Dojcsák Dániel
Vityi Péter: Én már Vistát használok!
Új Windows, új Office, új online szolgáltatási felület, számos megújuló szerveralkalmazás. 2007 a Microsoft számára talán az eddigi történetének legnagyobb generációváltó gócpontja. Ugyan a technológiai részleteket millió hír és elemzés taglalja, de általában kevesebb szó esik körülményekről, hatásokról és következményekről. Hiánypótlás gyanánt, illetve a Vista bejelentés apropóján szerkesztőségünk Vityi Péterrel, a Microsoft Magyarország vezérigazgatójával beszélgetett.
SG.hu: Ebben az évben minden eddiginél több szoftver fordul magasabb verziószámba a Microsoft palettáján, ami szokatlan az eddigi tapasztalatok alapján. Hogyan készül fel egy ekkora cég egy szinte teljes portfolióváltásra?
Vityi Péter: Elég sokat költünk termékfejlesztésre, kutatásra, ami a folyamatos fejlődéshez szükséges és most fordult elő, hogy egymásra csúsztak a ciklusok, nem csupán a kliens oldali alkalmazások tekintetében, hanem most rajtolnak új verziók a Sharepoint portál technológiából, Exchangeből, Business Intelligence és Projekt alkalmazásokból is. Az új operációs rendszer munkacíme alapján ezt az időszakot Longhorn termékciklusnak is nevezzük.
Az ügyfelek szempontjából szerintünk előnyös lehet a torlódás, hiszen egy fejlesztés során jobb egyszerre mindent lecserélni. Ilyenkor esetleg a tréning jelenthet kihívást, hisz a kezelőfelületek sokat változtak, elég csak az új Officera gondolni. Persze mindez csak egy kezdeti nehézség; magamon is tapasztaltam, nem telt sok időbe az átszokás, igaz nem vagyok egy tipikus felhasználó. Egy ideje Vistát és új Officet használok és nehéz lenne már az újdonságok nélkül.
SG.hu: Az újdonságok egyik érdekes eleme a teljesen új alapokra helyezett formátum szabvány, az XML. Miért van erre szükség és milyen plusszal kecsegtet a korábbi megoldásokhoz képest?
Vityi Péter: Az utóbbi években a cégeken belüli és a cégek közötti kommunikáció mennyisége is megtöbbszöröződött. A piac erre a generációváltásra kikényszerített egy formátumváltást is, hiszen az interoperabilitáshoz szükséges egy olyan közös felület, melyen a különböző vállalatok különböző rendszerei képesek hatékony információ cserére egymás között.
SG.hu: Nem veti majd vissza a fejlődést a közös formátum igénye? Hiszen valamelyik szereplő által új funkciókkal bővített formátum inkompatibilissé válhat a többiek számára.
Vityi Péter: Ettől az XML esetében nem feltétlenül kell félni, hiszen ez a szabvány lehetővé teszi, hogy az ember az adatokat egyedileg definiálja, amiket a gépek később értelmezni tudnak. Itt a lényeg abban van, hogy a definíciók mentén adatsémák jönnek majd létre, mondjuk a banki, pénzügyi szektorban, különböző szolgáltatási területeken, ami számukra egy specifikus szabványú gépi kommunikációs felület lesz.
SG.hu: Attól sem kell félni, hogy a HTML-hez hasonlóan a Microsoft kezébe kapja a gyeplőt és az XML-t a saját szájíze szerint igazítja majd?
Vityi Péter: Együtt dolgozunk ebben a kérdésben az IBM-mel, az Oracle-lel, a Sunnal. Itt már nem csupán arról van szó, hogyan jelenik meg egy weboldal, hanem komoly üzleti felhasználásról beszélünk, melyben számos technológiai kihívást kell megoldani. Egymásra van utalva az iparág, ez már nem játék.
SG.hu: Az emberek nagy része ha meghallja a Microsoft szót, mégis csupán a Windows operációs rendszer ugrik be neki, de ebből is kiderül, hogy ez csak a jéghegy csúcsa. Hogyan épül fel ez a jéghegy?
