegben 16 900, illetve részletre, háromszor 5700 forintért. "A november 6-i kereskedelmi bevezetést követően az elmúlt két hónapban már több mint ezren rendelték meg a T-Home Tv-t. Év végére a vállalat várakozásai szerint ez a szám több tízezer lesz, majd azt követően várhatóan ugrásszerűen nő" - mondta az iptv-szolgáltatást Magyarországon elsőként elindító T-Online Magyarország Zrt. vezérigazgató-helyettese, Szász Dániel. Míg az induláskor hat városban volt elérhető a szolgáltatás, ma már országszerte 25 városban lehet igénybe venni, és várhatóan még ebben az évben az összes hazai nagyvárosban megrendelhető lesz a T-Home Tv.

Az azóta eltelt két hónap alapján elmondható, hogy a T-Home-előfizetőket nagyon érdekli az új televíziózási élmény. A nézők értékelik a time shifting lehetőséget (amikor az élő adást megállítva, majd újraindítva később folytathatjuk a tévézést), a gyerekzárat és a digitális műsorújság funkciót, az egy gombnyomásra működő műsorfelvételt, valamint az egyéb interaktív lehetőségeket (például freemail-olvasás). A T-Online reményei szerint ez a szolgáltatás - a folyamatos fejlesztésekkel és a szinte korlátlan lehetőségeivel - forradalmasítja a tévézési szokásokat. A T-Home szolgáltatás keretében az adás szélessávú internet-hozzáférésen, adsl-en keresztül, digitális formában érkezik a tévékészülékre. A szolgáltatás tehát internetalapú, mégsem kell hozzá számítógép.


"Magyarországon is megvannak a feltételei a digitális televíziózásnak" - mondja ifj. Lengyel Tibor, a közelmúlt óta IP TV szolgáltatást is nyújtó TVnet Kft. ügyvezetője. Ha már kiépült egy társaság internetalapú infrastruktúrája, akkor célszerű azt minél szélesebb körben - a telefon és az internet mellett - például televíziós szolgáltatásra is igénybe venni, vagyis olyan tartalommal megtölteni, amely növeli a cég versenyképességét.

Miután a társaság alapinfrastruktúrája internetprotokoll (IP)-alapú, a digitális televíziózás lehetőségének megteremtése nem igényel akkora beruházást, mint például a kábeltelevíziós cégeknek. Az iptv-szolgáltatás elindítását is lehetővé tévő infrastrukturális fejlesztés százmilliós invesztíciót követelt a cégtől a fővárosban. További tizenkét vidéki városban a társaság mintegy 400 millió forintot költ az infrastruktúra kiépítésére annak érdekében, hogy ott is elindíthassa internetes tévéjét.

A T-Online és a TVnet iptv-szolgáltatása szinte egy időben startolt, és míg a T-Online a T-Com kiterjedt infrastruktúráján érhető el, a TVnet szűkebb körben, saját hálózatán nyújtja az ip-tévézés lehetőségét. Előfizetőinek száma mégis dinamikusan növekszik, ennek oka lehet, hogy a két cég szolgáltatása között lényeges különbség van: például a TVnet adásai később is lekérhetőek a központból - vagyis az úgynevezett time shifting (időbeni visszaléptetés) lehetővé teszi, hogy a tévénéző a műsorfolyamot 24 órára visszamenőleg újraindítsa -, addig a T-Online T-Home szolgáltatása nem egészen így működik.

A TVnet iptv-szolgáltatásának sikerében minden bizonnyal közrejátszik, hogy a társaság indította el az erotikus tartalmat szolgáltató első magyar internetes tévécsatornát, a LUXx TV-t. Döntésüket az motiválta, hogy felmérések szerint az internetes letöltések mintegy 60 százaléka erotikus tartalmú. A TVnet iptv-szolgáltatása egyelőre csak a fővárosban érhető el, ám februártól további 12 nagyvárosban is előfizethető. A cég iptv-s (internet és televízió vagy az ezeket egy ip-telefonnal kiegészített) csomagja úgy vehető igénybe, hogy ahhoz már az ügyfélnek nem kell T-Com-előfizetéssel rendelkeznie.


Tévhit, hogy a most még borsos áron megvásárolt plazma-, LCD-tévékhez már nem lesz szükség set top boxra. Ezek a televíziók ugyanis egyelőre szintén nem alkalmasak a digitális jelek megjelenítésére, a HD jelzés "csupán" arról árulkodik, hogy a készülék nagy felbontású televízió, ilyen adás viszont ma még nincs Magyarországon, sőt Európában is a csak a kezdeténél tart. Ennek megjelenéséig pedig akár még rosszabb is lehet a drága televízió képminősége, mint a hagyományos televízióé.

A digitalizálás hasznosságának vizsgálata során elkülönítetten kell kezelni a különböző technológiákat. Műholdon ugyanis már elég régóta a digitális technika a szabvány (analóg adás már csak elvétve van). A UPC például már több mint hat évvel ezelőtt Magyarországon is elindított egy digitális szolgáltatást, a UPC Directet; telefonvezetéken pedig máshogyan nem is lehet a tévézést megvalósítani. Kábelen viszont igen széles körben elterjedt az analóg technika, aminek a lecserélése forradalmi változást jelentene. A kérdés valójában nem az, hogy analóg legyen vagy digitális, hanem inkább az, hogy van-e igény a kiegészítő pluszszolgáltatásokra (bár ezeket csak digitálisan lehet megvalósítani).

