Berta Sándor
Lakhely alapján korlátoznak az internetes tévék
Világszerte egyre több televízió műsora fogható immár az interneten is. Sajnos azonban ezzel párhuzamosan egyre több adó vezetői igyekeznek szűkíteni azoknak a felhasználóknak a körét, akik nézhetik az online adásokat.
Ugyan már hazánkban is megjelentek az első IP TV adások, de a korlátozás még persze csak az Egyesült Államokban hódít. A Fox amerikai televízióadó például augusztus vége óta akadályozza a nem amerikai nézők számára a műsorok megtekintését. A szakemberek már el is nevezték geoszűrésnek az új módszert. A Fox mellett a CBS és a Major League Baseball Advanced Media (MLB) is megerősítette, hogy a jövőben egyre gyakrabban és szélesebb körben fogják alkalmazni ezt a megoldást.
A Fox augusztus közepén tette elérhetővé kilenc csatornájának tartalmát online is. Egy héttel később azonban már kizárták az európai, az ázsiai, az afrikai, a közép- és dél-amerikai, valamint az ausztrál felhasználókat. Eleinte sokan még úgy próbálták meg kijátszani a szűrőt, hogy egy amerikai proxy címet adtak meg, azonban egy ideje már ez is lehetetlen, mivel a program IP-címek alapján tiltja ki, illetve engedélyezi az online nézőket. Az amerikai felhasználókat ráadásul számláik vagy hitelkártyaszámuk alapján azonosítják, majd cookiekat alkalmaznak.
A geoszűrést az amerikai televízióadók olyan cégek segítségével hajtják végre, mint az Akamai vagy a Quova. Utóbbi demográfiai adatokkal, internetszolgáltatói és a használt internethozzáférésére vonatkozó információkkal, valamint doménadatokkal látja el az egyes adókat. A cég tájékoztatása szerint összesen 1,4 milliárd IP-címet tudnak beazonosítani. Ezenkívül egy külön, folyamatosan frissített listában nyilvántartják az anonim szörfölést lehetővé tévő programokat, oldalakat és szolgáltatásokat is. Amelyik felhasználó pedig ilyen cselhez folyamodik, azt lehetséges "feketén tévézőként" regisztrálják.
Adatvédelmi szakemberek szerint ugyanakkor kétséges a geoszűrés hosszú távú sikere. Sokan aggályosnak tartják például, hogy az összegyűjtött adatokból a televízióadók egyénre szabott reklámokkal bombázhatják a nézőiket. Ez azonban már közel sem teszi a megoldást népszerűvé.
Ugyan már hazánkban is megjelentek az első IP TV adások, de a korlátozás még persze csak az Egyesült Államokban hódít. A Fox amerikai televízióadó például augusztus vége óta akadályozza a nem amerikai nézők számára a műsorok megtekintését. A szakemberek már el is nevezték geoszűrésnek az új módszert. A Fox mellett a CBS és a Major League Baseball Advanced Media (MLB) is megerősítette, hogy a jövőben egyre gyakrabban és szélesebb körben fogják alkalmazni ezt a megoldást.
A Fox augusztus közepén tette elérhetővé kilenc csatornájának tartalmát online is. Egy héttel később azonban már kizárták az európai, az ázsiai, az afrikai, a közép- és dél-amerikai, valamint az ausztrál felhasználókat. Eleinte sokan még úgy próbálták meg kijátszani a szűrőt, hogy egy amerikai proxy címet adtak meg, azonban egy ideje már ez is lehetetlen, mivel a program IP-címek alapján tiltja ki, illetve engedélyezi az online nézőket. Az amerikai felhasználókat ráadásul számláik vagy hitelkártyaszámuk alapján azonosítják, majd cookiekat alkalmaznak.
A geoszűrést az amerikai televízióadók olyan cégek segítségével hajtják végre, mint az Akamai vagy a Quova. Utóbbi demográfiai adatokkal, internetszolgáltatói és a használt internethozzáférésére vonatkozó információkkal, valamint doménadatokkal látja el az egyes adókat. A cég tájékoztatása szerint összesen 1,4 milliárd IP-címet tudnak beazonosítani. Ezenkívül egy külön, folyamatosan frissített listában nyilvántartják az anonim szörfölést lehetővé tévő programokat, oldalakat és szolgáltatásokat is. Amelyik felhasználó pedig ilyen cselhez folyamodik, azt lehetséges "feketén tévézőként" regisztrálják.
Adatvédelmi szakemberek szerint ugyanakkor kétséges a geoszűrés hosszú távú sikere. Sokan aggályosnak tartják például, hogy az összegyűjtött adatokból a televízióadók egyénre szabott reklámokkal bombázhatják a nézőiket. Ez azonban már közel sem teszi a megoldást népszerűvé.