Vityi Péter: Ugyan erről nem szoktunk részletes számokat kiadni, de annyit el tudok mondani, hogy a szerver termékeink értékesítéséből származó hazai bevételek több mint 40%-ot tesznek ki a tortából. Darabszámok tekintetében az Exchange és az SQL szerver számlál legtöbb ügyfelet a nagy- és középvállalatoktól kezdve egészen a kis szereplőkig. Ha az asztali termékek piacát nézzük, akkor az eladott dobozos termékek száma nagyon alacsony, hisz az ügyfelek nagyrészt OEM csatornákon keresztül vásárolják meg ezeket.
SG.hu: A Vista megújult aktivációs rendszerétől vár-e a Microsoft szignifikáns növekedést itthon a legális operációs rendszerek arányában?
Vityi Péter: Alapvető tény, hogy ha a kalózpéldány és a legális között nincs különbség, akkor sokkal nehezebb rávenni a felhasználókat, hogy fizessenek is érte. A penetráció növekedésével egyre több laikus jut számítógéphez, akik nem is tudják, hogy legális-e a szoftverük, vagy mi a jelentősége ennek. Kihívás volt úgy orvosolni ezeket a problémákat, hogy ne a legális felhasználónak kelljen ezzel a kérdéssel sokat foglalkoznia, hanem épp az illegális példányokról legyen egyértelmű, hogy azt nem vásárolták meg. A Vistában épp ezért a kalózpéldányok nem tudnak majd annyi funkciót, mint az eredeti (pl.: az Aero felület). A limitált működés ellenére viszont a kritikus biztonsági frissítések elérhetősége továbbra is megmarad. SG.hu: Az otthoni felhasználók igényei ismertek, de mi motiválja majd a többszáz vagy többezer gépes vállalati ügyfeleket, hogy Vistára váltsanak, főként hogy ez számukra egyértelműen hardverfrissítést is jelent? A Gartner egy később megmásított jelentésében még nem tartotta szükségesnek ezt a lépést.
Vityi Péter: A Gartnerre nem tudok reflektálni, de az elemzők mindenhez általában konzervatívan állnak hozzá. Mi azt gondoljuk, hogy a Vistában számos olyan funkció van akár hatékony működés, akár biztonság oldalon, ami kellemetlen dolgokat tud megelőzni. Adatbiztonság területén pluszt nyújt, de általános esetekben is könnyebb problémamegoldást tesz lehetővé a gyorsabb telepíthetőség, a korábbi állapotokra való visszaállás fejlettebb lehetősége, a potenciális hibák előrejelzése, harmadik féltől származó szoftverek jobb menedzselhetősége. Ezek mind hatékonyabbá tudják tenni a működést, míg a felhasználó csak azt látja, hogy modernebb felületen dolgozik, hosszútávon pedig kevesebb napi gonddal találkozik majd, ami a helpdesk hívások számát is érdemben csökkentheti.
SG.hu: Speciálisan a magyar vállalati szférától milyen fogadtatást vár a helyi Microsoft, milyen eszközökkel próbálja őket felkészíteni, motiválni?
Vityi Péter: A vállalati desktop környezet alapvetően az üzemeltetőknek a fejfájása, de az ő segítésükre tartunk rendszeresen TechNet konferenciákat, ahol az érdeklődők részleteiben megismerhetik az új megoldásokat és azok előnyeit. Motivációban azt gondolom itthon nincs hiány, az aktuális konferenciánk 800 férőhelye kevesebb, mint 36 óra alatt betelt. A szakemberek érdeklődése tehát nagy, viszont figyelembe kell venni az amerikai és európai szcenáriók különbözőségét. A globális mintákat át kell pozicionálni, példaként említhető, hogy az új termékek itthon nem adhatók el pusztán azzal, hogy segítik a dolgozók produktivitását.
Ma Magyarországon sajnos nem mozgatja meg az embereket, ha azt mondom nekik, hogy a napi munkájukkal fél órával hamarabb végezhetnek, viszont népszerű és keresett minden csoportmunkával, csoportkommunikációval, információval foglalkozó funkció. Így az újdonságokat érdemes a SharePoint oldaláról megközelíteni, de vállalati környezetben igyekezni kell minél testreszabottabb felvilágosítást adni, megvizsgálva az alkalmazás környezetet is és a körülmények alapján meghatározni egy optimális átállási ütemet.
SG.hu: Mennyi időt vesz majd igénybe, mire túlnyomórészt átáll minden terület az új generációkra? Van-e akkora löket a Vistában, mint anno az XP-ben a 98-hoz képest?