Az EU a legnagyobb digitális piac

Tavaly év végén világszerte 175 millió háztartásban használtak digitális televíziózáshoz kapcsolódó szolgáltatásokat - derül ki az In-Stat kutatócég jelentéséből. A digitális televíziózás piacának két legnagyobb szereplője az Európai Unió (EU) és az Egyesült Államok, és bár a 65 millió digitális televízióval rendelkező háztartást felmutató EU abszolút értelemben ma már megelőzi az USA-t, penetráció szempontjából 2009-ig az amerikai piac lesz a nagyobb.

A két térségben az utóbbi években több mint százmillió háztartás váltott analógról digitális technikára, 2010-re ez a szám meg fogja közelíteni a 190 milliót. Az Európai Bizottság (EB) javaslata szerint az EU tagországainak 2012-ig át kell térniük a digitális televíziózásra, amivel a világ első olyan régióját alkothatnák, amelyben teljesen digitális a műsorszórás. A feltörekvő piacok közül kiemelkedik Kína, az ázsiai országban mintegy 10 millióan rendelkeznek a digitális adás fogadására alkalmas vevőkészülékkel.

Az EU-n belül az Egyesült Királyság az egyetlen, ahol a háztartások többségében digitális technikát használnak, sőt az előrejelzések szerint a szigetország előnye a következő években is fennmarad, a penetrációs ráta 2010-re 95 százalékra emelkedik. A nagy európai országok közül Németország van a leginkább lemaradva: csak három év múlva éri el azt a szintet, ahol a britek ma tartanak. Szakértők rámutatnak, hogy a digitális televíziózás terjedése minden bizonnyal jó hír a fizetős televíziós szolgáltatásokat nyújtó vállalatoknak, de számos biztonsági problémát is felvet, mint például a tartalomlopás elleni védekezés kérdését.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sanyix #23
    Ugyanúgy alacsony felbontású adás van, nem hd, szal pixeles lenne.
  • Tothenkopf #22
    Nekünk volt upc a mőholdas szolgáltatással.Na pl azon is volt tv-ujság,lehetett váltani menet közben a feliratok nyelvét vagy a szinkron nyelvét.Egy philips beltéri egységet adtak hozzá.Ott is plusz lóvéért adtak volna másik dekódert.Annyi hogy nem volt benne vinyó,nem tudott felvenni.De a másorujság menü mindíg megvolt előre legalább 3hétre...Ja és olyan 2001-ben kötettük be...
  • Cactus #21
    Azt nem is említettem, hogy HBO max paknál (bocsánat, előbb packot írtam, de az túl angolos és tkábel nem így használja, LOL ) jön az 5.1-es hang, arról nem is beszélve, hogy lehet nézni 80-90%ban eredeti nyelven a filmeket. Elvileg van hozzá felirat is, bár nekem még nem sikerült előcsalnom, csak akkor, ha pl cinemaxon alapból nincs is magyar hang, mert sosem készült hozzá szinkron.
  • Cactus #20
    Nekem T-Kábeltől van, az előttem szólóhoz hasonlóan én is beleugrottam a nagy hűségakcióba, bár nem bántam meg, mert addig is fizettem HBO-t, most meg havi +800ért kapom HBO max pack-ot digitálisan. Persze analóg HBO-t lemondtam, szal a szívás, hogy a többi tévén az nincs :) Mondjuk nálam ez nem gáz.

    A minőség egyértelműen jobb, amíg volt HBO analóg és már volt digi változat is, akkor szórakoztam hogy kapcsolgattam digi és analóg közt. Tényleg szemmel látható minőségjavulás. Nem vágom, hogy neked a plazmán hogy fog kinézni (mármint hogy pixeles lesz-e vagy sem), sajna én még CRT-s vagyok.

    Azt mondjátok már meg, hogy miért vagytok ilyen technofóbok? Szóval az egy dolog, hogy én is pl sorozatokat netről nézek, de attól még miért ne tévézzek? Engem a változatosság gyönyörködtet, és jó olyan filmet nézni, amiről azt se tudtam hogy létezik és mégis leadták és tetszett. És akkor fikázzátok, hogy így a teletext meg mitomén mi. Nekem pl jobban tetszik hogy 4 műsorprogramot látok egymás mellett és nem kell egyesével teletexten nézegetnem, hogy mi a franc lesz.

    Egyébként felhívom a figyelmet, hogy okos T-kábelnél nincs visszatekerés, szóval erre tessék vigyázni. Meg mondjuk ez sem igaz, hogy digin jön az analóg csatornacsomag. Ezer éve fullos csomagom van, ha most kitalálják hogy digin azt fizessem külön, akkor asszem veszek egy pár litert benyát és gyújtogatni kezdek :)
  • kow83 #19

    Amíg kialakul az IPTV, addig is virágozzon a bittorrent és éljen a filemegosztás
  • mikloss #18
    A digitális adás sokkal jobb minőségű mint az analóg? Az már nem lenne pixeles a plazmatévén?
  • Tothenkopf #17
    Nekem meg tv-kártyám van...Meg adásrögzítés funkcióm...
  • ooz #16
    sőt ha már itt járunk, akkor ma már tévé sem kell.
    egyre több és több tévét lehez nézni online. :P
  • toyotakacsa01 #15
    Nekem meg internetem van.
    Nekem sem kell műsorújságot venni.
  • ooz #14
    "nekünk má van T-Home tvnk,de marha jó...nem kell műsorújságot venni,"

    dejóóóó
    nekem van otthon tévém és rajta a teletext. és érdekes módon nekem sem kell műsorújság :PPP