Vityi Péter: Nehéz erre választ adni. Nem tűztünk ki célokat, de az új gépek mind Vistával érkeznek majd, tehát a vállalatok számítógép életciklusa lesz meghatározó. Az átállás jóval simább lesz összehasonlítva az XP-vel, mert akkoriban számos kompromisszumot kellett hordozni a 16-ról 32 bites világba való átállás miatt. Első körben mindkét esetben a játékipart látom átfordulni, hiszen az új hardverigények miatt ez a terület az első minden fejlődésben.
Az előző váltás óta eltelt öt évben kialakult új szoftver architektúra a Vistában is tovább megy, hiszen a 64 bites alkalmazásoknak főként szerveroldalon lesz jelentősége, asztali funkciókra elegendő még ma is a 32 bites címzés. A jelenlegi váltásban a fő tényező a megváltozott felhasználói szokásokból adódik, a szélesebb alkalmazásválaszték mellett például a notebookokra való áttérés és az ehhez igazított operációs rendszer-megoldások révén.
SG.hu: Milyen edukációt végez a Microsoft az otthoni felhasználókon? Proaktivitás vagy kivárás?
Vityi Péter: Ebben a legfontosabb amit tehetünk, az a lokalizálás. A szoftverek helyi nyelvre való lefordítása mellett ez jelenti még lokális tartalmak létrehozását is, ezért vált fontos lépéssé a magyar Live felület megszületése. Továbbá a "Neked lehetőség, nekünk kihívás" kampányunk sem feltétlenül csak a vállalati ügyfeleknek szól, hanem arra hívja fel a figyelmet, hogy ma általánosságban mennyi mindent lehet számítógép segítségével elvégezni. Ma már az emberi kreativitást alapvetően segítheti az informatika alkalmazása, számos lehetőség teremtődik olyan helyeken, ahol eddig nem volt ilyen.
SG.hu: A probléma, hogy aki nem ismeri ezeket a lehetőségeket, annak ez a szolgen is üres lesz, nem fogják érteni. Milyen igazán alapvető eszközöket vet be a Microsoft? Milyen szerepvállalása van a hazai köz- és felsőoktatásban?
Vityi Péter: A kettőt különválasztva, a felsőoktatásban kiemelt szerepe van a szakemberképzésnek, de az általános képzésben is igyekszünk segíteni. 13 egyetemen van diáktanácsadónk, több helyen előadásokat tartunk, benne vagyunk a tananyagban. Idén kb. 8000 hallgatói órányi előadást és szakszemináriumot fogunk tartani (értsd: 1 = 1 óra 1 hallgatónak). A középiskolai területen pedig - túl az informatika oktatáson - segítjük a számítástechnikával támogatott oktatást. Sokat invesztáltunk korábban a Digitális Tudásbázisba, szakemberidőt és pénzt is fordítunk a digitális tananyagok és segédletek létrehozásának segítésére. Fontosnak tartjuk, hogy a különböző tárgyak átjárhatóvá válljanak, mint a földrajz, történelem, irodalom.
Az egyetemeken már szinte mindenkinek van számítógépe, hozzáférése, a probléma inkább a metodológiában van. Hozzáállás kérdése, hogy mikor lesznek digitálisan elérhetőek az oktatási anyagok, mikor lesznek teljesen online adminisztráltak a folyamatok. A hosszútávú megoldást biztosítva pedig több helyen támogatjuk a pedagógusképzést, ahol a cél az új tanárok esetén, hogy eleve digitálisan felkészülten kerüljenek ki az egyetemről , képessé téve önmagukat az új eszközök bevetésére.
SG.hu: A Microsoftnak elemi érdeke, hogy az oktatásban szocializálja az informatikára az embereket, általánosságban véve is és szakember képzésben is, lehetőleg saját szoftvereiket preferálva.
Vityi Péter: Az informatika megismerése és használata a magyar állampolgároknak sokkal nagyobb érdeke, mint a Microsoftnak. Amennyire rálátok a piacra ebből a pozicióból, ez jóval túlmutat azon a kommunikáción amit folytatunk, hiszen az egész gazdaság versenyképessége múlik a jövőben egy adott ország IT felkészültségén. A problémákra a technológia segítségével jóval gyorsabban lehet választ adni, mint anélkül.
A képzett szakemberek száma meghatározza a piaci árukat is. Ha kevés szakember kerül ki, akkor hiány lesz belőlük, drágák lesznek, ezért a fejlődéshez, az IT minden szintre eljutó terjedéséhez elengedhetetlen az IT szakemberek nagyobb számú és magasabb minőségű képzése, ami ma a Microsoft mellett a többi IT cég elemi érdeke is egyben.
SG.hu: Ebben az évben minden eddiginél több szoftver fordul magasabb verziószámba a Microsoft palettáján, ami szokatlan az eddigi tapasztalatok alapján. Hogyan készül fel egy ekkora cég egy szinte teljes portfolióváltásra?
Vityi Péter: Elég sokat költünk termékfejlesztésre, kutatásra, ami a folyamatos fejlődéshez szükséges és most fordult elő, hogy egymásra csúsztak a ciklusok, nem csupán a kliens oldali alkalmazások tekintetében, hanem most rajtolnak új verziók a Sharepoint portál technológiából, Exchangeből, Business Intelligence és Projekt alkalmazásokból is. Az új operációs rendszer munkacíme alapján ezt az időszakot Longhorn termékciklusnak is nevezzük.
Az ügyfelek szempontjából szerintünk előnyös lehet a torlódás, hiszen egy fejlesztés során jobb egyszerre mindent lecserélni. Ilyenkor esetleg a tréning jelenthet kihívást, hisz a kezelőfelületek sokat változtak, elég csak az új Officera gondolni. Persze mindez csak egy kezdeti nehézség; magamon is tapasztaltam, nem telt sok időbe az átszokás, igaz nem vagyok egy tipikus felhasználó. Egy ideje Vistát és új Officet használok és nehéz lenne már az újdonságok nélkül.
SG.hu: Az újdonságok egyik érdekes eleme a teljesen új alapokra helyezett formátum szabvány, az XML. Miért van erre szükség és milyen plusszal kecsegtet a korábbi megoldásokhoz képest?
Vityi Péter: Az utóbbi években a cégeken belüli és a cégek közötti kommunikáció mennyisége is megtöbbszöröződött. A piac erre a generációváltásra kikényszerített egy formátumváltást is, hiszen az interoperabilitáshoz szükséges egy olyan közös felület, melyen a különböző vállalatok különböző rendszerei képesek hatékony információ cserére egymás között.
SG.hu: Nem veti majd vissza a fejlődést a közös formátum igénye? Hiszen valamelyik szereplő által új funkciókkal bővített formátum inkompatibilissé válhat a többiek számára.
Vityi Péter: Ettől az XML esetében nem feltétlenül kell félni, hiszen ez a szabvány lehetővé teszi, hogy az ember az adatokat egyedileg definiálja, amiket a gépek később értelmezni tudnak. Itt a lényeg abban van, hogy a definíciók mentén adatsémák jönnek majd létre, mondjuk a banki, pénzügyi szektorban, különböző szolgáltatási területeken, ami számukra egy specifikus szabványú gépi kommunikációs felület lesz.
SG.hu: Attól sem kell félni, hogy a HTML-hez hasonlóan a Microsoft kezébe kapja a gyeplőt és az XML-t a saját szájíze szerint igazítja majd?
Vityi Péter: Együtt dolgozunk ebben a kérdésben az IBM-mel, az Oracle-lel, a Sunnal. Itt már nem csupán arról van szó, hogyan jelenik meg egy weboldal, hanem komoly üzleti felhasználásról beszélünk, melyben számos technológiai kihívást kell megoldani. Egymásra van utalva az iparág, ez már nem játék.
SG.hu: Az emberek nagy része ha meghallja a Microsoft szót, mégis csupán a Windows operációs rendszer ugrik be neki, de ebből is kiderül, hogy ez csak a jéghegy csúcsa. Hogyan épül fel ez a jéghegy?
Vityi Péter: Ugyan erről nem szoktunk részletes számokat kiadni, de annyit el tudok mondani, hogy a szerver termékeink értékesítéséből származó hazai bevételek több mint 40%-ot tesznek ki a tortából. Darabszámok tekintetében az Exchange és az SQL szerver számlál legtöbb ügyfelet a nagy- és középvállalatoktól kezdve egészen a kis szereplőkig. Ha az asztali termékek piacát nézzük, akkor az eladott dobozos termékek száma nagyon alacsony, hisz az ügyfelek nagyrészt OEM csatornákon keresztül vásárolják meg ezeket.
SG.hu: A Vista megújult aktivációs rendszerétől vár-e a Microsoft szignifikáns növekedést itthon a legális operációs rendszerek arányában?
Vityi Péter: Alapvető tény, hogy ha a kalózpéldány és a legális között nincs különbség, akkor sokkal nehezebb rávenni a felhasználókat, hogy fizessenek is érte. A penetráció növekedésével egyre több laikus jut számítógéphez, akik nem is tudják, hogy legális-e a szoftverük, vagy mi a jelentősége ennek. Kihívás volt úgy orvosolni ezeket a problémákat, hogy ne a legális felhasználónak kelljen ezzel a kérdéssel sokat foglalkoznia, hanem épp az illegális példányokról legyen egyértelmű, hogy azt nem vásárolták meg. A Vistában épp ezért a kalózpéldányok nem tudnak majd annyi funkciót, mint az eredeti (pl.: az Aero felület). A limitált működés ellenére viszont a kritikus biztonsági frissítések elérhetősége továbbra is megmarad. SG.hu: Az otthoni felhasználók igényei ismertek, de mi motiválja majd a többszáz vagy többezer gépes vállalati ügyfeleket, hogy Vistára váltsanak, főként hogy ez számukra egyértelműen hardverfrissítést is jelent? A Gartner egy később megmásított jelentésében még nem tartotta szükségesnek ezt a lépést.
Vityi Péter: A Gartnerre nem tudok reflektálni, de az elemzők mindenhez általában konzervatívan állnak hozzá. Mi azt gondoljuk, hogy a Vistában számos olyan funkció van akár hatékony működés, akár biztonság oldalon, ami kellemetlen dolgokat tud megelőzni. Adatbiztonság területén pluszt nyújt, de általános esetekben is könnyebb problémamegoldást tesz lehetővé a gyorsabb telepíthetőség, a korábbi állapotokra való visszaállás fejlettebb lehetősége, a potenciális hibák előrejelzése, harmadik féltől származó szoftverek jobb menedzselhetősége. Ezek mind hatékonyabbá tudják tenni a működést, míg a felhasználó csak azt látja, hogy modernebb felületen dolgozik, hosszútávon pedig kevesebb napi gonddal találkozik majd, ami a helpdesk hívások számát is érdemben csökkentheti.
SG.hu: Speciálisan a magyar vállalati szférától milyen fogadtatást vár a helyi Microsoft, milyen eszközökkel próbálja őket felkészíteni, motiválni?
Vityi Péter: A vállalati desktop környezet alapvetően az üzemeltetőknek a fejfájása, de az ő segítésükre tartunk rendszeresen TechNet konferenciákat, ahol az érdeklődők részleteiben megismerhetik az új megoldásokat és azok előnyeit. Motivációban azt gondolom itthon nincs hiány, az aktuális konferenciánk 800 férőhelye kevesebb, mint 36 óra alatt betelt. A szakemberek érdeklődése tehát nagy, viszont figyelembe kell venni az amerikai és európai szcenáriók különbözőségét. A globális mintákat át kell pozicionálni, példaként említhető, hogy az új termékek itthon nem adhatók el pusztán azzal, hogy segítik a dolgozók produktivitását.
Ma Magyarországon sajnos nem mozgatja meg az embereket, ha azt mondom nekik, hogy a napi munkájukkal fél órával hamarabb végezhetnek, viszont népszerű és keresett minden csoportmunkával, csoportkommunikációval, információval foglalkozó funkció. Így az újdonságokat érdemes a SharePoint oldaláról megközelíteni, de vállalati környezetben igyekezni kell minél testreszabottabb felvilágosítást adni, megvizsgálva az alkalmazás környezetet is és a körülmények alapján meghatározni egy optimális átállási ütemet.
SG.hu: Mennyi időt vesz majd igénybe, mire túlnyomórészt átáll minden terület az új generációkra? Van-e akkora löket a Vistában, mint anno az XP-ben a 98-hoz képest?
Vityi Péter: Nehéz erre választ adni. Nem tűztünk ki célokat, de az új gépek mind Vistával érkeznek majd, tehát a vállalatok számítógép életciklusa lesz meghatározó. Az átállás jóval simább lesz összehasonlítva az XP-vel, mert akkoriban számos kompromisszumot kellett hordozni a 16-ról 32 bites világba való átállás miatt. Első körben mindkét esetben a játékipart látom átfordulni, hiszen az új hardverigények miatt ez a terület az első minden fejlődésben.
Az előző váltás óta eltelt öt évben kialakult új szoftver architektúra a Vistában is tovább megy, hiszen a 64 bites alkalmazásoknak főként szerveroldalon lesz jelentősége, asztali funkciókra elegendő még ma is a 32 bites címzés. A jelenlegi váltásban a fő tényező a megváltozott felhasználói szokásokból adódik, a szélesebb alkalmazásválaszték mellett például a notebookokra való áttérés és az ehhez igazított operációs rendszer-megoldások révén.
SG.hu: Milyen edukációt végez a Microsoft az otthoni felhasználókon? Proaktivitás vagy kivárás?
Vityi Péter: Ebben a legfontosabb amit tehetünk, az a lokalizálás. A szoftverek helyi nyelvre való lefordítása mellett ez jelenti még lokális tartalmak létrehozását is, ezért vált fontos lépéssé a magyar Live felület megszületése. Továbbá a "Neked lehetőség, nekünk kihívás" kampányunk sem feltétlenül csak a vállalati ügyfeleknek szól, hanem arra hívja fel a figyelmet, hogy ma általánosságban mennyi mindent lehet számítógép segítségével elvégezni. Ma már az emberi kreativitást alapvetően segítheti az informatika alkalmazása, számos lehetőség teremtődik olyan helyeken, ahol eddig nem volt ilyen.
SG.hu: A probléma, hogy aki nem ismeri ezeket a lehetőségeket, annak ez a szolgen is üres lesz, nem fogják érteni. Milyen igazán alapvető eszközöket vet be a Microsoft? Milyen szerepvállalása van a hazai köz- és felsőoktatásban?
Vityi Péter: A kettőt különválasztva, a felsőoktatásban kiemelt szerepe van a szakemberképzésnek, de az általános képzésben is igyekszünk segíteni. 13 egyetemen van diáktanácsadónk, több helyen előadásokat tartunk, benne vagyunk a tananyagban. Idén kb. 8000 hallgatói órányi előadást és szakszemináriumot fogunk tartani (értsd: 1 = 1 óra 1 hallgatónak). A középiskolai területen pedig - túl az informatika oktatáson - segítjük a számítástechnikával támogatott oktatást. Sokat invesztáltunk korábban a Digitális Tudásbázisba, szakemberidőt és pénzt is fordítunk a digitális tananyagok és segédletek létrehozásának segítésére. Fontosnak tartjuk, hogy a különböző tárgyak átjárhatóvá válljanak, mint a földrajz, történelem, irodalom.
Az egyetemeken már szinte mindenkinek van számítógépe, hozzáférése, a probléma inkább a metodológiában van. Hozzáállás kérdése, hogy mikor lesznek digitálisan elérhetőek az oktatási anyagok, mikor lesznek teljesen online adminisztráltak a folyamatok. A hosszútávú megoldást biztosítva pedig több helyen támogatjuk a pedagógusképzést, ahol a cél az új tanárok esetén, hogy eleve digitálisan felkészülten kerüljenek ki az egyetemről , képessé téve önmagukat az új eszközök bevetésére.
SG.hu: A Microsoftnak elemi érdeke, hogy az oktatásban szocializálja az informatikára az embereket, általánosságban véve is és szakember képzésben is, lehetőleg saját szoftvereiket preferálva.
Vityi Péter: Az informatika megismerése és használata a magyar állampolgároknak sokkal nagyobb érdeke, mint a Microsoftnak. Amennyire rálátok a piacra ebből a pozicióból, ez jóval túlmutat azon a kommunikáción amit folytatunk, hiszen az egész gazdaság versenyképessége múlik a jövőben egy adott ország IT felkészültségén. A problémákra a technológia segítségével jóval gyorsabban lehet választ adni, mint anélkül.
A képzett szakemberek száma meghatározza a piaci árukat is. Ha kevés szakember kerül ki, akkor hiány lesz belőlük, drágák lesznek, ezért a fejlődéshez, az IT minden szintre eljutó terjedéséhez elengedhetetlen az IT szakemberek nagyobb számú és magasabb minőségű képzése, ami ma a Microsoft mellett a többi IT cég elemi érdeke is egyben.